Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Początek roku w handlu detalicznym – 10 najważniejszych wydarzeń stycznia



dlahandlu.pl - 15 lutego 2018 09:54


Zwolnienia grupowe w Tesco, podpisy prezydenta pod ustawami o ograniczeniu handlu w niedziele i sprzedaży alkoholu oraz nocne zmiany w marketach – to niektóre z wydarzeń, które elektryzowały branżę na początku roku. Prezentujemy najważniejsze informacje minionego miesiąca.

1. Zakaz handlu w niedziele stał się faktem
Prezydent Andrzej Duda 30 stycznia podpisał się pod dokumentem, który zacznie obowiązywać już od marca. Pierwsza niedziela, w którą nie zrobimy zakupów, wypada już 11 marca.
Nowe prawo wprowadza zakaz handlu od 1 marca 2018 r. Zgodnie z nim najpierw z handlu zostaną wyłączone dwie niedziele w miesiącu (handlować będzie można w pierwszą i ostatnią).
Od 2019 r. handel dozwolony będzie tylko w jedną - ostatnią - niedzielę miesiąca, a od 2020 r. w ogóle zostanie zakazany. Wyjątki to dwie niedziele przed świętami Bożego Narodzenia, jedna niedziela przed Wielkanocą oraz ostatnie niedziele stycznia, kwietnia, czerwca i sierpnia. W Wigilię handel będzie ograniczony do 14.

Tego samego dnia prezydent podpisał również nowelizację przepisów, która wprowadza m.in. możliwość ograniczenia przez samorządy nocnej sprzedaży alkoholu w sklepach i precyzuje zakaz picia alkoholu w miejscach publicznych.

2. Kolejne zwolnienia w Tesco
2 stycznia br. Tesco Polska poinformowało pracowników o zamiarze dokonania zwolnień grupowych. Przyczyną zwolnień grupowych jest reorganizacja zakładu pracy polegająca na zaprzestaniu wykonywania części działań specjalistycznych i administracyjnych lub ich znaczącej zmianie, co spowoduje konieczność zmniejszenia zatrudnienia w biurze głównym Tesco. Zwolnienia miały objąć maksymalnie 70 pracowników.
Jak miało się okazać, to nie koniec zwolnień w sieci. Na początku lutego firma poinformowała o zamknięciu 18 sklepów, pracę może stracić kolejnych 600 osób.

3. Ofensywa Orlenu
PKN Orlen planuje inwestycje w obszarze handlu internetowego. Produkty mają być sprzedawane w modelu click&collect (zakup online z odbiorem osobistym na stacji Orlenu) lub na zasadach klasycznego sklepu internetowego.Plany uruchomienia e-sprzedaży stanowią element przyjętej strategii rozwoju spółki w obszarze handlu pozapaliwowego.

Zapowiadaliśmy też, że PKN Orlen planuje zmiany w swoim statucie, dzięki którym mógłby rozpocząć działalność hurtowni. Tak się też stało. Na początku lutego akcjonariusze koncernu wyrazili zgodę, by zapisy statutu spółki, w części obejmującej przedmiot jej działalności, uzupełnić poprzez dodanie 18 nowych punktów dotyczących sprzedaży hurtowej.
W efekcie tej decyzji do statutu PKN Orlen dopisano możliwość hurtowej sprzedaży m.in. owoców i warzyw, mięsa, ryb, skorupiaków i mięczaków, produktów spożywczych, a także odzieży i obuwia, elektrycznych artykułów użytku domowego, perfum i kosmetyków, wyrobów farmaceutycznych i medycznych oraz wyrobów porcelanowych, zegarków i biżuterii.

4. Nocne zmiany, dłuższe godziny otwarcia sklepów, czyli skutki ustawy o handlu w niedziele
Wraz ze złożeniem podpisu prezydenta pod ustawą regulującą kwestie niedzielnego handlu, sieci zaczęły się przyglądać organizacji pracy w swoich sklepach. Sprawa budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród pracowników handlu. Najwięcej kontrowersji wywołała Biedronka, która zamierza wprowadzić, choć nie wszystkich sklepach, nocne zmiany (w części placówek to rozwiązanie już jest praktykowane).

5. Piotr i Paweł bliżej inwestora
W styczniu Piotr i Paweł wycofał się z Bielska-Białej i Mysłowic. Ale jak ostatnio informowała spółka, rozpoczęty w listopadzie ubiegłego roku proces poszukiwania inwestora przyniósł sieci konkretne oferty od potencjalnych udziałowców. Wkrótce sieć ma dokonać wyboru.

