Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Zwinne przedsiębiorstwa wykorzystują kryzysy jako motor zmian

W obliczu wojny w Ukrainie, inflacji i hamującej gospodarki Komisja Europejska w połowie maja br. obniżyła prognozę wzrostu PKB Polski na 2022 r. z 5,5 proc. do 3,7 proc., a na 2023 r. z 4,2 proc. do 3 proc., co stanowi kolejne wyzwanie dla firm.
Reklama

Sprawne i zwinne przedsiębiorstwa wykorzystują kryzysy jako motor zmian i rozwoju, wprowadzając modyfikacje i unowocześnienia przyspieszające transformację cyfrową - obecnie 93 proc. badanych przez Polcom i Intel firm podejmuje działania w obszarze cyfrowej transformacji.

Z badań Deloitte wynika, że większość zapytanych firm zdołało wyjść obronną ręką z kryzysu, a ponad dwie trzecie z nich jest głęboko przekonane, że osiągną sukces w ciągu najbliższych 12 miesięcy i poprawią większość kluczowych wskaźników biznesowych. Wiele branż znajdując się w nowych warunkach rozwijało się szybko i prężnie, dowodząc umiejętności szybkiego dostosowania się do zmian otoczenia. Potwierdzenie tej tezy płynie chociażby z polskiego rynku. „Rzeczpospolita” zapytała ponad 100 przedsiębiorców, jakie wnioski wyciągnęli z pandemii. Stwierdzili oni zgodnie, że najważniejszą kwestią jest elastyczność i dostosowywanie się do warunków – trzeba być przygotowanym na każdą sytuację.

Według badania Polcom i Intel, w 58 proc. przedsiębiorstw pandemia COVID-19 zwiększyła rolę IT w organizacji i przyspieszyła przemianę biznesu. Przedsiębiorstwa mogą odnieść najwięcej korzyści z wyniesienia na zewnątrz: aplikacji biznesowych, np. ERP i HR (43 proc. wskazań), aplikacji biurowych (42 proc.) oraz systemów CRM (36 proc.) czy posiadanych rozwiązań i narzędzi ochrony danych (38 proc.).

Popularność pracy zdalnej, ale też braki kadrowe 

Praca zdalna i hybrydowa w 2020 roku zagościła w życiu zawodowym Polaków, a w 2021 i 2022 trend ten jeszcze bardziej się ugruntował.  W ten sposób pracuje 35 proc. Polaków –  dowiadujemy się z raportu Pracuj.pl. 

Podczas pracy zdalnej nie pozostaje nic innego jak polegać nam na rozwiązaniach cyfrowych. I w związku z tym w ostatnich latach głośno podnoszono temat cyberbezpieczeństwa (i braku rozwiązań w tym zakresie). Ochrona przed cyberzagrożeniami jest największym wyzwaniem firm w trakcie pracy zdalnej – potwierdzono podczas Światowego Forum Ekonomicznego. Skala zjawiska jest ogromna i nadal rośnie - obecnie wartość przestępczości cyfrowej ma siłę trzeciego PKB na świecie. A 80 proc. liderów ds. bezpieczeństwa IT uważa, że brak ich organizacjom wystarczającej ochrony. Potwierdza to wspomniane wcześniej badanie Polcom i Intel - firmy są skłonne najwięcej wydawać właśnie na działania związane z zapewnieniem ciągłości działania i cyberbezpieczeństwa, ale 25 proc. z nich uważa, że posiada wystarczające zasoby finansowe, aby zapewnić wymagany poziom bezpieczeństwa.  

Przeniesienie do chmury  

Dla wielu firm sposobem na poradzenie sobie z powyższymi wyzwaniami okazało się oddanie w ręce zewnętrznego dostawcy niektórych obszarów IT, w tym wykorzystanie usług takich jak cloud computing. 

30 proc. firm deklaruje, że zdecydowana większość ich procesów biznesowych została poddana cyfryzacji i automatyzacji. A czeka nas tylko przyśpieszenie. Z badań Gartnera wiemy, że ponad 85 proc. organizacji przyjmie strategię ukierunkowania na chmurę do 2025 r.

W raporcie McKinsey & Company „Chmura 2030” czytamy, że 90 proc. firm przyznaje, że z powodu pandemii korzysta z chmury w dużo większym stopniu, niż wcześniej planowały. A wg firmy Gartner w 2024 r. udział wydatków firm na technologie chmurowe w ogólnym budżecie na IT może wynieść 14,2 proc. (przy 9,1 proc. w 2020 r.) 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum