Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

W Polsce na 1 dyskont przypada 8 tys. mieszkańców

Na koniec 2021 roku w Polsce działało 4 848 spożywczych dyskontów. W ciągu 10 lat ich liczba wzrosła o 86 proc., a powierzchnia handlowa podwoiła się, do niemal 3,8 mln mkw. - wskazuje raport firmy Market Side.
Reklama

W ostatnich 5 latach obserwujemy spadek - i tak nadal wysokiej - dynamiki wzrostu liczby sklepów dyskontowych. Jest to efekt znacznego spowolnienia ekspansji Biedronki, z +45% w latach 2011-2016 do +19% w okresie ostatnich 5 lat. Biedronka w tym czasie silnie koncentrowała się na remodelingu swoich sklepów. Inni operatorzy utrzymali swoje tempo wzrostu, ale nadal Jeronimo Martins Polska miała na koniec 2021 roku 67% udział w liczbie dyskontów i 58% udział w ich powierzchni handlowej. Oznacza to, że Biedronka z 3250 sklepami jest i nadal będzie liderem w tym formacie. Lidl ma 803 sklepy a Netto 593 placówki, zaś Aldi 202 sklepy. W latach 2021-2016 i 2016-2011 dynamika wzrostu dyskontów była największa w dużych miastach i w gminach wiejskich (w tych ostatnich niemal wyłącznie Biedronka). W Warszawie w ciągu 10 ostatnich lat liczba dyskontów wzrosła z 63 do 223 (+160 sklepów), w Łodzi z 35 do 101 (+66), w Poznaniu z 55 do 117 (+62), w Krakowie z 28 do 88 (+60) a we Wrocławiu z 48 do 102 (+54). Największa dynamika wzrostu była w województwach mazowieckim, małopolskim, łódzkim i świętokrzyskim. W naszej ocenie, szczególnie w województwie mazowieckim i małopolskim taki trend utrzyma się w najbliższych latach. W 2021 roku w Polsce na jeden sklep dyskontowy przypadało 7 893 mieszkańców (14 766 mieszkańców w 2011 roku). Uwzględniając tylko ludność miejską i dyskonty zlokalizowane w miastach wskaźnik ten na koniec 2021 roku wyniósł 5 296 mieszkańców. Dla porównania, w Niemczech, które są najbardziej dyskontowym rynkiem w Europie, na jeden sklep dyskontowy przypada ok. 5 200 mieszkańców - wskazuje raport Market Side.

W latach 2011-2021 dyskonty niemal 3-krotnie zwiększyły swój udział w ogólnej liczbie sklepów ogólnospożywczych w Polsce, z 2,8% do 7,6%. 1/3 tego wzrostu wynika ze zmniejszającej się liczby sklepów ogólnospożywczych. W latach 2011-2021 ubyło ich 29 tysięcy, co oznacza spadek o 31%.

Z dużych miast, liczących 200 tys. i więcej mieszkańców, najbardziej nasycony dyskontami jest Poznań (4 547 mieszkańców/dyskont) oraz Szczecin (4 917 mieszkańców/dyskont). Najmniejsze nasycenie ma Kraków i Warszawa.
W miastach liczących 100-200 tys. mieszkańców najbardziej nasycone dyskontami są Toruń, Chorzów i Zielona Góra, a najmniej Tychy, Rzeszów i Kielce.
W ostatnich 10 latach najwięcej dyskontów w tej kategorii miast otworzyło się w Bielsku-Białej i Zabrzu (odpowiednio 16 i 18 sklepów). W miastach 50-100 tys. mieszkańców rekordzistą jest Słupsk, z 3 591 mieszkańców przypadających na 1 dyskont, za nim Jelenia Góra (3 730), Racibórz
(3 876) i Leszno (4 190). Wśród miast liczących 10-20 tys. mieszkańców nasycenie dyskontami jest znacznie większe. W Wolsztynie na 1 dyskont przypada 2 143 mieszkańców, w Myśliborzu 2 210 mieszkańców, w Rogoźnie 2 225, a lista miast ze wskaźnikiem poniżej 3 000 mieszkańców na dyskont jest długa. Średnio w miastach tej wielkości na jeden dyskont przypada 3 914 mieszkańców, a w mniejszych miastach 3 884 mieszkańców.

W ostatnich latach znacznie wzrosła konkurencja między sieciami dyskontowymi. Średnia odległość między najbliższymi dyskontami zmalała z 776 do 616 metrów. W 2021 roku 40% dyskontów miało konkurencyjny sklep dyskontowy w strefie 500 metrów, a niemal co piąty w strefie 250 metrów. W następnych latach będziemy świadkami coraz silniejszej konkurencji między 4 głównymi graczami.
Czy na tak nasyconym rynku jest jeszcze miejsce na kolejne sklepy dyskontowe? W ocenie  Market Side dynamika wzrostu dyskontów spadnie, ale na rynku jest jeszcze miejsce na ponad tysiąc sklepów tego formatu. W perspektywie 8-10 lat w Polsce działać będzie 6 500 sklepów dyskontowych, co przełoży się na ich ponad 50% udział w sprzedaży detalicznej FMCG w Polsce - wskazuje Market Side.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.