Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

PayPal: Mobile commerce to już teraźniejszość



www.dlahandlu.pl - 29 października 2013 11:47


W 2013 r. konsumenci w Polsce wydadzą za pomocą urządzeń przenośnych ponad 1 mld zł - wynika z badania instytutu IPSOS, przeprowadzonego na zlecenie firmy PayPal. Wartość transakcji mobilnych będzie rosła w tempie 60 proc. rocznie, by w roku 2015 sięgnąć 3 mld zł.

Tylko w ubiegłym roku, wartość płatności mobilnych dokonanych z kont PayPal na świecie wzrosła pięciokrotnie, do poziomu 10 mld dol. Również w Polsce widać dynamiczny wzrost liczby transakcji dokonywanych przy pomocy urządzeń przenośnych. I chociaż dziś ich udział w całym rynku e-commerce wynosi ok. 4 proc., to według przewidywań Ipsos, już w 2015 r. przekroczy 12proc. osiągając wartość 3 mld zł. Te dane pokazują, że m-commerce nie jest odległą przyszłością, ale stanowi istotny element e-handlu, już dziś, również w Polsce.

Na rosnące znaczenie mobilnego handlu wpływa m.in. popularyzacja urządzeń przenośnych - smartfonów i tabletów - oraz fakt, że to dzięki nim Polacy spędzają w sieci coraz więcej czasu. Już 41 proc. Polaków posiada smartfony, a 14 proc. używa tabletów. Spędzamy przy komputerze w sieci średnio 4,5 godziny dziennie, głównie wieczorem. Smartfony towarzyszą nam jednak przez cały dzień i wyłącznie za ich pośrednictwem jesteśmy on-line już ponad dwie godziny w ciągu doby.

Smartfony i tablety służą już nie tylko do sprawdzania poczty i czytania wiadomości, ale coraz częściej stają się platformami zakupowymi. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, 70 proc. badanych przez Ipsos przynajmniej raz skorzystało z oferty internetowych sprzedawców. Do zakupów w sieci zachęcają przede wszystkim: niższa cena produktów, wygoda oraz szybkość realizacji zamówienia.
Niską cenę, jako główną motywację do zakupów w Internecie wskazała ponad połowa (53 proc.) użytkowników komputerów, 31 proc. właścicieli smartfonów i tylko 27 proc. posiadaczy tabletów. Jak pokazują badania użytkownicy smartfonów i tabletów są znacznie mniej wrażliwi na czynnik cenowy. - Internet został stworzony z myślą o mobilności. A mobilność to szybkość, impulsowość, więc i płatności mobilne muszą być tak zorganizowane, aby umożliwiać szybkie i impulsowe zakupy. Klucz do skuteczności i popularności takich płatności to ekstremalna wygoda - unique buying experience - mówi Marcin Beme, co-founder, CEO audioteka.pl.

Poza znaczącym potencjałem wzrostu, autorzy badania Ipsos identyfikują również główne bariery w rozwoju m-commerce w Polsce oraz wskazują najlepsze, według badanych, metody wsparcia sprzedaży w m-sklepach. Okazuje się, że polskich klientów zniechęca po stronie sprzedawców m.in. brak odpowiednich rozwiązań na urządzenia przenośne - 10 proc. użytkowników smartfonów wskazało, że nie kupuje w ten sposób, z uwagi na niedostępność stron internetowych przystosowanych do przeglądania na ekranie telefonu. Firmy, które zdają sobie jednak sprawę z potencjału urządzeń mobilnych w handlu wskazują na zalety, jakie przynosi przystosowanie się do m-commerce:
- Potencjał zakupów przez urządzenia mobilne jest coraz większy i z roku na rok widzimy wzrost udziału mobile'u. Nie są to, co prawda, te same wartości jak w Europie Zachodniej, a już na pewno nie te same, co w USA, ale są na tyle znaczne, iż nie można ich pominąć. W przypadku naszego serwisu zlotewyprzedaze.pl ponad 10 proc. wejść pochodzi z urządzeń mobilnych, ale tylko 5 proc. zakupów finalizowanych jest na tych właśnie urządzeniach. Jest to niewielka część całej sprzedaży, lecz dla nas bardzo istotna, dlatego zdecydowaliśmy się na wypuszczenie naszej dedykowanej aplikacji mobilnej na platformę iOS zarówno dla telefonów, jak i tabletów. Jej premiera nastąpi już w listopadzie. Te kroki jednoznacznie pokazują, że przyszłość należy do urządzeń przenośnych, a rola m-commerce na świecie, ale także w Polsce, będzie znaczna - twierdzi Jacek Szlendak, prezes Zlotewyprzedaze.pl.
Użytkownicy, którzy nie korzystają ze smartfonów i tabletów do zakupów w sieci, jako powód najczęściej wymieniają: zbyt mały ekran (53 proc.), zbyt wolne połączenie z Internetem (32 proc.) oraz obawy o kwestie bezpieczeństwa (23 proc.). O ile mały ekran i słaby zasięg internetowy to kwestie obiektywne, to jeśli chodzi o bezpieczeństwo, wiele zależy od zachowania podstawowych zasad ostrożności przez samych użytkowników.

