Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

W Polsce jest ponad 8 tys. supermarketów, rynek wciąż rośnie

Pomimo pandemii rynek supermarketów w Polsce dalej się rozwija, odwrotnie niż hipermarkety czy centra handlowe, które najmocniej odczuły kryzys – informuje Polish Properties w swojej najnowszej publikacji.
Reklama
  • Rynek supermarketów w Polsce rośnie od kilku lat i czasie pandemii pozostał na ścieżce wzrostowej.
  • W 2020 roku ich liczba wzrosła o 3% i wynosi obecnie ponad 8 000. W tym roku spodziewany jest jeszcze większego wzrostu, ponieważ większość znanych sieci prowadzi intensywną ekspansję.
  • Jednocześnie spada liczba hipermarketów, a z drugiej strony również nieefektywnych i niekonkurencyjnych małych sklepów o powierzchni poniżej 400 mkw. 

Rośnie całkowita powierzchnia supermarketów

Całkowita powierzchnia supermarketów w Polsce wynosi obecnie ponad 6 mln mkw. i jest 6 razy większa niż w roku 2000.  W ciągu ostatnich 3 lat przyrost powierzchni wynosił ponad 160 000 mkw. rocznie. Natomiast powierzchnia hipermarketów, która rosła w niesamowitym tempie na początku lat 2000, zaczęła systematycznie spadać od roku 2015 i obecnie wynosi ok. 3,4 mln m2 (spadek z 3,8 mln m2 w roku 2014).

Od kilku lat obroty hipermarketów spadają, czego kulminacją było wycofanie się Tesco z Polski w ubiegłym roku. Coraz bardziej prawdopodobne jest, że Carrefour podzieli losy brytyjskiej sieci. Hipermarkety nie wytrzymały konkurencji dyskontów, zwłaszcza Biedronki, która ma ponad 3 100 sklepów na terenie całego kraju. Drugą największą siecią jest Lidl z ponad 770 sklepami, a sieć Netto nie pozostaje daleko w tyle po przejęciu w zeszłym roku supermarketów z portfolio Tesco. W imponującym tempie rozwija się także sieć Dino, licząca obecnie ponad 1600 sklepów.

Pandemia nie zahamowała wzrostu supermarketów

Poziom sprzedaży żywności i napojów pozostaje w miarę stabilny (spadek dynamiki w cenach stałych o 1,6% w roku 2020 i wzrost o 1,4% w pierwszym półroczu 2021). Jest to również sektor najmniej, na razie, narażony na konkurencję ze strony handlu przez Internet bowiem udział sprzedaży żywności w kanale internetowym nie przekracza zazwyczaj 1% i nie wzrastał znacząco nawet w czasie twardych ograniczeń w działalności placówek handlowych. Największy udział sprzedaży przez internetowej odnotowano w listopadzie 2020 r. kiedy wyniósł 1,3% całej sprzedaży żywności, napojów i papierosów. Dla porównania udział sprzedaży przez Internet w całkowitej sprzedaży detalicznej wynosił 5,6%-11,9% zależnie od miesiąca i znacząco wzrastał w czasie zamknięcia centrów handlowych (nawet o 5 p.p.) - wynika z raportu Polish Properties.

– Rynek supermarketów ma ciągle potencjał wzrostu, a jego rozwój nie jest ograniczony do dużych miast, format ten wszedł już do małych miasteczek i na tereny wiejskie, a tam rynek jest daleki do nasycenia – konkluduje Dorota Lachowska, Head of Market Research w Polish Properties.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.