Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Wiceprezes LPP: Transformacja handlu jest nieodwracalna

- Znalezienie złotego środka pomiędzy kwestiami ekonomicznymi a zobowiązaniami względem środowiska nie jest proste. Punktem wyjścia do znalezienia odpowiedzi jest fakt, że transformacja branży handlowej – nie tylko odzieżowej, ale wszystkich producentów dóbr konsumpcyjnych – jest nieodwracalna. Nie można więc snuć planów biznesowych oderwanych od rzeczywistości, bez uwzględnienia stojących przed nami wyzwań środowiskowych - mówi w rozmowie z portalem dlahandlu.pl Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes LPP S.A.
Reklama

Jak firma LPP realizuje postulaty dotyczące zrównoważonego rozwoju?

Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes LPP: - W LPP mamy świadomość, że każda firma może rozwijać się w sposób zrównoważony i rzetelnie realizować swoje zobowiązania w tym obszarze tylko wtedy, gdy jej plany biznesowe są zintegrowane z działaniami na rzecz otoczenia, w którym funkcjonuje. W praktyce oznacza to, że stawiając kolejne kroki, uwzględniamy nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wyzwania klimatyczne czy społeczne. Działając na poziomie strategicznym, wpływamy na działanie całego łańcucha dostaw i wprowadzamy realne zmiany na wielu polach. Nasz cel to przede wszystkim produkować mądrzej, ale jako firma odzieżowa działająca na rynku międzynarodowym wychodzimy z założenia, że nie wystarczy wyprodukować T-shirt z organicznej bawełny. Należy zadbać o jego dystrybucję, opakowanie czy bezpieczeństwo chemiczne, a także osoby zaangażowane w cały proces. Dlatego od blisko dwóch lat wdrażamy zobowiązania podjęte w ramach naszej drugiej strategii zrównoważonego rozwoju, która uwzględnia zmiany w każdym z etapów działalności - od wyboru surowców, dostawców, poprzez transport i logistykę, aż po sieć sprzedaży.  

Sukcesywnie zwiększamy udział produktów przyjaznych środowisku we wszystkich markach, dzięki czemu w 2020 r. już niemal co piąty produkt pochodził z linii Eco Aware, a we flagowym Reserved było to co trzecie ubranie. W kanale e-commerce usunęliśmy 100 proc. plastiku z opakowań do wysyłki zamówień marek Mohito i Reserved, a w pozostałych markach wykorzystujemy wyłącznie folię z recyklingu. Wprowadziliśmy także dywersyfikację gabarytów przesyłek, co pozwoliło zminimalizować zużycie surowców, wyeliminować sztuczne wypełniacze, zoptymalizować wielkość przesyłek kurierskich i ograniczyć liczbę kursów w transporcie do klientów. W efekcie podjętych działań w ciągu zaledwie 12 miesięcy zredukowaliśmy zużycie plastiku aż o 300 ton. Łącznie, w ciągu ostatnich 4 lat zmiany te pozwoliły na wyeliminowanie z opakowań już 570 ton jednorazowego plastiku.

Dążymy do neutralizacji naszego wpływu na otoczenie również w obszarze zaopatrzenia sieci stacjonarnej. W tym celu wdrożyliśmy proces standaryzacji kartonów zbiorczych, który pozwolił na ich optymalne wykorzystanie i ponowne użycie w transporcie odzieży z magazynów do sklepów stacjonarnych. W skali roku przyczynia się to do ochrony przed wycinką nawet kilkudziesięciu tysięcy drzew. Przystąpiliśmy też do inicjatywy Canopy, aby wspierać naszymi działaniami ideę zrównoważonego korzystania z zasobów leśnych. Z kolei w ubiegłym roku jako pierwsza polska firma dołączyliśmy do międzynarodowej inicjatywy Zero Discharge of Hazardous Chemicals, której celem jest dążenie do wyeliminowania z fabryk szkodliwych substancji chemicznych w procesach produkcyjnych.

Kompleksowe podejście do odpowiedzialnej produkcji to także działania inicjowane we współpracy z dostawcami. Chcąc ograniczyć wpływ naszej działalności na otoczenie, wymagamy od  współpracujących z nami fabryk określonych standardów produkcji. W tym obszarze naszym celem na najbliższe lata jest realizacja wdrożonego w 2020 r. programu Eco Aware Production. Głównym jego założeniem jest redukcja zużycia wody i energii w procesie wytwarzania odzieży poprzez wypracowanie standardów jakościowych oraz środowiskowych, takich jak m.in. wykorzystanie w zakładach produkcyjnych systemów odzyskiwania energii czy wprowadzenie zamkniętego obiegu wody.

