Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

W nadchodzącym tygodniu tankowanie będzie jeszcze droższe

W nadchodzącym tygodniu tankowanie będzie jeszcze droższe. Za benzynę 95-oktanową trzeba będzie zapłacić 6,89-7,11 zł/l , a za olej napędowy 8,12-8,31 zł/l - ocenili analitycy e-petrol.pl
Reklama

Prognozy na nadchodzący tydzień nie dają nadziei na poprawę sytuacji, tankowanie będzie jeszcze droższe - wynika z analiz e-petrol.pl.

"Nasza prognoza cen dla detalicznego rynku paliw na nadchodzący tydzień zakłada dalsze podwyżki a przewidywane przedziały cenowe dla poszczególnych gatunków paliw wyglądają następująco: 6,89-7,11 zł/l dla benzyny 95-oktanowej, 8,12-8,31 zł/l dla oleju napędowego i 3,09-3,19 zł/l autogazu" - podał e-petrol.pl.

Analitycy portalu poinformowali, że skala podwyżek, jaką zanotowali w tym tygodniu na stacjach, jest porównywalna ze zmianami z pierwszych dni marca tego roku.

"Najmocniej, bo aż o 72 gr podrożał diesel, który kosztuje średnio 8,01 zł/l. Cena benzyny bezołowiowej 95 podskoczyła o 46 gr, do poziomu 6,85 zł/l. Z tej wzrostowej tendencji wyłamał się jedynie autogaz, którego cena utrzymała się na poziomie 3,09 zł/l" - stwierdzili analitycy.

"Średnia detaliczna cena oleju napędowego pierwszy raz w historii w notowaniu e-petrol.pl przekroczyła poziom 8 zł. W mijającym tygodniu mocno drożała też benzyna, ale dynamika podwyżek w tym przypadku była słabsza, co spowodowało, że diesel jest od 95-oktanowej benzyny droższy o rekordowe 1,16 zł/l" - zwrócili uwagę analitycy e-eptrol.pl.

Wskazali, że notowania paliw w cennikach krajowych producentów są dzisiaj wyższe niż w ubiegły piątek.

Z danych e-petrol.pl wynika, że metr sześcienny benzyny 95-oktanowej kosztuje aktualnie 6562,00 zł i jest o 370 zł droższy niż przed tygodniem. Olej napędowy w tym samym okresie podrożał o 176 zł i jest wyceniany na 7557,00 zł/m sześc.

"W przypadku diesla skala podwyżki byłaby większa, gdyby nie nieznaczna spadkowa korekta zanotowana w ostatnich dniach. Na jej pogłębienie nie ma raczej co liczyć, bo Europa mierzy się obecnie z nawarstwiającymi się problemami sektora rafineryjnego, które mogą skutkować niedoborami paliw i wyższymi cenami" - stwierdzili analitycy e-eptrol.pl.

Dodali, że strajki we Francji paraliżują paliwową produkcję i logistykę w tym kraju, a w środę sytuację na rynku paliw skomplikowały dodatkowo techniczne problemy największej europejskiej rafinerii - należącego do Shell zakładu w holenderskim Pernis.

"W ubiegłym tygodniu decyzja Organizacji Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC) i sojuszników o obniżeniu celu wydobywczego o 2 mln baryłek dziennie zadziałała szokowo dla rynku, jednak już niedługo później pojawiały się głosy, że Saudi Aramco informowała część klientów z Azji, że w listopadzie otrzymają oni pełne kontraktowe ilości ropy naftowej" - przypomnieli analitycy.

Według nich to wzbudziło wątpliwości o czas i skuteczność realizacji planów cięć przez głównego gracza OPEC. "Przez większą część tygodnia obserwowaliśmy odchodzenie od poziomów cenowych przez ropę Brent - z ponad 97 dol. do 92,5 w czwartek" - zauważyli analitycy e-petrol.pl.

Ich zdaniem wśród przyczyn odwrotu od wysokich cen można z pewnością wskazać na sytuację w Chinach.

"Liczba przypadków COVID-19 wzrosła tam do najwyższego poziomu od sierpnia, a władze zdecydowały się na kolejne ograniczenia mobilności. To już odbija się na wynikach chińskiej gospodarki i zapewne pobudza obawy o dalszy stan popytu ze strony jednego z liderów globalnego importu naftowego" - uważają analitycy.

Wskazali, że pojawiają się także doniesienia, że Międzynarodowy Fundusz Walutowy obniżył prognozę globalnego wzrostu na 2023 r. i ostrzegł przed rosnącym ryzykiem globalnej recesji - a to z pewnością uderzyłoby w zainteresowanie zakupami ropy i paliw.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum