Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Sprzedaż właściciela Lidla i Kauflandu wzrosła o 7,4 proc., wyniki napędza Lidl



dlahandlu.pl, za Reuters, IGD Retail Analysis - 7 maja 2018 11:35


Schwarz Group odnotował wzrost sprzedaży o 7,4 proc., do 96,9 mld EUR w roku obrotowym 2017/2018. Przychody Lidla wzrosły o 8,8 proc., do 74,6 mld EUR, podczas gdy sprzedaż Kauflandu wzrosła o 3,0 proc., do 22,3 mld EUR – podaje serwis IGD Retail Analysis. Jak informuje agencja Reuters, Schwarz Group w tym roku planuje osiągnąć sprzedaż powyżej 100 mld euro i utrzymać inwestycje na ubiegłorocznym poziomie.

- Grupa kontynuuje realizację planu otwarć. Uruchomiono 276 nowych placówek, co pozwoliło zamknąć rok z liczbą 11 730 sklepów. W Niemczech Lidl prowadził 3 200 sklepów, a Kaufland 660. Lidl rozpoczął też działalność w USA, gdzie pod koniec roku finansowego 2017/2018 (czyli na koniec lutego 2018 r.) prowadził 50 sklepów – czytamy w analizie IGD Retail Analysis.

Agencja Reuters poinformowała, że sieć Lidl ma 10 460 sklepów w Europie i Stanach Zjednoczonych. W ubiegłym roku grupa Schwarz zainwestowała 7 mld euro. W​ tym roku zamierza utrzymać inwestycje na podobnym poziomie.

Jak powiedział prezes Schwarz Gruppe Klaus Gehrig niemieckiemu Frankfurter Allgemeine Zeitung, Lidl planuje w tym roku otworzyć około 300-350 nowych sklepów i zwiększyć swój asortyment do 2500 produktów z 1800 obecnie. - Presja na zmiany jest obecnie większa niż kiedykolwiek wcześniej - powiedział.

IGD podaje, że wzrost sprzedaży Lidla w Niemczech nieznacznie spowolnił, do 5,2 proc., ze względu na rosnącą konkurencję ze strony Aldi Süd i Aldi Nord. - Obaj konkurenci zaczęli przebudowywać swoje sklepy i wprowadzać więcej markowych produktów, co doprowadziło do wzrostu sprzedaży. Lidl zareagował na to, prowadząc silniejsze promocje i zwiększając swój asortyment do 2300 SKU, co pomogło mu utrzymać stały wzrost – oceniają analitycy IGD.

Sprzedaż Kauflandu w Niemczech wzrosła o 0,9 proc., do 13,7 mld EUR, w porównaniu do wzrostu o 0,6 proc. w roku 2016/2017. Firma zaraportowała stratę w ubiegłym roku finansowym, która była częściowo spowodowana inwestycjami w przebudowę sklepów – detalista zmodernizował ponad 50 proc. swoich placówek. Pomimo ogólnej straty, Kaufland podał, że wyniki finansowe w drugiej połowie roku były lepsze niż planowano.

Najlepszymi rynkami Lidla pod względem wzrostu przychodów pozostała Austria (+ 8,3% do 1,3 mld EUR), Hiszpania (+ 7,8% do 3,6 mld EUR) i Czechy (+ 14,0% do 1,7 mld EUR). Silne wyniki osiągnięto również w Szwecji (+ 11,2% do 1 mld EUR), a rynek ten pozostanie kluczowy dla Lidla. W ciągu najbliższych kilku lat planuje otworzyć kolejne 24 sklepy na tym rynku.

- Według naszego DataCentre najszybciej rozwijającym się rynkiem Lidla była Wielka Brytania. Szacujemy, że sprzedaż Lidla wzrosła o + 16% do 6,1 mld GBP (7 mld EUR), przy 50 otwarciu sklepów w 2017/2018 roku – czytamy w analizie IGD.

W USA Lidl otworzył 50 sklepów, czyli mniej niż początkowo planowano. Koncepcja sklepu (rozmiar i asortyment) wciąż jest dostosowywana do klienta z USA. Nowe sklepy będą miały mniejszą powierzchnie handlową, wynoszącą około 1900 m kw. (wcześniej było to do 3300 m kw.).

W Rumunii przychody Kauflandu wzrosły o 4% do 10,1 miliarda RON (2,2 miliarda EUR), chociaż sieć otworzyła tylko pięć sklepów. Jak szacują analitycy IGD, ekspansja przyspieszy w tym roku, ponieważ sieć planuje otworzyć 10 nowych sklepów. - Przewidujemy, że Rumunia stanie się drugim największym rynkiem Kauflandu w 2018 roku – szacuje IGD Retail Analysis.

W Czechach, częściowo ze względu na zmiany w planowaniu asortymentu, przychody Kauflandu spadły o 2% do 57 miliardów CZK (2,2 miliarda euro).