Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Zara odjeżdża konkurentom, H&M stracił w oczach konsumentów

H&M nie jest w stanie konkurować ze spółką macierzystą Inditeksu, czyli Zarą. W kwartale zakończonym w lutym sprzedaż H&M wzrosła zaledwie o 3 proc., podczas gdy światowy numer jeden odnotował rekordowe zyski w okresie świątecznym.
Reklama

H&M traci pozycję

H&M wciąż traci na znaczeniu: przy wzroście sprzedaży o 3% w lokalnej walucie w miesiącach grudzień, styczeń i luty, drugi co do wielkości gracz w sektorze modowym odnotował wyniki niższe od oczekiwanych. Według analityków z Jefferies, liczby pokazują, że sprzedaż faktycznie spadła o 3% w lutym.

Jednak w ujęciu netto H&M odnotował 12% wzrost obrotów w porównaniu z poprzednim rokiem, do 54,9 mld koron (4,9 mld euro). Wyłączając strefy działań wojennych (Białoruś, Rosja i Ukraina), sprzedaż wzrosła o 16% w ujęciu netto i o 7% w walucie lokalnej.

Kosztowne operacja kładą się cieniem na wynikach H&M

Już w zeszłym roku stało się jasne, że opuszczenie Rosji będzie dla szwedzkiej grupy bardzo kosztowne. W 2022 roku zyski grupy spadły również z powodu rosnących kosztów surowców, frachtu i energii, których czołowy gracz fast-fashion nie był w stanie w pełni przerzucić na klientów. CEO firmy, Helena Helmersson, zdecydowała o reorganizacji grupy, likwidując tysiące miejsc pracy. H&M uruchomił także własną platformę sprzedaży rzeczy używanych w Stanach Zjednoczonych, która wkrótce pojawi się także w Europie.

Zara wciąż na fali

Tymczasem lider rynku modowego, Inditex, odnotował 13,5% wzrost sprzedaży w okresie od 1 lutego do 13 marca oraz 18% wzrost w całym roku 2022, osiągając sprzedaż na poziomie 32,6 mld euro. Pomimo wzrostu cen o ponad 5%, popyt, w szczególności na ofertę flagowej marki Zara, pozostał bardzo silny.

Zyski przed opodatkowaniem Zary wzrosły nawet o 38,5%, co stanowi dużą różnicę w porównaniu z siostrzanymi sieciami Oysho i Massimo Dutti, których zyski spadły o około 10%. W całym 2022 roku, dla wszystkich sieci łącznie, zysk operacyjny wzrósł o 29%, do 5,5 mld euro, choć było to nieco poniżej oczekiwań analityków.

Inditex inwestuje w rozwój sieci

Mimo to hiszpańska grupa planuje w tym roku duże wydatki, w tym 1,6 mld euro na rozbudowę sklepów i magazynów. Grupa zamknęła około jednej dziesiątej swoich sklepów w ciągu ostatnich trzech lat, ale teraz chce zmodernizować pozostałe lokalizacje. Zainwestuje także w nowe rozwiązania technologiczne, zabezpieczające odzież przed kradzieżą.

Inditex chce także otworzyć platformę second-hand we Francji i Niemczech, a także nowy punkt Zary na Polach Elizejskich w Paryżu. Oysho rozszerza swoją działalność na Wielką Brytanię, a Stradivarius na Niemcy. W USA modowy gigant celuje w sklepy w dużych miastach, takich jak Nowy Jork, Los Angeles, Miami, Boston i Las Vegas. To oznacza, że po raz pierwszy od czterech lat Inditex rozbudowuje sieć sklepów stacjonarnych.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum