Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Wynajem pojemników – elastyczność na miarę potrzeb branży retail

Handel detaliczny oferuje nieskrępowane możliwości zarabiania i prowadzenia biznesu. Nie wszystkim jednak udaje się osiągnąć sukces. Co wyróżnia najlepszych? Jednym z elementów mogących zapewnić przewagę konkurencyjną jest elastyczność działania. W tym artykule przyglądamy się bliżej opcji wynajmu pojemników logistycznych. Co sprawia, że jest propozycja godna rozważania dla przedsiębiorców działających w branży retail?

Handlu naszego powszedniego

Żyjemy w czasach, w których do dokonania zakupu wystarczy kilkadziesiąt sekund. Kilka kliknięć w smartfonie i już paczka z wybranym przedmiotem jedzie pod wskazany adres. Łatwość w robieniu zakupów napędza nie tylko konsumentów, ale też stronę podaży. Zjawisko „always online” sprawia, że sklepy internetowe i platformy handlowe powstają jak grzyby po deszczu, ale tylko nieliczne odnoszą sukces. Dlaczego? Konstrukcja projektu e-commerce może wydawać się z pozoru łatwym zadaniem: wystarczy zlecić zrobienie sklepu internetowego, dodać produkty, zadbać o zalążki marketingu i… obserwować rosnący wykres przychodów. Praktyka biznesowa pokazuje, że to duże uproszczenie, o które rozbiło się już wiele marzeń o własnym sklepie internetowym. Sprawnie działający e-commerce to wielowątkowa układanka, wymagająca zadbania o detale. Jednym z jej ważnych puzzli jest przemyślana logistyka, zapewniająca ciągłość dostaw. Dobrej jakości narzędzia logistyczne to takie, które pozwalają elastycznie reagować na potrzeby zmieniającego się otoczenia. Jest to szczególnie cenne w tak dynamicznej branży jak handel detaliczny. Firmy z tego sektora coraz częściej stawiają na wynajem pojemników plastikowych w celach logistycznych. Co to takiego?

Wynajem floty pojemników – podstawowe zasady

Opisywane rozwiązanie polega na czasowym udostępnieniu floty pojemników. Właściciel opakowań udostępnia najemcy zestaw pojemników na długi okres czasu. W tym zdaniu mamy trzy ważne wytyczne charakteryzujące usługę wynajmu:

  • Mówimy o okresie +3 lata.
  • Właściciel przekazuje najemcy cały zestaw pojemników, a nie pojedyncze sztuki.
  • Pojemniki pozostają własnością właściciela, a najemca nie księguje ich do swoich środków trwałych.

Takie założenia sprawiają, że klient wynajmujący pojemniki może z ich pomocą zrealizować konkretny projekt biznesowy, po czym (np. jeśli uzna je za nieopłacalne), wycofać się z danego działania i zaangażować zasoby w inne, bardziej dochodowe zajęcie lub zmienić kanał dystrybucji.

Korzyści finansowe z wynajmu pojemników

Nadrzędną zaletą usługi jest ratalne finansowanie ze środków OpEX, czyli budżetu operacyjnego. Mniejsze, rozłożone w czasie i zaplanowane wydatki dają większe możliwości niż konieczność wykonania jednej dużej płatności za zakup. W przypadku przejęcia pojemników na własność trzeba zaangażować większe środki z budżetu inwestycyjnego CapEX. Pieniądze tam ulokowane rządzą się swoimi prawami. Jedną z zasad dotyczących CapEXu jest planowanie – środki nieujęte w planie nie będą mogły zostać podjęte, nawet wtedy, gdy nadarzy się bardzo atrakcyjna okazja. Kwoty zapisane w budżecie inwestycyjnym są większe, ale nie są tak elastyczne jak pieniądze „operacyjne”.

