Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Zakupy w sklepach małoformatowych znacznie droższe niż rok temu

W okresie styczeń-sierpień 2022 wartość sprzedaży w sklepach detalicznych wzrosła o 10,9% przy spadku ilości kupowanych produktów o 1,8% oraz minimalnie większej liczbie wizyt +1% w porównaniu do ubiegłego roku. Wzrost obrotów napędzany był wzrostami cen. Największe podwyżki widać na podstawowych produktach żywnościowych.
Reklama
  • W sierpniu za koszyk spożywczy M/platform płacono prawie 40% więcej niż rok temu. Za zakupy Przekąsek i słodyczy +12%, a zakupy na imprezę +10%.
  • W danych widać, że produktów o największych wzrostach cenowych jak oleje czy produkty sypkie kupujemy w sklepach tradycyjnych mniej.

Analiza danych od początku roku do sierpnia z ponad 3,2 tysiąca sklepów tradycyjnych współpracujących z M/platform wskazuje na wzrost całkowitych obrotów o 10,9% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. W tym czasie kupiliśmy o 1,8% mniej produktów pod względem ilości sztuk. Natomiast liczba transakcji minimalnie wzrosła o 1%.

Jeśli podzielimy omawiany okres ośmiu miesięcy 2022 na dwie części, to pierwsza – od stycznia do kwietnia odznaczała się rosnącą liczbą transakcji. Wpływ na to miały zwiększone zakupy związane z napaścią na Ukrainę. Kupowaliśmy więcej dla siebie - niepewni przyszłości oraz więcej dla innych – chcąc pomóc. Mówiliśmy także o wpływie zwiększonej liczby kupujących związanej z wojenną migracją. Okres sezonu czyli od maja do sierpnia był natomiast pod względem liczby transakcji na minusie. Czerwiec i lipiec w tym roku nie były tak gorące jak rok temu, co spowodowało spadek sprzedaży kategorii sezonowych. – komentuje Ewa Rybołowicz, Dyrektorka ds. analiz rynkowych M/platform.

Najszybciej rosną koszty podstawowych produktów spożywczych

Wzrost obrotów w sklepach tradycyjnych wynika głównie z rosnących cen. Tempo wzrostu kategorii jest bardzo zróżnicowane – od kilku do kilkudziesięciu procent. Aby lepiej zrozumieć różnice w tempie wzrostu cen w różnych kategoriach zbadano trzy koszyki oparte na różnych misjach zakupowych i porównano koszt zakupów w sierpniu br. do sierpnia 2021 roku. Koszyk zakupów spożywczych wzrósł o 38%, co oznacza że dziś płacimy za niego o 27,71 zł więcej. Koszt zakupów przekąsek i słodyczy wzrósł o 12% a zakupy na imprezę o 10%.

Dwucyfrowy wzrost kosztów zakupów spożywczych widać już od listopada zeszłego roku, ale ponad dwudziestoprocentowe wzrosty są widoczne dopiero od marca tego roku, kiedy rekordowo wzrosły ceny oleju, produktów zbożowych i cukru. W zakupach używek czy przekąsek nie notowaliśmy tak gwałtownych wzrostów. Te są jednak nieuniknione ze względu na koszty surowców, paliwa i energii. W lipcu i sierpniu oba badane koszyki kategorii przekroczyły barierę dwucyfrowego wzrostu cen w porównaniu rok do roku. – dodaje Ewa Rybołowicz.

Najszybciej drożejących kategorii kupujemy w sklepach tradycyjnych mniej

Wśród grup kategorii, których tempo wzrostu cen jest najwyższe są Oleje i oliwy, Karma dla zwierząt oraz Żywność sucha.

Średnia cena Olejów i oliw w drugim tygodniu września przekroczyła o 70% średnią cenę tygodniową z 2021 roku, a o 30% średnią cenę Żywności suchej. Jednocześnie widzimy, że to m.in. tych grup produktowych Polacy kupują w sklepach tradycyjnych mniej. Sprzedaż Olejów i oliw w ostatnich miesiącach jest o 30% mniejsza, sprzedaż Żywności suchej o około 20%.

Ze względu na podstawowy charakter tych grup produktowych zakładamy, że konsumenci szukają ich w tańszych kanałach sprzedaży. Być może rezygnują z wygodnych zakupów pod domem, a poświęcają więcej wysiłku na zakupy w sklepach wielkoformatowych. W najbliższych  miesiącach spodziewamy się nasilenia takich zachowań jak również poszukiwania promocji, zmiany produktów na tańsze, zwiększonej sprzedaży marek własnych. Dla wielu konsumentów może to być także czas rezygnacji z niektórych produktów –  komentuje Magdalena Piwkowska, Menedżerka ds. trendów i analiz rynkowych M/platform.

Porównanie wartości koszyka oparte na danych transakcyjnych dla listy produktów najczęściej kupowanych w danej kategorii. Porównanie cen koszyków dotyczy średniej miesięcznej ceny produktu, którą płacili kupujący w kasie.

Analiza danych sprzedażowych przygotowana na podstawie transakcji z próby sklepów Like for Like N = 3129 wybranych spośród ponad 10 tys. sklepów handlu tradycyjnego współpracujących z M/platform.

Koszyk spożywczy M/platform obejmuje: mąka pszenna1kg, chleb tostowy pszenny, jaja 10 szt., kawa mielona 250 g, olej rzepakowy 1l, herbata czarna 25 torebek, makaron spaghetti 500 g, masło 200g, mleko 2% 1l, ser Gouda w plastrach 150g, parówki 250g, płatki śniadaniowe 250g, cukier 1kg, serek wiejski 200g, kasza jęczmienna 400g, ryż biały 400g, sok jabłkowy 1l, jogurt naturalny 200g.

Koszyk imprezowy obejmuje: butelka piwa 6% 0.5l, butelka piwa 0% 0.5l, wódka 0.5l, paczka papierosów, napój energetyczny 0.25l, napój gazowany o smaku cola 1.5l, tabletki przeciwbólowe 10 szt.

Koszyk słodyczy i przekąsek obejmuje: lód na patyku 100ml, ciastka z galaretką oblewaną czekoladą 147g, chipsy 140g, czekolada mleczna 100g, baton 50g, żelki 100g.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum