Wartość obrotów sieci handlowych i usługowych w centrach handlowych spadła o 25,3 proc. rdr

Autor: pr, dlahandlu.pl 10 grudnia 2020 09:43

Wartość obrotów sieci handlowych i usługowych w centrach handlowych spadła o 25,3 proc. rdr fot. shutterstock

W monitorowanych przez Retail Institute centrach handlowych, mimo 30,2 proc. spadku odwiedzalności w okresie od 6 stycznia do 30 września, skumulowana wartość obrotów sieci handlowych i usługowych spadła o 25,3 proc. r/ d/r. Średni obrót z metra na koniec września wynosił 664,7 zł/ m.kw. pow. najmu (versus 790,5 w 2019 r.)

Drugi oraz trzeci kwartał 2020 roku w branży centrów i sieci handlowych to okres niepewności i dużej dynamiki zmian wywołanych pandemią COVID-19. Ograniczenie działalności pociągnęło za sobą ogromne konsekwencje finansowe dla firm i głębokie spadki - czytamy w raporcie Retail Institute, podsumowującym trzeci kwartał tego roku.

W okresie od stycznia do września wskaźnik pustostanów we wszystkich monitorowanych przez Retail Institute centrach wyniósł do 6,4 proc (vs 2,9 proc. w 2019 r.) Największy przyrost powierzchni niewynajętej odnotowano w centrach dużych - na koniec września stanowiła 8 proc. (vs 3 proc. w 2019) powierzchni ogółem. W centrach małych 5 proc. (vs 3,4 proc.), w średnich rosła natomiast najwolniej (3,7 proc. vs 2,4 proc.). W tym samym okresie najwyższe spadki odwiedzalności odnotowały centra duże (-31,2 proc.), średnie (-27,5 proc.) oraz małe (-26,5 proc.), co miało bezpośredni wpływ na osiągane przez najemców wyniki finansowe. Średni obrót z metra na koniec września 2020 roku był już minimalnie wyższy w centrach dużych (588,8 zł; tj. -26,5 proc niższy niż w tym samym okresie 2019 roku) niż w średnich (584,5 zł; tj. -22,2 proc. r/d/r). W centrach małych wyniósł natomiast 496,2 zł, czyli 26,1 proc. mniej niż w  tym samym okresie

- Jesteśmy świadkiem interesującego przetasowania na rynku i przejmowania pałeczki lidera przez centra średniej wielkości. Jesteśmy skłonni zaryzykować tezę, iż to właśnie te obiekty będą czarnym koniem w wyścigu i zmaganiach ze skutkami pandemii. Potrzeba jednak więcej czasu na analizę zachowań klientów, bo diabeł tkwi w szczegółach, ale bez wątpienia, to spore zaskoczenie dla analityków i ekspertów Retail Institute - podsumowuje Anna Szmeja, Prezes Retail Institute.

 Od stycznia do 30 września 2020 roku, 140 centrów handlowych monitorowanych przez Retail Institute odnotowało 28,9 proc. spadek odwiedzin w porównaniu do wyników osiągniętych w tym samym okresie 2019 roku.  W zależności od wielkości obiektów wyniki kształtowały się na następującym poziomie:

o   centra bardzo małe (< 4 999 m.kw. GLA) -22,3 proc. r/d/r

o   centra małe (od 5 000 do 19 999 m.kw. GLA) - 26,5 proc. r/d/r

o   centra średnie (20 000 do 39 999 m.kw. GLA) -27,5 proc. r/d/r







BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 5926

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    5,09

  • Śr

    4,43

  • Min

    3,95

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.