Finansowanie ratalne ma też inny atut. Regularne przelewy nie wymagają sięgania po kapitał zewnętrzny, a tym samym pozwalają uniknąć czasochłonnej procedury kredytowej i nie mają wpływu na historię kredytową. Co więcej, nie generują dodatkowych kosztów w postaci prowizji i odsetek bankowych lub faktoringowych. Płatności ratalne nie rzutują znacząco na wskaźnik płynności finansowej. CashFlow ma bardzo duże znaczenie dla niektórych firm i pozwala na bieżąco regulować swoje wydatki, co przekłada się na renomę w oczach kontrahentów.

Zalety niefinansowe

Jednak nawet w świecie handlu nie liczą się wyłącznie pieniądze. Wynajem floty pojemników ma także korzyści niefinansowe. W tym miejscu trzeba wspomnieć o optymalizacji przestrzeni magazynowej. Po wygaśnięciu kontraktu między wynajmującym a najemcą, pojemniki wracają do tego pierwszego, a sprzedawca nie musi martwić się o znalezienie miejsca dla nieużywanych kontenerów, wykorzystując przestrzeń magazynową na zatowarowanie. Swoje do powiedzenia w temacie wynajmu floty pojemników dla branży retail ma także Matka Natura. Sprzedawcy detaliczni często sięgają po kartony w celu składowania i wysyłania swoich produktów. Te, jak powszechnie wiadomo, są nietrwałe, nieodporne na wilgoć i uszkodzenia mechaniczne, przez co ich cykl życia jest znacznie krótszy niż opakowań zwrotnych z tworzyw sztucznych. Krótki cykl życia to więcej opadów. Nawet jeśli makulaturę można przetwarzać kilkukrotnie, to i tak odpadów jest znacznie więcej niż w przypadku solidnych pojemników z tworzyw sztucznych, które mogą służyć nawet przez kilka lat.

Schoeller Allibert robi krok w stronę branży retail

Usługa wynajmu jest na polskim rynku promowana od niedawna. Można ją znaleźć w ofercie najbardziej znany producentów opakowań zwrotnych. Jednym z nich jest Schoeller Allibert. Firma bardzo zaangażowała się w rozwój tej usługi:

- Ostatnie miesiące pokazały nam, jaką wagę ma elastyczne podejście do zmian rynkowych. Weźmy chociażby zupełnie nowe warunki, które zafundowała nam pandemia COVID-19 czy konflikt na Ukrainie. Wierzymy, że wynajem floty pojemników otwiera zupełnie nowe możliwości w temacie zarządzania łańcuchem dostaw, także w sektorze handlu detalicznego – mówi nam Joanna Olchowska, reprezentantka Schoeller Allibert.

Ten globalny lider w kategorii projektowania i produkowania pojemników zwrotnych z tworzyw sztucznych wynajmuje większość swoich flagowych modeli. Branżę retail w pierwszej kolejności powinny zainteresować serie produktów: Prelog CMB, Kaiman, Integra, wózki Dolly czy też lekkie palety dystrybucyjne PackPal. Usługę wynajmu można opcjonalnie poszerzyć o system śledzenia ładunków – SmartLink. Monitorowanie pojemników jest możliwe dzięki chipom zamontowanym w pojemnikach korzystających z szybkiego łącza LPWAN i autorskiej aplikacji. Pozwala to obserwować w telefonie lub laptopie aktualne położenie ładunku. SmartLink poprawia efektywność zarządzania flotą i przestrzenią magazynową. Ułatwia też inwentaryzację.

Schoeller Allibert znany jest ze swej proekologicznej orientacji. Firma produkuje opakowania z tworzyw sztucznych uzyskanych w procesie recyklingu. Po zakończeniu umowy najmu opakowania wracają do Schoeller Allibert, gdzie są poddawane czyszczeniu i serwisowaniu. Jeśli nadają się do dalszego użytku, wracają do obiegu i są oferowane kolejnemu kontrahentowi. Jeśli ich stan już na to nie pozwala, wędrują do recyklingu.

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum