Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Żappka Store, HalfPrice, Amazon.pl, działania UOKIK - podsumowujemy 2021 r. w polskim handlu

Według ostatnich badań Polacy bardziej niż koronawirusa obawiają się inflacji, a ostatnie dwa lata były jednym z trudniejszych okresów w ich życiu. Czy podobne zdanie może mieć branża handlowa? Mijający rok obfitował w wiele inwestycji i debiutów. O wytypowanie najważniejszych wydarzeń rynkowych poprosiliśmy Macieja Krausa, partnera w funduszu inwestycyjnym Movens Capital i eksperta rynku retail.
Reklama

Najważniejsze wydarzenia w branży retail według Macieja Krausa

Przejęcie polskiego oddziału Tesco przez Netto

Była to transakcja duża, a jednocześnie niespodziewana. Globalne problemy Tesco zmusiły firmę do koncentracji na kluczowych rynkach, w związku z czym od kilku lat mówiło się o chęci zbycia polskiego oddziału. Problemem była jednak jego wielkość i koszty utrzymania – znalezienie kupca całości wydawało się graniczyć z cudem, natomiast sprzedaż sieci w częściach była procesem trudnym i bardzo długotrwałym.
Netto, przejmując nie tylko większość sklepów, ale także strukturę logistyczno-zaopatrzeniową, wyraziło swoją intencję dołączenia do największych graczy na polskim rynku retailu. Duńska sieć zwiększyła liczbę sklepów o ponad 150%, obejmując swoim zasięgiem cały kraj.

Wejście Amazona do Polski

Długo wyczekiwane otwarcie polskiej odsłony internetowego sklepu Amazona stało się faktem. Choć do tej pory możliwe było dokonywanie zakupów wielu produktów na stronach przeznaczonych dla innych państw, to dedykowana dla Polski strona zapewni 100% funkcjonalności w zakresie dostępności produktów, płatności, dostawy i obsługi.
Oprócz samej strony, zadebiutowała również usługa Amazon Prime (konkurująca np. z Allegro Smart), pozwalająca na dostęp do darmowych dostaw, filmów, seriali, gier oraz specjalnych promocji w modelu subskrypcyjnym. Oznacza to, że Amazon zamierza poważnie konkurować o miano lidera na polskim rynku e-commerce. Po udanych kampaniach w Europie Zachodniej można wnioskować, że ma ku temu poważne argumenty.

Wejście Shopee do Polski

Kolejnym międzynarodowym graczem e-commerce, który w 2021 roku zadebiutował w polskiej odsłonie, jest Shopee. Wywodzący się z Singapuru marketplace w ostatnich latach brał szturmem rynki państw rozwijających się, szybko zyskując bardzo silne pozycje w Indonezji, Malezji czy Brazylii.
Działalność Shopee wyróżnia się oparciem procesów e-commerce w pierwszej kolejności o aplikację mobilną, co gwarantuje jej sprawne działanie i pełną funkcjonalność. Można spodziewać się, że rynek polski będzie strategicznie kluczowy dla firmy ze względu na lokalizację i możliwość dalszego rozwoju platformy w Unii Europejskiej. Duże możliwości konkurowania ceną i intensywne działania marketingowe powinny szybko uczynić z Shopee jednego z kluczowych graczy na polskim rynku.

Upowszechnienie usług natychmiastowej dostawy zakupów (Lisek, Glovo, Bolt Market)

Zachodni trend rozszerzania zakresu działalności usług natychmiastowej dostawy o gamę produktów dostępnych w tradycyjnych convenience stores w 2021 dotarł do największych polskich miast. W dobie pandemicznych ograniczeń możliwość bardzo szybkiego zamówienia podstawowych produktów z dostawą zyskała dużą popularność wśród klientów z całego świata, a sieć tak zwanych „ciemnych sklepów” pokryła znaczną część największych polskich miast. Niektórzy operatorzy, np. Glovo, funkcjonują we współpracy z istniejącymi sieciami handlowymi, podczas gdy inni (Lisek, Bolt) rozwijają własną sieć dystrybucji.

W grze są zarówno światowi gracze wagi ciężkiej, jak i polscy pretendenci. Sektor ma duży potencjał, by szybko rosnąć.

Całość na portalspozywczy.pl

Maciej Kraus, partner w funduszu inwestycyjnym Movens Capital.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.