Pamiętając jednocześnie o tym, że  każda firma powinna zaczynać zmiany od siebie, inwestujemy w „zielone rozwiązania” w naszych budynkach. Jednym z przykładów jest instalacja 4000 paneli fotowoltaicznych na dachu nowo powstającego Centrum Dystrybucyjnego LPP w Brześciu Kujawskim, które będą zasilać obiekt energią ze słońca o łącznej mocy 1,5 MW. Stawiamy również na ekologiczne źródła w innych obiektach – na mocy umowy podpisanej z FIGENE Energia od 2023 r. większość naszych budynków biurowych oraz Centrum Dystrybucyjne w Pruszczu Gdańskim będą przez kolejne 10 lat zasilane energią pochodzącą z farm wiatrowych.

Co z perspektywy biznesu modowego generuje największy ślad węglowy?

Wszystkie działania podejmowane w ramach obowiązującej strategii LPP mają nas doprowadzić do ograniczenia emisji CO2 o 15% do 2025 r. Punktem wyjściowym do przyjęcia tego celu było zrozumienie złożoności wpływu branży odzieżowej na otoczenie, na którą składa się wiele elementów – od wyboru surowców, dostawców, poprzez transport i logistykę, aż po sieć sprzedaży. Dokonanie pomiaru wyjściowego pozwoliło nam dostrzec, że emisje gazów cieplarnianych powstałe w wyniku bezpośredniej działalności firmy, tj. funkcjonowania biur i salonów sprzedaży oraz centrów dystrybucyjnych, stanowią ok. 10% całej wartości emisji LPP. Pozostałe 90% przypada na emisje związane z działalnością pośrednią, czyli etapem produkcji, pozyskania surowców czy użytkowania produktów przez klientów. Oznacza to, że wyzwaniem jest nie tylko ograniczanie poziomu własnych emisji, ale też monitorowanie ich i minimalizacja w całym, złożonym i rozproszonym łańcuchu dostaw, w szczególności na poziomie zewnętrznych dostawców i producentów surowców.

Gdzie zatem znaleźć złoty środek pomiędzy zrównoważonym rozwojem a konsumpcją?

Znalezienie złotego środka pomiędzy kwestiami ekonomicznymi a zobowiązaniami względem środowiska nie jest proste. Punktem wyjścia do znalezienia odpowiedzi jest fakt, że transformacja branży handlowej – nie tylko odzieżowej, ale wszystkich producentów dóbr konsumpcyjnych – jest nieodwracalna. Nie można więc snuć planów biznesowych oderwanych od rzeczywistości, bez uwzględnienia stojących przed nami wyzwań środowiskowych. W przypadku LPP kluczowe znaczenie ma to, że jesteśmy firmą rodzinną, co wiąże się z fundamentalną zmianą myślenia o biznesie – zamiast krótkofalowych zysków liczy się perspektywa długoterminowa, gdzie istotna jest odpowiedzialność za przyszłe pokolenia. Z myślą o nich chcemy się rozwijać w sposób zrównoważony, co nie raz wiąże się z koniecznością realizacji kosztochłonnych inwestycji. Odpowiedzialność społeczna wiąże się zatem z koniecznością znalezienia złotego środka pomiędzy działaniami biznesowymi, które determinują stabilną sytuację finansową przedsiębiorstwa i jednocześnie transformacją biznesu w duchu zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście pomocna okazuje się analityka, która pozwala nam precyzyjnie celować w gusta klientów i dopasowywać zatowarowanie do rzeczywistego zapotrzebowania, ograniczając tym samym zjawisko nadprodukcji. W perspektywie długofalowej ważna będzie z kolei edukacja rynku i wskazanie alternatywy pozwalającej na racjonalizację konsumpcji. Jednym ze sposobów na to są kolekcje premium, które wdrażamy we flagowym Reserved. Wyższa jakość produktów premium, ale i ich ponadczasowy design sprawiają, że klienci na dłużej pozostawiają je w swoich szafach. Równolegle rozwijamy we wszystkich naszych markach kolekcje Eco Aware produkowane w bardziej zrównoważonych procesach oraz pracujemy nad odpowiednim doborem materiałów i surowców do produkcji odzieży – np. materiały pochodzące od zwierząt jak wełna – mają największy ślad węglowy, poszukujemy więc alternatywnych surowców, bardziej przyjaznych środowisku. Jednocześnie edukujemy odbiorców, że zużyte przez nich ubrania nie muszą trafiać na śmietnik. W wybranych sklepach naszych marek dajemy możliwość zostawiania niepotrzebnych ubrań, które kolejno przekazujemy do osób dotkniętych kryzysem bezdomności. W ten sposób wspólnymi siłami rozwijamy coraz bardziej popularny w społeczeństwie trend nadawania drugiego życia odzieży. 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.