Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Markety budowlane stawiają na ekspansję



wyborcza.biz - 16 września 2013 11:29


Choć niemiecki Praktiker złożył wniosek o upadłość, większość sieci działających w Polsce stawia na ekspansję i otwiera nowe sklepy - pisze wyborcza.biz.

W naszym kraju, choć ubiegły rok nie był najlepszy dla branży (przychody spadły o klika procent), nie ma mowy o bankructwach i większość sieci konsekwentnie powiększa liczbę marketów, walcząc o rynek z hurtowniami i niezależnymi sklepami. Według szacunków udział sieci w sprzedaży materiałów budowlanych oraz wyposażenia domów i ogrodów w Polsce sięga ok. 40 proc. Dla przykładu w Wielkiej Brytanii to ok. 90 proc.

Kiedy powróci dobra koniunktura dla marketów budowlanych? Wszystko zależy od tego, czy firmy i Polacy zaczną więcej inwestować. Teraz handel powinien ruszyć z miejsca przynajmniej do końca grudnia, bo od przyszłego roku wygaśnie program zakładający zwrot części VAT za materiały użyte do budowy bądź remontu domu lub mieszkania. Od 2006 r. z tej możliwości skorzystało ok. 3,5 mln Polaków. Tylko w 2012 r. fiskus wypłacił 474 tys. osób łącznie ponad 1 mld zł. Jak to działa? Urząd Skarbowy zwraca różnicę między stawką 23 i 8 proc. VAT, ale tylko za te materiały, które po 1 maja 2004 r. obłożono wyższą stawką. Chodzi m.in. o okna, drzwi, tapety, cegły, dachówki, cement, wapno, gips, wełnę mineralną, płytki ceramiczne (cały wykaz jest na stronie internetowej resortu budownictwa). Zwrot VAT nie obejmuje natomiast m.in. farb, lakierów, gwoździ, wkrętów, kołków rozporowych.