Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Żabka: Ponad 2 tys. nowych umów franczyzowych, 12 mld zł przychodów. A jakie zyski?

Na koniec 2021 roku w ramach Grupy Żabka funkcjonowało 7954 sklepów w całej Polsce. Przychody Grupy to prawie 12,5 mld zł a zysk netto to prawie 511 mln zł.
Reklama

Żabka złożyła już swoje sprawozdanie finansowe za 2021 r. Dokument dotyczy działalności spółki Żabka Polska sp. z o.o. oraz jej spółek zależnych. Żabka Polska sp. z o.o. jest spółką zależną i główną jednostką operacyjną spółki Zabka Group SA będącej jednostką dominującą Grupy.

Spółka wraz ze swoimi spółkami zależnymi prowadzi kompleksowy ekosystem placówek typu „ultimate convenience” obejmujący fizyczne sklepy w formacie modern convenience, autonomiczne sklepy Żabka Nano oraz aplikację mobilną, a także świadczy usługi q-commerce i oferuje rozwiązania cateringowe typu D2C. Segment Żabka Polska zarządza największą w Polsce siecią sklepów typu convenience.

Na koniec 2021 roku w ramach Grupy funkcjonowało 7954 sklepów w całej Polsce – o 1100 placówek więcej niż na koniec 2021 roku oraz 25 sklepów typu Żabka Nano. Ekspansji towarzyszył wzrost przychodów ze sprzedaży spółki, które w 2021 roku zwiększyły się o 23% w porównaniu z rokiem 2020.

Najważniejsze dane finansowe sieci Żabka

fot. za Żabka
fot. za Żabka

Co piąty sklep Żabka znajduje się w miejscowości poniżej 25 tys. mieszkańców

Sklepy Żabka można znaleźć w miejscowościach o bardzo różnej wielkości. Co piąty sklep znajduje się w miejscowości poniżej 25 tys. mieszkańców. W roku 2021 Żabka osiągnęła w tym segmencie większe wzrosty w porównaniu z dużymi miastami, gdzie nasycenie sklepami jest wyższe.
Powierzchnia typowego sklepu to 66 m 2.

 

 

Lokalizacje sklepów Żabka

fot. za Żabka
fot. za Żabka

Przychody Grupy Żabka przekroczyły 12 mld zł

 

fot. za Żabka
fot. za Żabka

 

- Segment convenience jest najlepiej przygotowany do podążania za tymi zmianami, ponieważ elastyczność i zdolność dostosowywania się do nowych potrzeb od lat charakteryzowały liderów tego segmentu. Przykładem jest determinacja, z jaką Żabka wdrażała rozwiązania cyfrowe w każdym aspekcie swojego funkcjonowania. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w zarządzaniu asortymentem, optymalizacji logistyki czy ekspansji, stało się kluczem do rozwoju. W roku 2021 Grupa Żabka, kolejny rok z rzędu, potrafiła wykorzystać te atuty do utrzymania dwucyfrowej dynamiki rozwoju, nawet w tak trudnym środowisku, jak to zakłócone przez czynniki pandemiczne. W efekcie skokowo zwiększyliśmy wartość, która stanowi naszą kontrybucję dla
gospodarki. Obok tak oczywistych parametrów, jak około 40 tysięcy miejsc pracy współtworzonych z franczyzobiorcami, podkreślić należy stały rozwój kompetencji niemal 7000 przedsiębiorców oraz inwestycje w nowe technologie, które czynią polski rynek detaliczny liderem innowacji w skali globalnej - komentuje prezesa zarządu Żabki, Tomasz Suchański.

" W Grupie Żabka nieustannie poszukujemy nowych źródeł innowacji i pracujemy nad rozwojem usług skierowanych do naszych klientów, aby realizować misję tworzenie wartości poprzez upraszczanie ludziom życia. Dlatego poszukujemy rozwiązań skracających czas, który klient musi spędzić w sklepie, jednocześnie umożliwiając zaspokojenie wielu potrzeb w jednym miejscu, choćby przez oferowane usługi" - dodaje.

Żabka: Ponad 2 tys. nowych umów franczyzowych

- Za nami kolejny rok pandemii. Konsekwentne działania podjęte przez Żabkę sprawiły, że franczyzobiorcy mogli stabilnie prowadzić swoje sklepy, co z kolei przyciągnęło do nas rekordową liczbę nowych przedsiębiorców – w całym 2021 roku podpisaliśmy ponad 2 tys. umów franczyzowych. Cieszymy się, że tak wielu małych polskich przedsiębiorców nam zaufało i postawiło na doświadczonego partnera biznesowego będącego liderem segmentu convenience. Zarówno nasza struktura, jak i system zarządzania, dowiodły swojej skuteczności w obliczu wyzwań zewnętrznych. Ma to kluczowe znaczenie wobec scenariusza, w którym wygasające ryzyka związane z pandemią zostaną zastąpione przez te spowodowane kryzysem humanitarnym i ekonomicznym wywołanym przez agresję rosyjską na
Ukrainę.- pisze dalej prezes Żabki.

Największy udział wśród sklepów Żabka mają sklepy położone na terenach wiejskich

Sklepy Żabka działają w kilku różnych formatach. Jak czytamy w sprawozdaniu spółki, największy udział wśród sklepów Żabka mają sklepy położone na terenach wiejskich — zlokalizowane są one w małych miastach i na terenach wiejskich lub w lokalnych centrach aktywności, co przekłada się na bardzo dobre wyniki w weekendy. Sklepy tego formatu koncentrują się na asortymencie Żabka Café, a także napojach, przekąskach i usługach. Drugim co do wielkości formatem są sklepy spożywcze — zlokalizowane na osiedlach mieszkaniowych i w sąsiedztwie biur. Trzecim co do wielkości formatem są sklepy osiedlowe, zlokalizowane na dużych osiedlach mieszkaniowych w większości dużych miast.

Struktura właścicielska Żabki

fot. za Żabka
fot. za Żabka

W 2021 r. Żabka Polska współpracowała łącznie z 548 dostawcami towarów handlowych, z czego 523 pochodziło z Polski.

W 2021 r. środki pieniężne przeznaczone na rzeczowe aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne wyniosły w Grupie 1,089 mln zł, zaś w spółce 798 mln zł. Pieniądze te pochodziły z kredytu bankowego oraz ze środków z działalności operacyjnej.

Zagrożenia według Żabki

Grupa pisze, że na sektor spożywczy duży wpływ mają również regulacje prawne, m.in. przepisy prawa pracy, w tym dotyczące płacy minimalnej, a także unormowania w zakresie praw konsumenta, zakazu handlu, przepisy podatkowe, regulacje dotyczące jakości i bezpieczeństwa sprzedawanych produktów, marnowania żywności czy związane z etyką reklamy.
W 2021 r., podobnie jak w roku ubiegłym, wpływ na spółkę miały regulacje związane z pandemią – zarówno te ograniczające mobilność społeczeństwa, tym samym wpływające na obroty w sklepach franczyzobiorców, jak i te związane z zapewnieniem bezpieczeństwa w sklepach, centrach logistycznych i biurach.

Żabki sposób na zakaz handlu

Firma pisze, że w 2021 r. zmianie uległy przepisy dotyczące handlu w niedziele. Oznacza to, że od lutego 2022, w te dni franczyzobiorcy prowadzący sklepy pod szyldem Żabka nie będą mieli możliwości korzystania z pomocy pracowników. Spółka wprowadziła szereg rozwiązań, które mają za zadanie ułatwić franczyzobiorcom prowadzenie sklepów w te dni, m.in. we wszystkich placówkach zainstalowane zostały hybrydowe urządzenia kasowe. Kasy te mogą służyć do standardowej obsługi z udziałem kasjera, ale wyposażone są także w tryb samoobsługowy, co pozwala klientom na szybsze dokonanie zakupów, uwalniając także czas franczyzobiorców.
Inne istotne dla spółki regulacje to m.in. zmiana ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którą od 2022 r. akcyza na alkohol etylowy (tj. piwa, wina oraz inne napoje alkoholowe) wzrośnie o 10% w porównaniu do roku 2021, a następnie o 5% każdego roku w latach 2023 a 2027. Ponadto w myśl ustawy minimalna akcyza na papierosy osiągnie wysokość 105% - co oznacza wzrost o 5 punktów procentowych. Akcyza na papierosy i tytoń będzie wzrastać o 10% rocznie w latach 2023 – 2027. Ponadto zmiana ustawy wprowadza minimalną wysokość podatku akcyzowego na tytoń w wysokości 100% całkowitej kwoty podatku akcyzowego liczonego na bazie średniej ważonej ceny rynkowej tytoniu.

Artykuł powstał na podstawie sprawozdania finansowego spółki.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (2)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum