PARTNER PORTALU

Wojciński: Czas na sklepy spożywcze minął

Autor: Gazeta Wyborcza 9 grudnia 2010 09:58

- Obawiam się, że czas na sklepy spożywcze minął - mówi Piotr Wojciński, członek zarządu Polskiej Grupy Supermarketów, właściciela m.in. marki Top Market w wywiadzie dla Gazety Wyborczej. -Teraz jest czas profesjonalistów. Rynek się konsoliduje. O przyszłość boją się przedsiębiorcy, którzy mają kilkanaście sklepów. Ba, nawet firma taka jak nasza, z kilkudziesięcioma profesjonalnymi udziałowcami, która robi miliard złotych obrotu rocznie, nie czuje się bezpieczna - dodaje.

Jego zdaniem do otwarcia sklepu należy się przygotować przez ok. 1 rok, w tym zgromadzić informacje, obejrzeć istniejące sklepy, a nawet popracować u kogoś w sklepie.

Umiarkowany czynsz za 200 m kw. to ok. 20 tys. zł. Mówimy o warunkach warszawskich. Płaci się go również w trakcie remontu lokalu, co potrafi trwać niekiedy kilka miesięcy. Dlatego należy bardzo starannie wybrać lokalizację, bo próba wejścia na nasycony rynek to samobójstwo. Na remont, urządzenia techniczne, wentylacje, spełnienie wymagań sanitarnych, lady, meble, pensje pracowników, towar itp. trzeba przeznaczyć blisko pół miliona - uważa piotr Wojciński.

Szansę na sukces ma sklep ze świeżym dobrym towarem, bo jego sprzedaż  jest najtrudniejsza lub np. na specjalistyczny sklep z serami, tyle że włoskimi, szwajcarskimi, holenderskimi, francuskimi. Taki ma szansę na sukces - na dużym osiedlu, gdzie jest zagwarantowany przepływ ludności. Tylko trzeba mieć dostęp do towaru, bo takiego asortymentu pierwsza z brzegu hurtownia nie oferuje. Inny pomysł to sklep rybny, bo tych jest mało. Dodatkow zawsze alkohol napędza sprzedaż. - Jak klient kupi butelkę piwa czy dwie, to od razu dokupi do nich paluszki albo kiełbasę, bułki i masło. W polskich warunkach nie ma dziś sensownego sklepu spożywczego bez sprzedaży alkoholu. Jeśli ktoś zaczyna działalność zapłąci za koncesję około 800 zł. Po roku działalności właściciel sklepu płaci procent od obrotu - dla wina i piwa jest to 1,4 proc., a dla ciężkich alkoholi - 2,7 proc. od ceny brutto - wyjaśnia Wojciński.

Mały sklep ma 1,5-2 tys. zł dziennie  obrotów. Jak włączy w to alkohol, który mocno napędza sprzedaż pozostałych produktów spożywczych, to może nawet i 4 tys. dziennie. Nowo otwarty sklep do docelowej przepustowości i obrotów dochodzi w ciągu trzech lat. I że te szacunki odnoszą się do warunków wielkomiejskich, w mniejszych ośrodkach koszty są niższe, ale przychody i rentowność też są mniejsze.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7553

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    4,99

  • Śr

    3,43

  • Min

    2,98

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.