Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

W Polsce jest 376 tys. sklepów detalicznych. Przed nimi trudne czasy

W ubiegłym roku rynek detaliczny, mierzony liczbą sklepów skurczył się do poziomu bliskiego 376 tys., co stanowi spadek w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego o 0,1 proc. Najszybciej ubywa sklepów z artykułami piśmienniczymi i towarami używanymi. Jednocześnie najszybciej przybywa piekarni i ciastkarni.
Reklama
  • Od kilku lat tempo ogólnego spadku liczby sklepów wyraźnie wyhamowało. Spadek nie przekracza jednego procenta.
  • Największy spadek notuje się w takich sektorach jak sprzedaż artykułów piśmienniczych, artykułami używanymi oraz aptek.
  • Wiele wskazuje na to, że na koniec bieżącego roku zarówno piekarnie jak i ciastkarnie mogą należeć do najbardziej poszkodowanych sektorów.

 

Liczba sklepów stabilna

W tym roku spadek liczby placówek odnotowano w piętnastu z dwudziestu ośmiu monitorowanych przez Dun & Bradstreet branżach.

Jak wynika z danych liczbowych, w ujęciu procentowym największy spadek notuje się w takich sektorach jak sprzedaż artykułów piśmienniczych, artykułami używanymi oraz aptek.  Jednocześnie wzrost liczby placówek jest widoczny w pozostałych trzynastu branżach. Najszybciej przybywa na polskim rynku piekarni i ciastkarni oraz punktów detalicznej sprzedaży artykułów medycznych. W jednym jak i w drugim przypadku wzrost przekracza 3 proc., co na tle pozostałych branż jest wynikiem trudno powtarzalnym.

- Wiele wskazuje na to, że na koniec bieżącego roku zarówno piekarnie jak i ciastkarnie mogą należeć do najbardziej poszkodowanych sektorów. Powody są dwa. Wzrost cen surowców do produkcji, w tym przede wszystkim mąki, tłuszczy, ziaren, cukru, jak również sięgające kilkuset procent podwyżki cen za media, w tym energię elektryczną i gaz. W przypadku aptek, powodem ich likwidacji jest zmiana prawa potocznie zwana „apteka dla aptekarza”, która zadziałała na niekorzyść farmaceutów – czytamy w raporcie Dun & Bradstreet.

Zgodnie z przepisami, nową aptekę może prowadzić tylko farmaceuta lub farmaceuci w ramach wybranych spółek osobowych (tzw. „Apteka dla Aptekarza”). W przypadku nowych placówek obowiązują kryteria geograficzno-demograficzne przy ich powstawaniu, a więc 3 tys. mieszkańców w danej gminie na jedną aptekę oraz odległość między sąsiadującymi placówkami, która wynosi co najmniej 500 metrów. To kryterium nie obowiązuje, jeśli nowa apteka powstanie w odległości 1 km od obecnie istniejącej. 

Poza aptekami spadającą liczbę punktów daje się zauważyć w przypadku detalistów z branży sprzedaży obuwia i kosmetyków. Po części to efekt ubiegłorocznego zamknięcia wywołanego pandemią, jak również konsumenckiego przesunięcia w kierunku zakupów w sklepach internetowych.

Przed handlem trudne czasy

- Przyszłość detalicznej sprzedaży należy widzieć w ciemnych kolorach. Głównie za sprawą galopującej inflacji, której poziom możemy w najbliższych miesiącach mierzyć dwucyfrowo. Dla przykładu: olej podrożał o prawie 80 proc., masło o ponad 34 proc., a mięso o 20 proc. rok do roku. Ceny żywności rosną z miesiąca na miesiąc i wszystko wskazuje na to, że ta wzrostowa autostrada prędko się nie skończy. Ceny żywności rosną obecnie w tempie 5 proc. Wzrost będzie przyśpieszał w kolejnych miesiącach do ok. 6-7 proc. Do takiego wyniku będą się dokładać m.in. wyższe koszty nawozów i rosnące koszty pracownicze. Co przekłada się na wyższe koszty produkcyjne u samych rolników jak i wielkich firm spożywczych, co niestety znajduje swoje odzwierciedlenie w cenach detalistów – podsumowują autorzy raportu.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.