Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Wyjście Tesco z Polski zwiekszyło poziom pustostanów

Polacy nie odwiedzają tak chętnie centrów handlowych jak przed pandemią. Najbliżej wyniku z 2019 r. był wrzesień br., gdzie różnica wyniosła tylko -2%. Wydatki mimo to nie spadają.
Reklama
  • Polacy nie odwiedzają tak chętnie centrów handlowych jak przed pandemią.
  • W miesiącach maj-wrzesień 2021 r. odnotowano wzrost obrotów lub minimalny spadek względem analogicznych okresów 2019 r. - wynika z raportu CBRE.

 

Eksperci wskazują, że wizyty klientów w centrach handlowych są aktualnie bardziej nakierowane na cel zakupowy niż przed pandemią, stąd cały rynek nie zwalnia. W budowie pozostaje 250 tys. mkw., spośród których 140 tys. mkw. zostanie ukończone jeszcze w tym roku.

- Pandemia odcisnęła swoje piętno na rynku centrów handlowych. Branży dały w kość zwłaszcza zamknięcia obiektów, ale warto odnotować, że niemal w całym okresie trwania pandemii, spadki obrotów były relatywnie mniejsze niż spadki odwiedzalności. To świadczy o tym, że konsumenci są przywiązani do tej formy robienia zakupów i nie zamierzają z niej rezygnować. Wolą jednak aktualnie wybrać się do centrum handlowego rzadziej, ale za to na większe zakupy. Wzrosło też znaczenie parków handlowych, zwłaszcza w mniejszych miastach. To właśnie ten format dominuje w tym roku jeżeli spojrzymy na podaż – mówi Mariusz Majkowski, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych CBRE.

W centrach handlowych wydajemy tyle co przed pandemią, rynek nie zwalnia

W maju br. ponownie otwarto obiekty handlowe i ich odwiedzalność zaczęła stopniowo rosnąć. We wrześniu 2021 r. zbliżyła się nawet do poziomu z września 2019 r. Zmiana wyniosła zaledwie -2%. Niemniej jednak, w żadnym miesiącu od czasu wybuchu COVID-19 nie przekroczono wskaźników sprzed pandemii. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku wydatków. W okresie maj-wrzesień 2021 r. odnotowano wzrost obrotów lub ich spadek był minimalny. Z podobną sytuacją mieliśmy do czynienia w lutym 2021 r., kiedy spadek wyniósł jedynie 3% wobec lutego 2019 r.

Dobre wyniki sprzedażowe wpływają na całą branżę, która nie zwalnia. Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej wynosi obecnie 12,02 mln mkw. W okresie od stycznia do września br. rynek powiększył się o 140 tys. mkw. nowej przestrzeni handlowej, na którą składa się 15 nowych obiektów i 4 rozbudowy. Ponad połowę nowej powierzchni tworzą parki handlowe w małych miastach. W budowie pozostaje 250 tys. mkw., spośród których ukończenie 140 tys. mkw. przewidziane jest do końca 2021 r. W rezultacie nowa podaż w tym roku może być o 8% wyższa niż w 2020 r. i porównywalna z powierzchnią dostarczoną na rynek w 2019 r.

Pustostany i czynsze stabilne

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.