6. Postępowanie ws. przejęcia Stokrotki skierowane do II etapu
UOKiK skierował do drugiego etapu postępowanie w sprawie przejęcia przez Maxima Grupe kontroli nad właścicielem sieci sklepów Stokrotka. Nie przesądza to jednak o rodzaju decyzji, jaka w przyszłości zostanie wydana - podał UOKiK.
Urząd uznał, że działalność uczestników koncentracji pokrywa się na lokalnych rynkach sprzedaży detalicznej artykułów konsumpcyjnych codziennego użytku i krajowym rynku zaopatrzenia w te produkty. Ponadto uczestników koncentracji mogą łączyć również relacje typu dostawca-odbiorca. Maxima wprowadza do obrotu karmy dla zwierząt, płatki zbożowe, konserwy mięsne, pasztety i sosy, a sklepy należące do Emperia mogą być nabywcą tych produktów.

Postępowanie przeszło do drugiej fazy, ponieważ niezbędne jest przeprowadzenie badania rynku. UOKiK musi przede wszystkim sprawdzić udziały uczestników transakcji oraz ich konkurentów. Pozwoli to na ocenę, czy koncentracja nie stanowi zagrożenia dla konkurencji.

7. Eurocash vs. Stokrotka – „przepychanki” w sprawie statutu Emperii
Sąd Okręgowy w Warszawie, na wniosek Eurocash, zabezpieczył roszczenie uchylenia uchwały NWZA Emperia Holding mówiącej o zmianach w statucie spółki poprzez wstrzymanie wykonania tej uchwały. Zdaniem prezesa Emperii, Dariusza Kalinowskiego, nie ma to wpływu na przebieg skupu akcji w wezwaniu ogłoszonym przez Maxima Grupe. Spółka nie zgadza się z postanowieniem sądu i zamierza złożyć odwołanie.

Przypomnijmy, że w dniu 20 grudnia Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Emperia Holding zdecydowało o zmianach w statucie spółki. Zmiany zakładają pozbawienie udziałowców prawa żądania odkupu akcji do 31 stycznia 2019 r. w sytuacji, gdyby litewski inwestor Grupa Maxima nabył w wezwaniu co najmniej 51 proc. kapitału.
Przyjęcie uchwały przez akcjonariuszy było spełnieniem jednego z warunków wezwania ogłoszonego przez Maxima Grupe, które zostały określone w umowie inwestycyjnej zawartej 23 listopada 2017 roku. Na podstawie umowy inwestycyjnej litewski inwestor ogłosił wezwanie do sprzedaży akcji Emperii po cenie 100 zł za akcję. Maxima Grupe ocenia, że oferta złożona akcjonariuszom Emperii była dla nich atrakcyjna. Jednocześnie spółka przyznaje, że jest zaniepokojona wstrzymaniem wykonania uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy.

8. Nowa strategia Carrefoura
Nowy zarząd Grupy Carrefour przedstawił strategię dla grupy na najbliższe cztery lata. Plan "Carrefour 2022", opiera się na czterech filarach: wdrożeniu nowej organizacji grupy, osiągnięciu wzrostu konkurencyjności i produktywności, na rozwoju omnikanałowości oraz na oferowaniu wysokiej jakości produktów. Strategia zakłada między innymi: plan dobrowolnych odejść w centrali we Francji, oszczędność około 2 mld euro rocznie, inwestycje w projekty cyfrowe na poziomie 2,8 mld euro do 2022 r. i udział produktów marki własnej na poziomie jednej trzeciej w obrotach grupy.

9. ALDI rozwija nowy koncept sklepów
ALDI wprowadza nowy koncept wizualny o nazwie ANIKo. ANIKo ma pomóc klientom w bardziej intuicyjnych zakupach. Motywem przewodnim formatu jest świeżość i prostota komunikacji, które wpisują się w szerszą strategię ALDI na polskim rynku. Prace związane z wdrożeniem nowego formatu ruszyły w styczniu, jednak część sklepów została zmodernizowana już w 2017 roku.
Pierwszymi lokalizacjami, w których można poznać koncept są Gliwice, Łódź, Warszawa i Wrocław. Do połowy lipca br., wszystkie sklepy sieci zostaną przebudowane. Koncept wizualny wdrażany w Polsce został zaprojektowany zgodnie z globalną strategią marki z uwzględnieniem stylu zakupowego polskiego konsumenta.

10. Obi wchodzi w lokalizacje Praktikera
Obi poszukuje pracowników do nowych sklepów, które uruchamia w centrach M1 w Markach, Czeladzi, Krakowie, Bytomiu, Łodzi oraz Radomiu oraz w centrum handlowym w Nowym Sączu w lokalizacjach po Praktikerze. W ten sposób sieć powiększy się o 7 placówek. W kolejnych miesiącach możliwe jest przejmowanie kolejnych zamykanych lokalizacji Praktikera.