PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu: EY

Wrzesień w handlu: Polski rynek daje w kość największym sieciom

Autor: dlahandlu.pl 1 października 2019 10:00

Wrzesień w handlu: Polski rynek daje w kość największym sieciom Fot. Shutterstock.com

Choć do oficjalnego stanowiska jeszcze daleko, Tesco poważnie zastanawia się nad wyjściem z Polski. Pierwsze symptomy takiej decyzji już są widoczne: poza zamykaniem sklepów, to przede wszystkim przejęcie pięciu lokalizacji przez Kaufland i nowa strategia dla hipermarketów, które docelowo mają być mniejsze. Czekamy na rozwój sytuacji i przedstawiamy podsumowanie września w handlu.

Tesco – Polexit?
Tesco rozważa sprzedaż polskiego oddziału. Największy detalista w Wielkiej Brytanii ma się skoncentrować na operacjach krajowych i bardziej obiecujących rynkach zagranicznych. Wewnętrzne obrady są na wczesnym etapie, a firma nie stawia sprawy na ostrzu noża.

Polska wciąż jest największym rynkiem dla Tesco w Europie Środkowej. Ale i bardzo trudnym. W ubiegłym roku Tesco odnotowało w naszym kraju stratę operacyjną w wysokości 11 milionów funtów przy sprzedaży w wysokości 1,9 miliarda funtów.
Sieć w nowej strategii dla Polski stawia na zmniejszenie powierzchni 60 największych sklepów. Na początek najemców dla tych powierzchni pomoże znaleźć firma Cushman&Wakefield.

Niedawno informowaliśmy również o przejęciu pięciu lokalizacji Tesco (Gdańsk ul. Cienista, Warszawa ul. Stalowa, Kraków ul. Wielicka, Wrocław ul. Długa oraz Lublin ul. Orkana) przez sieć Kaufland. Możliwe, że przejęć będzie więcej.

Tesco kontynuuje także proces zwolnień grupowych, wynikających z zamykania kolejnych sklepów.

Zła passa Biedronki
W czerwcu 2019 r. UOKiK przeprowadził kontrolę w spółce Jeronimo Martins Polska (JMP). Zdobyte wówczas informacje i dokumenty dały podstawę do postawienia przedsiębiorcy zarzutu nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej.

Z zebranych wówczas informacji wynika, że JMP w relacjach z dostawcami, w szczególności owoców i warzyw, uzyskuje dwa typy rabatów. Pierwszy z nich jest procentowo określony w umowie i jest stosowany po przekroczeniu ustalonej wcześniej wartości obrotu (sprzedaży do Biedronki). Zastrzeżenia urzędu wzbudza drugi z rabatów: dostawcy Biedronki nie znają jego wysokości, a po drugie są o nim informowani na koniec miesiąca, po zrealizowaniu dostaw. W przypadku nieudzielenia tego rabatu dostawcy grozi kara umowna.
Kara za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej może wynieść do 3 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy. W 2018 r. Biedronka osiągnęła 49,82 mld zł sprzedaży. 

W tym roku na właściciela sieci nałożono już kilka kar finansowych za naruszenia przepisów dotyczących uwidaczniania cen w sklepach. Pomimo złożenia odwołania od decyzji, UOKiK otrzymał w mocy trzy zaskarżone decyzje (chodzi o kary w wysokości 18,11 i 28 tys. zł).


WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 5643
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.