PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Zamówienia w małych sklepach wzrosły o ponad 2000 proc. rdr.!

Autor: dlahandlu.pl 25 czerwca 2020 11:22

W kwietniu 2020 r. w porównaniu z rokiem ubiegłym, wartość handlu spadła o 18% - wynika z danych Eurostatu. Polska znalazła się w gronie krajów, gdzie spadki są o połowę mniejsze.

Eurostat opublikował dane pokazujące w jaki sposób koronawirus wpłynął na handel na terenie Unii Europejskiej.

W porównaniu z kwietniem poprzedniego roku, handel w UE skurczył się o równo 18%. Wyjątkiem jest sprzedaż przez Internet i kategoria produktów żywnościowych oraz napojów i wyrobów tytoniowych, które pochwalić się mogą odpowiednio wzrostem na poziomie +25.3% i 1.4% w porównaniu z identycznym okresem w roku poprzednim. Najmniej korzystnie wygląda sytuacja na rynku paliw, gdzie obroty spadły niemal o połowę -42.6%. Recesja dopadła również sektor odzieżowy (-62,8%), elektroniki konsumenckiej (-26,3%) oraz leków (-3.7%).

Okazuje się, że na tle europejskiej średniej, Polacy radzą sobie nadzwyczaj sprawnie ze skutkami pandemii. Wskaźnik wielkości obrotu w handlu spadł w kwietniu nad Wisłą o niecałe 10%, czyli o połowę mniej niż wynosi wspólnotowa norma. Zaledwie 7 państw może pochwalić się lepszym wynikiem.
Co ciekawe, jest jeden kraj w zestawieniu, który w tym okresie odnotował wzrost wartości handlu. To Norwegia z wynikiem +3.8% 

Powody do niepokoju mają Francuzi, gdyż zamykając zestawienie, znacznie obniżają europejską średnią, osiągając wynik na poziomie -31.1%. Blisko 30% straciła też Hiszpania. Ogółem w aż 10 krajach spadki wyniosły ponad 20%.

Z danych Sagra Technology, która współpracuje z kilkudziesięcioma sieciami handlowymi i największymi producentami w Polsce wynika, że wartość zamówień od połowy kwietnia do pierwszego tygodnia maja w porównaniu z analogicznym okresem marca i kwietnia wzrósł w sklepach małopowierzchniowych o 2149%. W sklepach o powierzchni od 200 do 499 metrów wartość ta wzrosła o 238% a w tych o powierzchni ponad 1000 mkw. o 53%. Spadek odnotowano tylko w sklepach o powierzchni od 500 do 999 metrów kwadratowych i wyniósł on 5%.

- Mimo zamknięcia hipermarketów zaobserwowaliśmy, że w marcu i na początku kwietnia bardzo wzrosła sprzedaż alkoholu. Np. w sklepach o powierzchni od 500 do 999 m2 aż blisko 4-krotnie w porównaniu do połowy stycznia i początku lutego. Natomiast obecnie, po otwarciu sklepów wielkopowierzchniowych widać jeszcze w tych placówkach mniejszy, bo 8% wzrost, ale w pozostałych sklepach - mało i wielkopowierzchniowych sprzedaż tej kategorii już spada. Maleje także sprzedaż artykułów higienicznych czy przetworów. Rośnie za to sprzedaż przekąsek - w sklepach o powierzchni od 500 do 999 m2 nawet o 72%. Generalnie w handlu widać ożywienie, ale duże placówki handlowe jeszcze nie odrobiły strat, częściej kupujemy w małych sklepach - zwraca uwagę Agata Pribulka – Czmyr, dyrektor generalna Sagra Technology.

Dane wskazują, że handel powoli wraca do normalności a w przypadku niektórych firm działających w branżach takich jak np. FMCG, wartości są niekiedy bliskie temu, co było w okresie przed pandemią. Niemniej ogółem, handel wciąż ma sporo do nadrobienia. Według danych GUS sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju 2020 r. była niższa niż przed rokiem o 7,7%, mimo, że w porównaniu z kwietniem 2020 r. miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 14,9%.
.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6398
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    2,99

  • Śr

    2,72

  • Min

    2,29

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.