Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Handel tym produktami rośnie o 20 proc. rocznie



dlahandlu.pl - 27 stycznia 2012 12:40


Szefowie ogólnospożywczych sieci handlowych chcieliby co roku notować takie zwyżki, jakie są udziałem niszowych firm, handlujących żywnością ekologiczną. Dlatego na sprzedaży bio produktami chcą zarobić zarówno małe sklepy specjalistyczne, duże sieci jak i sprzedawcy internetowi.

Jak wynika z badań firmy Inquiry w ciągu czterech lat wartość rynku certyfikowanej ekożywności w Polsce ma się niemal podwoić. W 2011 roku jego wartość wzrosła o 25 proc., do 375 mln zł, wobec 300 mln w 2010 r. i 200 mln zł w 2009 roku. W 2012 roku sprzedaż ekożywności ma szansę utrzymać ponad 20-procentową dynamikę i urosnąć do 458 mln zł. Jednak udział żywności ekologicznej w całym rynku żywnościowym to tylko ok. 0,25 proc. Jednym z hamulców rozwoju sektora jest niska świadomość klientów, z których tylko 10 proc. kupuje ekologiczną żywność, a także niskie nakłady na reklamę tych produktów. Dla przykładu przeciętny Duńczyk na żywność ekologiczną wydał w 2009 roku około 138 euro, a statystyczny Polak ok. 2 euro. Ale to oznacza, że przed nami otwierają się wielkie perspektywy rozwoju. Chce je wykorzystać kilka dużych oraz wiele mniejszych podmiotów.

Duzi przodem

W Polsce ekoprodukty można kupić m.in. w sieci Organic Market, która prowadzi sklepy Organic Farma Zdrowia. Obecnie ma ich 25, głównie w galeriach handlowych. Do 2013 roku mają powstać kolejne dwa, trzy sklepy tej sieci. Spółka wyda na nie ok. 1 mln zł. Rozbudowa sieci wynika z utrzymującego się popytu na żywność ekologiczną. Sprzedaż za cały 2011 rok wyniosła 31,724 mln złotych, co stanowi 40,1 proc. wzrostu w stosunku 2010 roku i jest rekordową sprzedaż roczną w historii spółki, która istnieje od 2003 roku.
Free Delikatesy Ekologiczne to obecnie sieć 6 sklepów. W 2012 r. firma planuje kolejne otwarcia w Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi, Gdyni, Gdańsku, Warszawie oraz w miejscowościach podwarszawskich. Rok 2011 spółka zakończyła zyskiem oraz 52 proc. wzrostem przychodów. Do końca 2013 w sieci Free Delikatesy ma działać około 55 sklepów
Pod koniec 2011 roku na otwarcie pierwszych ekologicznych delikatesów pod marką Eko Społem zdecydowała się także Społem PSS w Poznaniu. Placówka jest efektem współpracy spółdzielni z dystrybutorem ekoproduktów - firmą Biofuturo Trade. Spółdzielnia liczy na to, że ten pierwszy sklep, da początek nowej sieci sklepów Eko Społem. Dotychczas Społem rozwijało jedynie półkę z produktami ekologicznymi w swoich placówkach handlowych.

Mali idą za nimi

Sieć Żółty Cesarz sprzedaje produkty ekologiczne od 2004 roku. Początkowo w Warszawie. Obecnie także w Krakowie, Gdyni, Toruniu, Grudziądzu. W sumie sieć liczy osiem placówek: dwie własne i sześć franczyzowych. Jak informuje właścicielka sieci uruchomienie sklepu ze zdrową żywnością to inwestycja rzędu 70 tys. zł.
Nowy koncept sprzedażowy zdecydowała się wprowadzić firma Zielony Loft z Trójmiasta. Spółka pod nazwą Slow Food & Garden oferuje ekologiczną żywność w centrach ogrodniczych. Obecne powierzchnie na jakich zlokalizowane są działy Slow Food & Garden zajmują od 50 do 150 mkw. W ramach sieci funkcjonują już cztery placówki partnerskie.
Potwierdzeniem na rosnące zainteresowanie zakupem zdrowej żywności było powstanie w 2010 roku BioBazaru, zlokalizowanego w Warszawie w fabryce Norblina. Ekologiczny targ, na którym sprzedawane są tylko produkty organiczne z certyfikatem i to bezpośrednio od rolnika-producenta na tyle przypadł do gustu warszawiakom, że pod koniec 2011 roku uruchomiono kolejny BioBazar w Starej Papiernii w Konstancie.
Do świadomych klientów poszukujących ekologicznej żywności postanowili dotrzeć m.in. właściciele platformy natoobe.pl, która daje możliwość zakupów bezpośrednio od producentów produktów naturalnych, ekologicznych oraz tradycyjnych. Docelowo asortymentem e-sklepu ma być wszystko, co wiąże się ze zdrowym stylem życia: a więc żywność, ale także np. kosmetyki, odzież, AGD, zabawki, literatura itd. A jest to tylko jeden z wielu e-sklepów, oferujących zdrową żywność. Z roku na rok będzie ich przybywać, bo zdaniem ekspertów w ciągu kilku lat wartość rynku ekożywności wzrośnie do 1 mld zł.