Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Colliers International: Oferta handlowo-usługowa w biurowcach coraz bogatsza



dlahandlu.pl - 25 kwietnia 2018 14:19


Biura kuszą utalentowanych pracowników ofertą usługowo—handlową w miejscu pracy. W biurowcach spotykamy się nie tylko z urozmaiconą ofertą gastronomiczną, kawiarniami czy sklepami spożywczymi i kioskami, ale coraz częściej mamy do czynienia z całym wachlarzem usług – pojawiają się centra fitness, kliniki medyczne, myjnie czy pralnie – mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.

Międzynarodowa firma doradcza Colliers International wzięła pod lupę ofertę handlowo-usługową w warszawskich biurowcach. Badanie objęło ok. 300 budynków oraz blisko 200 pracowników. Eksperci sprawdzili m.in. jakie oczekiwania mają pracownicy względem infrastruktury handlowo-usługowej w miejscu swojego zatrudnienia oraz na co mogą liczyć obecnie.

W około 500 nowoczesnych biurowcach Warszawy pracuje dziś ponad pół miliona osób, spędzając w nich często ponad osiem godzin dziennie. W związku z niską stopą bezrobocia, trwa walka o pozyskanie talentów, a przyjazne biuro i jego otoczenie stają się jednymi z elementów motywacyjnych.

- Trend zmiany przestrzeni pracy i otoczenia biznesowego będzie się umacniał, co pozytywnie wpłynie na popyt na powierzchnie biurowe i rozwój jakościowy tego rynku. Pochodną tej tendencji jest zwiększanie i urozmaicanie przez deweloperów oferty handlowo-usługowej w swoich inwestycjach - mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International. - Kantyna już nie wystarczy. W biurowcach spotykamy się nie tylko z urozmaiconą ofertą gastronomiczną, kawiarniami czy sklepami spożywczymi i kioskami, ale coraz częściej mamy do czynienia z całym wachlarzem usług – pojawiają się centra fitness, kliniki medyczne, myjnie czy pralnie - dodaje Michnikowska.

W przebadanej na potrzeby raportu grupie pracowników jedynie 30% było zadowolonych z oferty handlowo-usługowej w swoich miejscach pracy. Pomimo dość rozwiniętej infrastruktury gastronomicznej w biurowcach, najczęściej doskwiera brak kantyn z prostymi posiłkami dobrej jakości i w przystępnej cenie. Pracownicy akcentują również problem małej różnorodności oferty i zbyt wysokie ceny. Wśród oczekiwanych udogodnień wymieniano często klub fitness lub siłownię i sklep z artykułami spożywczymi. Pracownicy oczekują także bogatszej oferty z sektora zdrowie i uroda – kobiety aptek i drogerii, a mężczyźni więcej usług, m.in. fryzjerskich. Wynik badania potwierdził także, że osoby pracujące w warszawskich biurowcach chciałyby mieć dostęp do sklepów odzieżowych czy z akcesoriami modowymi.

Ponad połowa (60%) biurowców istniejących na warszawskim rynku oferuje powierzchnie handlowo-usługowe, jednak w 80% z nich nie przekracza ona 2 tys. mkw. W przeważającej większości budynków zaplanowano maksymalnie 10 lokali. Największe moduły handlowo-usługowe posiadają Plac Unii, Koszyki, Royal Wilanów, Millennium Plaza i Europlex.

Największą część najemców stanowią koncepty gastronomiczne – aż 33% oferty. Na drugim miejscu znajdują się instytucje finansowe (13%) oraz usługi (10%). Co ciekawe, sektory spożywczy oraz zdrowie i uroda są dość silne i zajmują odpowiednio 10% i 9%. Warto zauważyć, że struktura branżowa najemców handlowo-usługowych w biurowcach różni się w zależności od strefy biurowej.

Na rynku warszawskim istnieje niewiele obiektów o funkcjach mieszanych, łączących biurowiec z centrum handlowym – zaledwie 9%. Jednak sytuacja zaczyna się już zmieniać. - W ostatnim czasie zaobserwować możemy nowy trend polegający na zwiększaniu powierzchni handlowej w nowych biurowcach oraz inwestowanie w obiekty o funkcjach mieszanych. Tendencja ta dotyczy głównie centrum stolicy - mówi Katarzyna Michnikowska.

Powstawanie dużych powierzchni handlowych w budynkach biurowych to stosunkowo nowe zjawisko na warszawskim rynku nieruchomości komercyjnych. Na etapie projektowania deweloperzy coraz częściej przeznaczają część powierzchni na użytek handlu, usług i gastronomii. Przykładami takich inwestycji, będących obecnie w budowie, są Varso, CEDET, Centrum Marszałkowska czy The Warsaw HUB.

W 2018 roku w Warszawie planowanych do oddania jest ok. 40 tys. mkw. powierzchni handlowo-usługowej, rozlokowanej w blisko 45 biurowcach.