Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Koniec tanich jaj? Ekspert PwC wyjaśnia



www.dlahandlu.pl - 2 czerwca 2017 13:16


W ostatnim czasie większość sieci handlowych zadeklarowała, że do 2020-2025 roku wycofa ze sprzedaży jaja z chowu klatkowego. Wśród detalistów, którzy złożyli takie deklaracje są m.in. Auchan, Piotr i Paweł, Biedronka, Carrefour, Netto, Lidl czy Tesco. W ostatnich daniach taką decyzję podjęło także Makro. Czy w związku z tym konsumenci muszą przygotować się na spore podwyżki cena jaj?

- Niekoniecznie. Ceny mogą jedynie wzrosnąć ze względu na powolne zanikanie najniższej półki cenowej, ale nie powinna to być istotna zmiana - przekonuje Maciej Kroenke z PWC. 

-  Deklaracje sieci handlowych odnoszą się do dłuższej perspektywy czasowej. Sieci po prostu przewidują trendy dotyczące nie tylko tej kategorii asortymentowej, ale całego rynku. Najniższa półka cenowa, wiązana często z niską jakością produktów będzie powoli zanikać czy to w przypadku jaj, czy serów i wędlin. Pamiętajmy jednak, że jaja to ważna kategoria jeśli chodzi o postrzeganie cenowe. Sieci nie zdecydują się na znaczące podwyżki cen, ponieważ żadna z nich nie może sobie pozwolić na pogorszenie swojego wizerunku – wyjaśnia ekspert PWC.

Jak podkreśla Maciej Kroenke, deklaracje o wycofywaniu ze sprzedaży jaj „trójek” są częścią większego trendu migracji w stronę zakupu produktów lepszej jakości. – W wielu kategoriach, najtańsza półka cenowa po prostu zanika, jeśli nie bezpośrednio z półek sklepowych to przynajmniej z dużej liczby koszyków. Bardzo często jest zastępowana produktami value for money w stronę których kierują się konsumenci. Proces wygląda jednak inaczej w dużych ośrodkach miejskich, a inaczej w mniejszych lub na wsi. W dużych aglomeracjach klienci częściej poszukuje produktów typu:  „produkt polski”, „bez GMO” czy „bez konserwantów”. W małych ośrodkach ten trend jest słabszy - wyjaśnia nasz rozmówca i dodaje, że komunikaty typu „bez GMO” czy „z wolnego wybiegu” trafiają do konsumentów, którzy poszukują coraz lepszej jakości. Jajka „trójki” mają „złą prasę”, więc powoli przemija ich czas na sklepowych półkach.