Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Visual merchandising zwiększa sprzedaż w sklepie



Agnieszka Jankowiak, dyrektor zarządzająca - 24 maja 2010 07:10


Dobry visual merchandising to taki, który nie tylko poprawia walory estetyczne sklepu, ale także powoduje realny wzrost sprzedaży.

Podczas projektowania punktu handlowego, jednym z głównych elementów branych pod uwagę jest system ekspozycji towarów. Miejscem najbardziej pożądanym na ekspozycję jest przestrzeń znajdująca się na wysokości wzroku oraz przestrzeń w zasięgu ręki. Towary zamieszczone na półkach poniżej 60 cm mają już o wiele mniejszą szansę na sprzedaż. Za „miejsce dla VIP-ów" możemy uznać półki przy kasie. Ponadto, na percepcję i postępowanie konsumentów ogromny wpływ ma „nastrój" panujący w miejscu sprzedaży. Osoby oglądające towar w sklepie, gdzie panuje miła atmosfera, oceniają go bardziej pozytywnie niż ci, którzy widzieli te same produkty, ale w mniej przyjemnym otoczeniu. Takie pozytywne bodźce wywołują u kupującego chęć dłuższego pozostania w sklepie oraz kontaktu z pracownikami. A to z kolei ułatwia podejmowanie przez nich decyzji, kreuje pozytywny wizerunek punktu, wpływa na pozytywną ocenę jakości towarów lub usług.

Niezwykle skuteczne jest umiejętne stosowanie koloru jako elementu aranżacyjnego. Barwa ma bardzo duży wpływ na ludzkie emocje - może motywować lub demotywować klientów. Kolor żółty na przykład wywołuje pozytywne nastawienie i ułatwia podejmowanie decyzji - to dlatego tak wiele tabliczek cenowych jest właśnie tego koloru. Nieumiejętne stosowanie barw może jednak szybko rozdrażnić odbiorcę, a wtedy szansa na zatrzymanie go w drodze do kasy drastycznie maleje. Wybór i upodobanie danych kolorów, a tym samym oddziaływanie na zmysły danego klienta, jest uzależnione również od płci i wieku. Na przykład kobiety z reguły wolą jaśniejsze barwy i są bardziej wrażliwe na delikatne odcienie i wzory.
Aby zachęcić klientów do kupowania właśnie w sklepie danym miejscu stosuje się także umiejętne operowanie oświetleniem. Podkreśla się oczywiście zalety produktów - świeżość warzyw i owoców czy żywotność kolorów tkanin. Należy pamiętać o tym, że oświetlenie powinno być jak najbardziej zgodne z naturalnym, aby po wyjściu ze sklepu kolor ubrania czy innego produktu wyglądał tak, jak w sklepie. Przy zastosowaniu kolorowego światła trzeba być bardzo ostrożnym, aby nie doprowadzić do zmiany koloru eksponowanych produktów. Kolorowe światło powinno być wykorzystywane w celu uzyskania specjalnych efektów przyciągających uwagę klienta, na przykład do szczególnego wyeksponowania wybranego towaru.

Mechanizmów „podpowiadania" jest wiele, a konsumenci stają się coraz bardziej ich świadomi. Jednak za każdym razem, gdy konsument uodparnia się na jeden z nich, powstają dwa kolejne.