Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

ManpowerGroup: Automatyzacja nie spowoduje spadku zatrudnienia



dlahandlu.pl - 24 kwietnia 2018 09:55


W wyniku automatyzacji aż 86 proc. pracodawców planuje utrzymać lub zwiększyć zatrudnienie w ciągu najbliższych dwóch lat. Spadku liczby zatrudnionych spodziewa się 10 proc. przedsiębiorstw. Automatyzacja może być korzystna dla osób poszukujących pracy pod warunkiem, że dysponują odpowiednimi umiejętnościami. To przede wszystkim kompetencje miękkie połączone z kwalifikacjami z obszaru IT lub obsługi klienta – wynika z w raportu „Rewolucja Umiejętności 2.0”, opublikowanym dziś przez ManpowerGroup.

W ciągu najbliższych dwóch lat, w wyniku automatyzacji największy wzrost liczby etatów będzie dotyczył stanowisk związanych z IT. Wśród badanych firm 9% deklaruje wzrost zatrudnienia w tych działach, podczas gdy jedynie 1% spodziewa się redukcji liczby zatrudnionych. Pozytywne zmiany w wyniku automatyzacji czekają stanowiska związane z obsługą klienta (10% firm prognozuje wzrost liczby etatów vs. 5% spadek) oraz produkcją (28% vs. 25%). Po drugiej stronie są role związane z administracją i biurem (8% vs. 17%), finansami i księgowością (1% vs. 5%) oraz działy HR (2% vs. 6%).

− Umiejętności, które w danym momencie są pożądane na rynku pracy zmieniają się na tyle dynamicznie, że firmy nie wiedzą, jakich kompetencji będą potrzebować w ciągu najbliższego 1,5 roku – komentuje Iwona Janas, dyrektor generalna w ManpowerGroup.

− Pracodawcy nie mają już pewności, czy na rynku pracy uda im się znaleźć kandydatów z pożądanymi cechami, dlatego potrzeba ludzi, których charakteryzuje zdolność uczenia się oraz chęć i możliwość ciągłego doskonalenia umiejętności. W dzisiejszym świecie w zatrudnianiu mniej istotne jest to, co pracownik wie. Znacznie ważniejsze jest to, czego może się nauczyć. Odpowiedzią na problemy pracodawców może być budowanie w firmie kultury wspierającej ciągłe doskonalenie umiejętności i dzielenie się wiedzą a także wewnętrzne programy wspierające podnoszenie kwalifikacji. Innym rozwiązaniem jest przeszkolenie, a następnie przeniesienie pracowników z branż schyłkowych do sektorów, które odnotowują tendencję wzrostową – dodaje Iwona Janas.

W ramach raportu „Rewolucja umiejętności 2.0” pracodawcy zostali również zapytani o to, jakie umiejętności u pracowników i kandydatów cenią najbardziej oraz znalezienie osób wykazujących się jakimi cechami jest dla firm wyzwaniem. Ponad połowa przedsiębiorstw deklaruje, że zdolność współpracy to jedna z najcenniejszych kompetencji miękkich (wskazuje ją 60% badanych), zaraz za nią plasuje się umiejętność rozwiązywania problemów (55%) oraz komunikacji (53%). Znalezienie osób dysponujących właściwą kombinacją umiejętności jest nie lada wyzwaniem: według pracodawców, największe trudności sprawia im pozyskanie pracowników o takich zdolnościach jak rozwiązywanie problemów (31%), komunikacja (30%), organizacja (29%) i współpraca (29%).

W 34 z 42 krajów objętych badaniem większość firm oczekuje, że cyfryzacja doprowadzi do zwiększenia, a nie zmniejszenia liczby zatrudnionych pracowników. W ujęciu globalnym największy optymizm cechuje pracodawców z Gwatemali, gdzie blisko połowa badanych przedsiębiorstw deklaruje wzrost zatrudnienia w wyniku automatyzacji. Wśród 8 krajów, gdzie firmy deklarują redukcję etatów w wyniku cyfryzacji, aż 7 znajduje się w Europie, a najgorsze prognozy zadeklarowali pracodawcy z Austrii.

ManpowerGroup zapytał blisko 20 000 pracodawców w 42 państwach o wpływ automatyzacji na liczbę zatrudnionych pracowników w ich firmach w perspektywie najbliższych dwóch lat. Firmy zostały poproszone między innymi o wskazanie stanowisk w ich organizacjach, na które automatyzacja będzie miała największy wpływ. Przedsiębiorcy podzielili się również informacjami na temat kompetencji, które najbardziej cenią u pracowników, a jednocześnie znalezienie osób wykazujących się takimi cechami jest dla nich największym wyzwaniem. Niniejszy raport prezentuje dane sumaryczne dla Polski, Bułgarii, Czech, Słowenii, Słowacji i Węgier.