M-commerce to przede wszystkim szansa na rozwój biznesów prowadzonych w sieci. Forrester Research na zlecenie PayPal zbadał, jak zastosowanie nowoczesnych rozwiązań w m-handlu wpływa na sprzedaż. Okazuje się, że udostępnienie klientom narzędzi mobilnych zwiększa ich zaangażowanie, a co za tym idzie również sprzedaż. Ponadto, wprowadzenie możliwości płatności mobilnych z PayPal, przełożyło się wśród badanych sprzedawców na 32% wzrost sprzedaży w grupie lojalnych klientów. Wpływ miały takie czynniki, jak brak konieczności udostępniania wrażliwych danych, możliwość skierowania oferty firmy do większej grupy potencjalnych klientów, również zagranicą, oraz łatwość wykonania płatności.
- Zakupy zawsze i wszędzie to nie trend - to trwała zmiana w zachowaniu. Pośród już ponad 100 sklepów w Polsce, z 5000 na świecie, które nawiązały z nami współpracę, odnotowujemy bardzo znaczące wzrosty wejść mobilnych miesiąc do miesiąca oraz zwiększone przywiązanie do marek, które oferują przyjazne rozwiązania mobilne. Szczególnie, jeśli są to dedykowane aplikacje na smartfony i tablety - ocenia Iwo Szapar, general manager Shopgate Polska. - Klienci oczekują użytecznej oraz szybkiej strony mobilnej czy aplikacji. Jak wynika z naszych obserwacji, 60 proc. użytkowników opuszcza nie-mobilną stronę, z czego 40 proc. od razu szuka produktów u konkurencji. Globalna współpraca z PayPalem to możliwość zaoferowania naszym sklepom bardzo zaawansowanych technologicznie, jednak maksymalnie prostych i użytecznych płatności mobilnych swoim klientom. Głęboka integracja PayPal Express Checkout zapewnia użytkownikom możliwość płatności 3 kliknięciami, bez konieczności opuszczania strony czy też aplikacji - dodaje.
Od wygody przeprowadzenia płatności na smartfonie czy tablecie, w dużym stopniu zależy poziom konwersji w sklepie internetowym. Cześć użytkowników rezygnuje bowiem z zakupu, jeśli płatność jest zbyt skomplikowana lub budzi wątpliwości co do bezpieczeństwa.
- Kupując za pomocą smartfonów czy tabletów konsumenci oczekują przede wszystkim wygody i bezpieczeństwa, a także szybkości z jaką mogą dokonywać transakcji. Zapłata z wykorzystaniem aplikacji PayPal daje pełną ochronę i średnio trwa zaledwie 15 sekund. Mimo już istniejących udogodnień, PayPal stale kładzie nacisk na wprowadzanie kolejnych innowacji, a w Polsce na współpracę i wsparcie dla lokalnych sprzedawców - mówi Matt Komorowski, head of sales, Central & Eastern Europe, PayPal.