PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu
  • Partner portalu

Zaskakujący spadek sprzedaży żywności. Jak odczują go sieci handlowe?

Autor: dlahandlu.pl 30 stycznia 2019 21:01

Zaskakujący spadek sprzedaży żywności. Jak odczują go sieci handlowe? Fot. Shutterstock

Spadek sprzedaży detalicznej żywności za grudzień ubiegłego roku był dużym zaskoczeniem. Analitycy uspokajają – to raczej efekt nasycenia konsumpcji niż pogorszenia sytuacji gospodarczej i odchudzenia portfeli Polaków. Jednak w kwestii wpływu tego zjawiska na sieci handlowe, eksperci mają podzielone zdanie.

- W długofalowej perspektywie, wraz ze zmniejszającą się liczbą ludności w Polsce, starzeniem się społeczeństwa czy poprawiającą się sytuacją materialną, należy liczyć się z tym, że żywności będzie kupowane mniej, a już na pewno zmniejszeniu ulegnie jej udział w strukturze sprzedaży detalicznej ogółem. W najbliższym czasie jednak takich zmian raczej nie zauważymy. Gospodarstwa domowe czują się obecnie pewniej jeśli chodzi o ich sytuację finansową, a zatem nie będą ograniczać konsumpcji, w tym także konsumpcji żywności – dodaje Monika Kurtek.

Zdaniem ekspertów, nie grozi nam także silne pogorszenie sytuacji gospodarczej. Choć, jak zwracają uwagę niewielkie spowolnienie… już trwa.

- Spowolnienie w Polskiej gospodarce jest widoczne w danych już od kilku miesięcy. Indeks PMI zniżkuje już od czerwca, a w listopadzie 2018 r. spadł poniżej 50 pkt., dzielących wzrost od spowolnienia. Oceniamy, że w tym roku wzrost PKB w Polsce wyniesie 3,5%-4,0% wobec ponad 5,0% w 2018 r. W 2020 i 2021 roku wzrost może dalej spowolnić do okolic 3,0%, bądź nawet nieco poniżej – ocenia Paweł Radwański, ekonomista Banku BGŻ BNP Paribas.

Podobnego zdania jest Monika Kurtek z Banku Pocztowego. - Oznaki spowolnienia gospodarczego już widać w publikowanych danych makroekonomicznych. Jest ono jednak powodowane przede wszystkim sytuacją zewnętrzną. Hamuje gospodarka niemiecka, naszego głównego partnera handlowego, co negatywnie odbija się na polskim eksporcie. Hamuje także gospodarka innych krajów strefy euro, gospodarka chińska oraz amerykańska. Dla wzrostu gospodarczego w Polsce złą informacją jest także mający nastąpić Brexit, choć trudno w tej chwili określić kiedy dokładnie do niego dojdzie. Termin marcowy wydaje się coraz mniej realny. Dobrą wiadomością jest natomiast to, że w Polsce mamy silny popyt wewnętrzny. Jest to z jednej strony rosnąca konsumpcja gospodarstw domowych, a z drugiej inwestycje, napędzane m.in. środkami unijnymi z perspektywy 2014-2020. To pozwoli, według moich szacunków, na utrzymanie relatywnie wysokiej dynamiki PKB w kolejnych latach. Wyniesie ona według moich prognoz 4.0% w 2019 r. oraz 3.6-3.0% w kolejnych trzech latach – mówi ekonomistka.

Roman Przasnyski spodziewa się mniejszej dynamiki sprzedaży detalicznej ogółem, w związku ze spodziewanym pogorszeniem koniunktury w gospodarce oraz prawdopodobnym wzrostem inflacji. Jednak, jego zdaniem, konsumpcja gospodarstw domowych pozostanie nadal głównym czynnikiem podtrzymującym wzrost gospodarczy. W 2019 r. spowolnienie nie powinno być zbyt dotkliwe.


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    11,90

  • Śr

    8,07

  • Min

    4,39

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7981
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.