Wielkanocny koszyk w małych sklepach większy o 50 proc., a wizyt mniej

Autor: dlahandlu.pl 20 kwietnia 2020 10:32

W porównaniu z minionym rokiem średni obrót w małych sklepach w przedświątecznym tygodniu wzrósł o niecałe 4,5%, ale liczba wizyt spadła o rekordowe 30%, zaś średnia wartość koszyka była o niemal 50% większa - wynika z danych M/platform.

Badania pokazują, że przedświąteczna liczba wizyt w małych sklepach spadła o 30% względem ubiegłego roku, podczas gdy średni koszyk wzrósł o prawie 50%. W przedświątecznym tygodniu obroty w handlu tradycyjnym były o 40% wyższe niż przed rozpoczęciem kryzysu pandemicznego, czyli na poziomie boom’u zakupowego z tygodnia, w którym ogłoszono zamknięcie szkół. Liczba paragonów nadal była o 14% niższa niż przed kryzysem. Średnia wartość koszyka osiągnęła poziom podwyższony o 63 proc.

Przedświąteczny wzrost obrotów w małych sklepach widoczny był także na poziomie poszczególnych kategorii produktowych, w szczególności tych, które uprzednio były domeną sklepów wielkopowierzchniowych. Liderami wzrostu obrotów były mrożonki (+115% w porównaniu do średniej z lutego), sosy i przyprawy (+104%), konserwy (+92%), dodatki do domowych wypieków (+65%) oraz przetwory owocowo warzywne (+57%). Podobnie zachowały się też środki czystości (+53%) oraz higieny osobistej (+38%). Wszystkie te kategorie, oprócz wzrostu obrotów, konsekwentnie od 5 tygodni notują także wzrosty liczby paragonów w małych sklepach – rekordziści to mrożonki (+87%), sosy i przyprawy (+56%) oraz konserwy (+54%).

Liderem wzrostu w zakresie średniej wartości koszyka (+53%) był nabiał. Od 4 tygodni notuje on narastające wzrosty obrotów, przy równoczesnej obniżonej liczbie transakcji. Podobnie zachowują się napoje bezalkoholowe oraz słodkie i słone przekąski.

Tradycyjnie już przed świętami napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe również odnotowały silne wzrosty obrotów (od 22% do 50%) oraz średniej wartości koszyka (od 21% do 39%), przy czym na szczególną uwagę zasługuje wino, którego sprzedaż – po bardzo słabych wynikach w ciągu poprzednich 4 tygodni – zanotowało wzrost względem średniej z lutego, zarówno na liczbie transakcji (+17%), średniej koszyka (+21%) jak i ogólnych obrotach (+42%).

 
Średnie obroty podczas okienka dla seniorów (między godziną 10 a 12) wykazywały podczas przedświątecznego tygodnia podobną tendencję jak w pierwszym tygodniu, w którym je wprowadzono. Uprzednio typowy dzień roboczy w małych sklepach charakteryzował się dwoma okresami intensywnej sprzedaży: 10-12 oraz 14-18. Udział zakupów robionych podczas porannego szczytu 10-12 w typowym dniu roboczym wynosił ok. 15% całodziennych obrotów sklepu, podczas gdy w minionym tygodniu spadł do 12,2%.

Obroty w badanych sklepach skokowo wzrastały tuż po południu, osiągając wzrost godzina do godziny na poziomie od 46% we środę, aż po rekordowe 72% w piątek i sobotę. Najgorętszym momentem w całym minionym tygodniu była sobota 11 kwietnia, między godziną 12 a 13, kiedy to obroty były o 78% wyższe niż w analogicznym okresie 2 tygodnie wcześniej.

M/platform planuje uruchomić nową aplikację, dzięki której klienci mogą przekazywać swoje listy zakupowe do sklepu za rogiem, by to personel sklepu mógł ją szybciej i sprawniej skompletować.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6229
Ilość aktualnych ofert: 464118

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    6,64

  • Śr

    4,00

  • Min

    2,09

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.