Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Wiele polskich firm miało trudności w dostępie do towarów i usług

W tym roku wiele polskich firm doświadczyło trudności w dostępie do towarów i usług z powodu m.in. wyższych kosztów dostaw – wskazali analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Wysokie koszty były problem głównie w przypadku komponentów elektronicznych.
Reklama

Jak przekazało w czwartek PIE, w 2021 r. wiele polskich firm doświadczyło trudności w dostępie do towarów i usług. "Największe pojawiały się w przypadku surowców innych niż energetyczne (rolnych, metalicznych, niemetalicznych, pozostałych) - aż 35 proc. firm skarżyło się na duże i bardzo duże trudności w dostępie do nich" - zaznaczyli analitycy.

W ich ocenie istotny problem stanowiła też dostępność komponentów elektronicznych, w tym chipów (27 proc.), maszyn i urządzeń (25 proc.), komponentów innych niż elektroniczne (23 proc.), innych dóbr inwestycyjnych (22 proc.), a także surowców energetycznych (21 proc.). Najmniejsze trudności sprawiał dostęp do usług informatycznych (40 proc. wskazań o braku trudności), transportowych (37 proc.) i profesjonalnych (36 proc.)

Według badania przeprowadzonego na próbie 1000 firm w listopadzie 2021 r., cytowanego w najnowszym wydaniu "Tygodnika Gospodarczego PIE", najczęstszymi przyczynami trudności w dostępie do dóbr i usług były wyższe koszty dostawy - oraz wysoka cena dóbr/usług zagrażająca rentowności przedsiębiorstwa). Z kolei brak możliwości synchronizacji wielkości zapasów z produkcją/świadczeniem usług wskazało dużo mniej firm, a najmniej - brak ciągłości dostaw/opóźnienia w dostawach.

Dodano, że wysokie koszty dostawy stanowiły istotny problem szczególnie w przypadku komponentów elektronicznych, w tym chipów (60 proc.), usług informatycznych (59 proc.) i innych dóbr inwestycyjnych, poza maszynami, urządzeniami i środkami transportu (55 proc.).Natomiast wysoka cena dóbr była głównym powodem trudności w przypadku surowców energetycznych (58 proc.) i komponentów innych niż elektroniczne (57 proc.). Brak możliwości synchronizacji wielkości zapasów z produkcją/świadczeniem usług najczęściej dotyczył wyrobów finalnych (18 proc.) i komponentów innych niż elektroniczne, półproduktów, podzespołów i materiałów (17 proc.). Analitycy zwrócili uwagę niski odsetek firm skarżących się na brak ciągłości dostaw - najczęściej dotyczył on usług transportowych (13 proc.) i wyrobów finalnych (11 proc.).

Jak zaznaczył PIE, Polska gospodarka wyróżnia się "dość wysoką odpornością na szoki podażowe". Wynika to częściowo z jej struktury, w tym struktury przemysłu. "Kryzys mikroprocesorów nie dotknął polskiego przemysłu samochodowego w takim stopniu, jak np. inne kraje Grupy Wyszehradzkiej, ponieważ w naszej gospodarce udział przemysłu samochodowego jest znacznie mniejszy niż w gospodarkach tych krajów" - stwierdzili analitycy.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.