PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Wyższe paragony za zakupy w małych sklepach. Efekt wzrostu cen, a nie większych zakupów

Autor: dlahandlu.pl 20 lipca 2020 13:13

Wyższe paragony za zakupy w małych sklepach. Efekt wzrostu cen, a nie większych zakupów fot. shutterstock

Jak wynika z danych PIH i CMR ,w czerwcu 2020 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 1% niższa niż w rekordowo upalnym czerwcu 2019 r., natomiast liczba transakcji obniżyła się w tym czasie o 18%.

W tygodnia na tydzień w sklepach małoformatowych rośnie liczba transakcji (łącznie w czerwcu była o 10% większa niż w maju) oraz spada średnia wartość paragonu – w czerwcu klienci wydawali na zakupy średnio 17,84 zł, czyli o 9% mniej niż w maju, a jednocześnie o 20% więcej niż rok wcześniej. Wyższa wartość paragonu to w dużej mierze efekt wzrostu cen, ponieważ liczba opakowań wkładanych do koszyka była tylko o 7% wyższa niż przed rokiem. Z danych PIH i CMR Panel wynika, że w czerwcu 2020 r. prawie 50% transakcji w sklepach małoformatowych dotyczyło zakupu 1 lub 2 opakowań produktów (rok wcześniej takich transakcji było 51%), natomiast duże zakupy (powyżej 10 opakowań, które w okresie największych obostrzeń stanowiły ponad 10% wszystkich transakcji), w czerwcu 2020 r. robił tylko co czternasty klient.

Tegoroczny czerwiec był dość chłodny i deszczowy, dlatego w porównaniu z gorącym czerwcem 2019 r. największe spadki sprzedaży odnotowały napoje, lody oraz piwo. Wydatki na piwo były w czerwcu o 13% niższe niż rok wcześniej (choć w porównaniu z majem br. wzrosły o niespełna 3%). Na napoje gazowane klienci placówek małego formatu wydali w czerwcu o 18% mniej niż przed rokiem, a wydatki na wodę obniżyły się aż o 35%. Duże spadki dotknęły również lody – w czerwcu 2020 r. wartość ich sprzedaży była o 30% niższa niż rok wcześniej, mimo iż w porównaniu z majem br., zwiększyła się o 44%.

Lepiej niż przed rokiem radziły sobie natomiast wódki czyste i smakowe – klienci sklepów małoformatowych wydali na nie prawie 20% więcej niż przed rokiem. Mimo wprowadzonego w drugiej połowie zakazu sprzedaży papierosów mentolowych zarówno liczba sprzedanych opakowań, jak i wydatki klientów sklepów małoformatowych na papierosy były tylko nieznacznie niższe niż maju.
W porównaniu z czerwcem 2020 r. wartość sprzedaży papierosów w sklepach małego formatu wzrosła o około 3% (głównie za sprawą podwyżki akcyzy i wzrostu cen). Natomiast wydatki klientów na całą szeroko rozumianą kategorię produktów tytoniowych, obejmującą m.in. wkłady do podgrzewaczy tytoniu i inne innowacyjne produkty, zwiększyły się w tym czasie o 7%.


WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6535
Ilość aktualnych ofert: 470250

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    9,99

  • Śr

    8,57

  • Min

    4,99

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.