Żywność wegańską kupuje 35 proc. badanych. 61 proc. nie kupuje i nie jada
Z badania Instytutu Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS ze 2021 wynika, że klienci żywności wegańskiej w Polsce to 35% Polaków w wieku 18-74 lata.
Produkty wegańskie cieszą się popularnością wśród najmłodszych dorosłych - w wieku 18-24 lata. Ponad połowa z nich sięga po żywność wegańską przynajmniej od czasu do czasu (51%). Klientów żywności wegańskiej można spotkać częściej wśród kobiet (39%), osób z wykształceniem wyższym (42%), z regionu południowo-zachodniego (41%), pracujących (39%), z najwyższymi dochodami (powyżej 7,5tys. netto: 55%).
61% Polaków twierdzi że nie jada i nie kupuje takiej żywności. Korzystanie z żywności wegańskiej lub jej odrzucanie jest świadomym wyborem konsumenckim, tylko 4% badanych zdeklarowało brak znajomości tego pojęcia.
Marki wegańskie są spontanicznie przypominane przez 17% Polaków i 38% klientów tej żywności. Ale po podpowiedzi nazwy, logo czy opakowania przykładowego produktu, rozpoznaje co najmniej jedną markę jako mającą produkty wegańskie 72% Polaków i niemal wszyscy (97%) klienci wege.
Najlepiej przypominane spontanicznie okazały się marki Lovege firmy Sante (2,4%) oraz Alpro (2,1%). W czołówce najlepiej rozpoznawanych marek znalazły się z kolei marki znanych producentów żywności konwencjonalnej posiadającej w swojej ofercie także grupę produktów wegańskich, jeden produkt wegański (Winiary 36,5%, Tarczyński 33,7%, Bonduelle 29,6%, Knorr 26,6%, Pilos Lidl, Podravka, Develey (po 22%), Vitanella Biedronka (19,9%). Najlepiej znane, po podpowiedzi marki i logo, typowo wegańskie marki to Alpro (24%) i Wawrzyniec (19,3%).
Katarzyna łozińska – Wróbel zajmując a się w IMAS rynkiem żywności ekologicznej komentuje: W Polsce rośnie liczba fleksitarian, czyli osób sięgających po mięso okazjonalnie, zastępujących je produktami wegańskimi. Należy również wziąć pod uwagę zwykłą chęć spróbowania czegoś nowego przez konsumentów, czegoś co może intrygować, czym można urozmaicić swoje menu lub zaskoczyć swoich gości. Wybór żywności wege jest motywowany także u części osób troską o dobrostan zwierząt i środowisko naturalne, co znajduje odzwierciedlenie w ich zwyczajach zakupowych i żywieniowych.”