Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Lidl, Biedronka, Kaufland, Allegro i Media Markt ciagną w górę rynek reklamy



wirtualnemedia.pl - 29 maja 2018 13:02


W pierwszym kwartale br. wartość wydatków reklamowych w Polsce wyniosła 2,1 mld zł, o 8,6 proc. więcej niż rok wcześniej. W internecie nakłady wzrosły o 11,2 proc., a w telewizji - o 9,6 proc. Inwestycje mocno zwiększyła branża handlowa, a ograniczył - sektor telekomunikacyjny. - Reklamodawcy potrzebowali czasu, by utwierdzić się w przekonaniu, że przy tak dobrej sytuacji gospodarczej inwestycje w reklamę bardzo szybko się zwracają - komentuje Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu, w serwisie Wirtualnemedia.pl.

Starcom podkreśla, że 8,6 proc. to najwyższy kwartalny wzrost polskiego rynku reklamowego od 10 lat. - Wydaje się, iż rynek reklamy z opóźnieniem zareagował na sytuację gospodarczą w kraju. W pierwszej połowie 2017 r. można było zadawać sobie pytanie dlaczego wydatki reklamodawców rosną tak wolno mimo świetnej koniunktury gospodarczej. Reklamodawcy potrzebowali czasu, by utwierdzić się w przekonaniu, że przy tak dobrej sytuacji gospodarczej inwestycje w reklamę bardzo szybko się zwracają - dodaje Kolenkiewicz.

Zdecydowanie największe wzrosty w minionym kwartale osiągnęły reklama telewizyjna i internetowa. Wartość tej pierwszej zwiększyła się o 87,4 mln zł (czyli 9,6 proc.) do miliarda złotych. Według Starcomu nadawcy mocno podniosły cenniki, a mimo to nie mieli problemów ze sprzedażą swoich ofert. Reklama internetowa zyskała w skali roku 69,3 mln zł (11,2 proc. w górę), a jej wartość w minionym kwartale to 689 mln zł. Wydatki tylko na reklamy wideo zwiększyły się o 13,1 proc., czego głównym beneficjentem jest Facebook (bez uwzględnienia jego wpływów z reklamy wideo ten wzrost wyniósł 4,8 proc.). Jeśli chodzi o marketerów, to największą rolę odgrywa branża handlowa, której nakłady wzrosły o 20,4 mln zł (czyli 20,3 proc.).

Wartość reklamy radiowej zwiększyła się o 6,7 proc. do 162 mln zł. W kinach wydatki reklamowe zwiększyły się o 0,8 mln zł (czyli 3,2 proc.), do 27 mln zł. Niezmiennie maleje wartość reklamy prasowej, przy czym w minionym kwartale spadek wydatków reklamowych w magazynach był najniższy od 2012 roku, a w dziennikach - od 2008 roku.

Największą branżą pod względem wydatków reklamowych pozostaje farmacja, której nakłady wyniosły w minionym kwartale 334,1 mln zł, o 9,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Natomiast największy wolumenowo wzrost inwestycji (o 42,3 mln zł) osiągnął sektor handlowy. Wynika to z intensywnych działań sieci sklepów Lidl, Biedronka, Media Markt czy Kaufland oraz serwisu Allegro. Procentowo jeszcze większe wzrosty zanotowali producenci napojów i alkoholi (o 28 proc. do 85,1 mln zł) oraz branża finansowa (o 23,9 proc. do 166,8 mln zł).

W tym pierwszym sektorze swoje nakłady najmocniej zwiększyły Maspex Wadowice i Carlsberg Polska, a w drugim - Alior Bank, Bank PKO BP, Bank Pekao S.A. oraz Grupa PZU.

Starcom szacuje 7-7,5 proc. wzrostu w całym br. Według prognoz Starcomu w całym 2018 roku wydatki reklamowe zwiększą się w Polsce o 7-7,5 proc. - Prognozy na kolejne kwartały dotyczące sytuacji gospodarczej oraz nastrojów konsumentów są bardzo dobre. NBP szacuje, iż polska gospodarka urośnie w całym roku o 4,2 proc. Dodatkowym impulsem dla rynku reklamy będą mistrzostwa świata w piłce nożnej - uzasadnia Kolenkiewicz.