Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

W województwie dolnośląskim 457 sklepów spożywczych mniej, 6 zamknął Sanepid

W 2018 r. w województwie dolnośląskim ubyło 457 sklepów spożywczych, ale przybyło 52 dużych obiektów typu super- i hipermarketów. Sanepid skontrolował łącznie 4 728 placówki. Z uwagi na stwierdzone uchybienia zagrażające zdrowiu lub życiu człowieka wydano 6 decyzji o zamknięciu sklepów i 18 decyzji zakazujących wprowadzania produktów do obrotu.
Reklama

Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna we Wrocławiu oceniła stan bezpieczeństwa województwa dolnośląskiego w 2018 r. W sprawozdaniu osobny dział poświęcono sklepom spożywczym.

Sanepid pisze, że sklepy spożywcze stanowią najliczniejszą grupę obiektów będących pod nadzorem PIS. Ilość sklepów w 2018 r.w porównaniu do roku ubiegłego zmniejszyła się o 457, za to o 52 wzrosła liczba super- i hipermarketów.

W okresie sprawozdawczym na terenie województwa dolnośląskiego skontrolowano 4728 sklepów tj. 49,3% w stosunku do zakładów wykazanych w rejestrze, w tym 461 super- i hipermarketów. W zakładach tych przeprowadzono 7573 kontrole, w tym 1619 kontroli interwencyjnych (21,4%). Kontrole interwencyjne przeprowadzano po przyjęciu skarg od konsumentów głównie na: nieprawidłową jakość zdrowotną zakupionych środków spożywczych, niewłaściwe ich przechowywanie oraz brak zapewnienia higienicznych warunków podczas sprzedaży produktów spożywczych. Duża liczba kontroli interwencyjnych wynikała  zdziałań podejmowanych w ramach systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności RASFF.

Powtarzające się nieprawidłowości stwierdzane podczas kontroli sklepów to:

- zły stan sanitarno-techniczny ścian, podłóg i sufitów oraz urządzeń chłodniczych,
- wprowadzanie do obrotu artykułów spożywczych: bez znakowania, po upływie daty minimalnej trwałości i terminu przydatności do spożycia, niewłaściwej jakości zdrowotnej,
- brak aktualnych orzeczeń do celów sanitarno-epidemiologicznych,
- nieprzestrzeganie procedur i instrukcji GHP i GMP,
- brak zachowanej segregacji asortymentowej żywności,
- brak zabezpieczenia zakładu przed dostępem szkodników,
- brak zachowania czystości urządzeń chłodniczych, regałów, podłóg,
- brak mydła i ręczników przy umywalkach,
- brak segregacji odzieży ochronnej i odzieży prywatnej pracowników w szafach,
- brak zapisów z kontroli wyznaczonych punktów krytycznych HACCP,
- brak weryfikacji systemu HACCP.

Z uwagi na stwierdzone uchybienia zagrażające zdrowiu lub życiu człowieka wydano 6 decyzji unieruchomienia obiektów i 18 decyzji zakazujących wprowadzania produktów do obrotu. We wszystkich uzasadnionych przypadkach osoby odpowiedzialne i winne zaniedbań ukarano mandatem karnym (620 mandatów na kwotę 157 160 zł). Wydano łącznie 1585 decyzji administracyjnych. Sanepid podał, że zdyskwalifikowano 204 próby żywności, w tym 112 pobranych w supermarketach –w większości przypadków z powodu wykrycia w nich pałeczek Salmonelli.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.