PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Wytyczne WHO dla sklepów spożywczych

Autor: dlahandlu.pl 23 września 2020 14:39

Wytyczne WHO dla sklepów spożywczych fot. shutterstock

Światowa Organizacja Zdrowia udostępniła niedawno polską wersję przewodnika pn. „COVID-19 i bezpieczeństwo żywności– wytyczne dla przedsiębiorstw sektora spożywczego”. W wytycznych znalazł się również akapit o sklepach spożywczych.

Dokument utworzono 7 kwietnia. GIS polską wersję udostępnił niedawno.

Podczas pandemii COVID-19 największym wyzwaniom muszą sprostać sklepy spożywcze, utrzymując wysokie standardy higieniczne, chroniąc pracowników przed ryzykiem zakażenia, utrzymując dystans fizyczny podczas obsługi dużej liczby klientów, pozostając otwarte i zapewniając codziennie odpowiednie dostawy żywności.

Prawdopodobieństwo, że pracownicy sektora spożywczego pracujący w sklepach spożywczych
spowodują zanieczyszczenie żywności jest bardzo małe, pod warunkiem, że stosują standardowe zasady prawidłowej higieny osobistej, które zmniejszają ryzyko transmisji większości chorób przenoszonych drogą pokarmową. Częste mycie rąk, stosowanie preparatów dezynfekcyjnych do rąk na bazie alkoholu, odzieży ochronnej, prawidłowej higieny oddechowej zmniejsza ryzyko roznoszenia choroby. Pracodawcy powinni podkreślać znaczenie częstszego mycia rąk i stosowania prawidłowych zasad higieny oraz częstszego czyszczenia i dezynfekcji regularnie dotykanych powierzchni. Pracownicy sektora spożywczego muszą znać objawy COVID-19 i poinformować pracodawcę
oraz zasięgnąć porady medycznej, jeżeli uważają, że mogą mieć objawy choroby.

Utrzymanie dystansu fizycznego w sklepach spożywczych ma krytyczne znaczenie dla zmniejszenia
transmisji choroby. Przykłady praktycznych rozwiązań, które można zastosować w sklepach spożywczych:

• Regulacja liczby klientów, którzy mogą przebywać w sklepie w celu unikania nadmiernego tłoku;
• Umieszczanie oznakowania przy wejściu i prośby do klientów, aby nie wchodzili do sklepu, jeżeli źle się czują lub mają objawy COVID- 19;
• Zarządzanie kolejką w sposób zgodny z zasadami dystansu fizycznego zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz sklepów;
• Zapewnienie środków do dezynfekcji rąk, środków dezynfekujących w aerozolu oraz ręczników jednorazowych przy wejściach do sklepu;
• Oznakowanie podłogi wewnątrz sklepu w celu ułatwienia przestrzegania dystansu fizycznego, zwłaszcza w rejonach, gdzie panuje największy
tłok, takich jak lady obsługowe czy kasy;
• Regularne odtwarzanie komunikatów przypominających klientom o zachowaniu dystansu fizycznego i regularnym czyszczeniu rąk;
• Wprowadzenie przegród z pleksi przy kasach i ladach obsługowych, jako dodatkowego poziomu ochrony pracowników;
• Zachęcanie do korzystania z płatności bezkontaktowych;
• Ponieważ konsumenci coraz częściej przynoszą własne torby na zakupy, w sklepach spożywczych (supermarketach, sklepach, dyskontach) należy umieścić przypomnienie dla klientów, aby czyścili torby na zakupy przed każdym użyciem.

Ryzyko transmisji COVID-19 należy minimalizować, identyfikując często dotykane w sklepie
powierzchnie, a następnie regularnie je czyszcząc i dezynfekując. Przykłady często dotykanych
powierzchni to: wózki sklepowe, klamki drzwiowe, wagi samoobsługowe. Działania, które należy podjąć to m.in.:
• Zapewnienie klientom wilgotnych chusteczek (lub innego typu środków do dezynfekcji),
aby mogli przetrzeć rączki wózków sklepowych i koszyków; lub przydzielenie pracowników do dezynfekcji wózków po każdorazowym użyciu;
• Mycie i częsta dezynfekcja stosowanych przedmiotów takich jak łopatki, szczypce do nabierania i stojaki na przyprawy;
• Trzymanie otwartych drzwi, zawsze gdy jest to możliwe, aby zminimalizować konieczność
kontaktu.

Pomimo, że niektórzy konsumenci uważają, że istnieje ryzyko zakażenia COVID-19 na skutek ekspozycji żywności luzem, nie ma obecnie dowodów naukowych, które wskazywałyby na związek transmisji wirusa COVID-19 z żywnością. Istotne jest utrzymanie zasad dobrej praktyki higienicznej wokół żywności eksponowanej bez opakowania np. w barach sałatkowych, na stoiskach z produktami świeżymi i piekarniczymi. 
Aby zapewnić odpowiednią higienę w przypadku otwartej ekspozycji żywności i uniknąć transmisji COVID-19 poprzez kontakt z powierzchnią, sklepy spożywcze powinny:
• Zapewnić częste mycie i dezynfekcję wszystkich powierzchni i przyborów wchodzących w kontakt z żywnością;
• Wymagać od pracowników mających kontakt z żywnością częstego mycia rąk, a w przypadku
używania rękawiczek - ich zmiany przed i po przygotowywaniu żywności;
• Wymagać od pracowników częstego czyszczenia i dezynfekowania lad, przyborów do serwowania produktów oraz pojemników na przyprawy;
• Udostępnić środki do dezynfekcji rąk dla konsumentów wchodzących i wychodzących z placówki;
• Rozważyć zaniechanie ekspozycji lub sprzedaży wyrobów piekarniczych w systemie
samoobsługowym. Wyroby piekarnicze eksponowane w otwartych, samoobsługowych stoiskach powinny być umieszczone w plastikowym/celofanowym lub papierowym opakowaniu. W przypadku ekspozycji wyrobów piekarniczych luzem w sklepie spożywczym, powinny być one umieszczone w regałach z pleksi i wkładane do torebek za pomocą szczypców.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • sami-swoi 2020-09-24 19:24:03

    Są wytyczne tylko kto z tymi wytycznymi coś robi nie wszyscy nawet nie przeczytali tych wytycznych a co dopiero zrealizowali gdzie są urządzenia do dezynfekcji i mycia wózków i koszy sklepowych żaden sklep market nie posiada takich urządzeń i więc tego nie robią żadnych kontroli zresztą sto zł mandatu to żadna kara . A co na to Minister Zdrowia i Główny Inspektor sanitarny czas z ty coś zrobić.!!!!!!

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7983

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.