Zrównoważony rozwój coraz ważniejszy dla konsumentów, ale jest haczyk

- 53% kupuje tylko te produkty, których naprawdę potrzebuje, aby uniknąć marnotrawstwa
- 64% uważa, że firmy powinny działać na rzecz zmniejszenia swojego wpływu na środowisko
- 78% respondentów na całym świecie byłoby bardziej skłonnych wybrać konkretnego detalistę, gdyby oferował szerszy asortyment zrównoważonych opcji
Zgodnie z najnowszym badaniem NielsenIQ 66% polskich konsumentów uważa, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważniejszy niż był dwa lata temu, w tym 60% podaje, że jest to związane z negatywnym wpływem zmian klimatu na ich zdrowie i/lub bezpieczeństwo.
Konsumenci chcą żyć w sposób zrównoważony
Większość konsumetów podejmuje różne działania, aby żyć w sposób bardziej zrównoważony: zabierają na zakupy własne torby (50%), unikają marnotrawstwa (53%) i oszczędzają energię elektryczną (58%), natomiast część respondentów przed prowadzeniem zrównoważonego trybu życia powstrzymują: wysokie koszty (29%), utrudniony dostęp do niego (23%) i brak transparentności (25%).

Czytaj więcej
Zrównoważony warzywniak nowym formatem Carrefoura
Powyższe wyniki zostały opublikowane w “The Changing Climate of Sustainability” – nowym globalnym raporcie o wpływie zmian klimatycznych na przemysł pakowanych towarów konsumpcyjnych. Z badania wynika, że dwa nowe czynniki – rola regulacji rządowych w narzucaniu zrównoważonego rozwoju oraz gwałtownie rosnące koszty zmian klimatycznych w łańcuchach wartości – tworzą perspektywę szybkich zmian w ciągu najbliższych 5–10 lat, które zmuszą firmy, producentów, marki i detalistów do transformacji i zobowiązania się do wprowadzenia prawdziwie zrównoważonych modeli biznesowych.
Firmy powinny być transparentne
W analizie podkreślono także następujące kwestie wyróżniające polskich konsumentów:
· 67% uważa, że firmy powinny być zobowiązane do wykazania pełnej przejrzystości swojego łańcucha dostaw, aby kupujący mogli dokonywać świadomych wyborów,
· Spośród nich połowa stwierdziła, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny, ponieważ słyszą o nim bez przerwy w telewizji, a 57% zauważa wokół siebie więcej zanieczyszczenia i odpadów,
· Dla 47% konsumentów zrównoważony tryb życia jest ważny społecznie i starają się oni podejmować zrównoważone wybory, kiedy tylko jest to możliwe,
· 74% przestałoby kupować produkty od firmy, jeżeli okazałoby się, że stosuje ona greenwashing, co podkreśla znaczenie zaufania i przejrzystości nie tylko w komunikacji, ale w całym łańcuchu dostaw.

Czytaj więcej
Pojęcie greenwashingu w Polsce zyskuje na popularności
Konsumenci na całym świecie są bardziej zaangażowani w zrównoważony rozwój, ale mają trudności z podejmowaniem codziennych decyzji, które faktycznie będą go wspierać. Chcą pomocy w tym, aby móc żyć i konsumować w sposób zrównoważony, który będzie współgrał z ich codziennymi sprawami; uważają, że odpowiedzialność za to spoczywa na sprzedawcach i producentach. Znajdujemy się obecnie w punkcie zwrotnym – firmy, które już teraz były autentycznie zaangażowane w proaktywne działania na rzecz klimatu, będą miały ogromną przewagę, kiedy cała branża będzie się starać sprostać wymaganiom i obowiązkowym wysiłkom na rzecz zrównoważonego rozwoju - mówi Karolina Zajdel-Pawlak, dyrektor zarządzająca NielsenIQ w Polsce.