Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

PwC: E-handel w Polsce wkrótce może sięgnąć 10 proc. rynku handlu detalicznego



dlahandlu.pl - 13 czerwca 2018 11:07


Sklepy tradycyjne wciąż pozostają najpopularniejszym kanałem sprzedaży w Polsce, ale już 17 proc. Polaków kupuje za pomocą smartfona przynajmniej raz w tygodniu, a 7 proc. robi to codziennie. Dodatkowo, 39 proc. konsumentów opłaca codzienne zakupy używając płatności mobilnych – wynika z raportu firmy doradczej PwC „Polacy na zakupach. 5 filarów nowoczesnego handlu”.

Według prognoz, w 2018 roku e-commerce osiągnie wartość około 45 mld zł, zaś w 2020 r. może przekroczyć 60 mld zł. Udział handlu realizowanego w internecie w stosunku do handlu detalicznego ogółem stanowi około 5%, lecz w najbliższym czasie będzie zbliżać się do średniej globalnej, która wynosi 10%.

- Na naszych oczach sektor handlu dynamicznie się rozwija. Dużą rolę w zachodzącej rewolucji odgrywa zmiana przyzwyczajeń konsumentów. Transformacja cyfrowa odmieniła zwyczaje zakupowe, odległość straciła na znaczeniu, stopniała lojalność wobec marek. Jednocześnie do łask zaczynają wracać sklepy tradycyjne (w 2015 roku korzystało z nich 40 proc. respondentów, obecnie 44 proc. To pokazuje, że prognozowany przez wielu zmierzch handlu offline nie nastąpi. Na znaczeniu zyskuje doświadczenie osobistego kontaktu ze sprzedawcą i kupowanym przedmiotem  – mówi Krzysztof Badowski, partner w PwC, lider zespołu handlu i produktów konsumenckich w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Jak wynika z raportu PwC, w ostatnich latach zmalała liczba konsumentów dokonujących zakupów za pośrednictwem komputerów stacjonarnych. O ile na świecie w 2013 roku korzystało z nich (przynajmniej raz w tygodniu) 27% uczestników badania, o tyle w tegorocznej edycji badania takich wskazań było ich już tylko 20%. W Polsce wskaźnik ten wyniósł w 2018 roku 23%. Komputery są coraz częściej zastępowane przez urządzenia mobilne. W Polsce zakupów z użyciem smartfona dokonuje przynajmniej raz w tygodniu 17% badanych (9% rok temu), a 7% konsumentów robi to codziennie.

Najpopularniejszymi towarami kupowanymi w Polsce przez internet są odzież i obuwie (79% konsumentów kupiło je online przynajmniej raz w ciągu roku), kosmetyki (75%), książki, muzyka, filmy i gry wideo (73%), meble i wyposażenie domu (62%) oraz komputery i elektronika (61%). Respondenci są najmniej skłonni do nabywania za pośrednictwem tego kanału produktów spożywczych (47%).

Obecnie 39% konsumentów z Polski opłaca codzienne zakupy korzystając z płatności mobilnych. Jednocześnie jak podkreślają specjaliści z PwC najpopularniejszym systemem płatności w USA nie jest wcale ApplePay czy SamsungPay, a płatności Starbucks'a, co pokazuje, że można wyjść od programu lojalnościowego i stworzyć popularny system płatności.

Media społecznościowe okazały się najczęściej wykorzystywanym źródłem przy szukaniu inspiracji zakupowych. Korzysta z nich 58% polskich konsumentów. Wysoko w tym zestawieniu znajdują się także porównywarki cen, które odwiedza obecnie 43% internautów, choć ich popularność znacznie zmalała w porównaniu z poprzednim rokiem (wówczas wskaźnik ten wynosił 60%).

- Dziś marki przestają być tylko podmiotami sprzedażowymi, a stają się aktorami życia społecznego – kreatorami i symbolami kultury zarazem. Marki, które są tego świadome, budują swoją pozycję w oparciu o misję, którą pragną realizować, a przestrzeń mediów społecznościowych daje im szansę na manifestację tych poglądów. Na znaczeniu tracą natomiast celebryci, bo konsumenci utożsamiają ich z ludźmi do wynajęcia. Rośnie siła autentycznych mikroinfluencerów, czyli kolegów ze szkoły czy pracy, którzy polecają jakąś markę – podkreśla Marta Marczak, dyrektor w zespole ds. strategii marki w PwC.

33% respondentów przyznało, że zaczęło więcej wydawać na doświadczenia takie jak podróże, szkolenia, jedzenie na mieście czy wydarzenia kulturalne. Nieco mniej, bo 30%, przeznacza większe sumy na zakup nowych rzeczy. Wpływ na zmianę zachowań konsumenckich Polaków ma przede wszystkim chęć spędzania czasu z rodziną i znajomymi (tak wskazało 48% ankietowanych), zmiana życiowych priorytetów (41%), okres życia, w jakim się znajdują (39%) i chęć inwestowania w siebie (38%).

Eksperci PwC podkreślają, że widocznym wśród polskich konsumentem trendem zyskującym na znaczeniu jest chęć wypożyczania dóbr i posiadania dostępu do wybranych usług, jako alternatywa do posiadania rzeczy na własność. Polacy najchętniej są skłonni do wypożyczania: samochodów (44%), innych środków transportu, takich jak rower lub skuter (39%), sprzętu sportowego i turystycznego (39%), sprzętu do majsterkowania i prac domowych (35%). 23% pytanych stwierdziło, że niczego nie chciałoby pożyczać.

Zastosowania sztucznej inteligencji w handlu jest widoczne w trzech obszarach. Po pierwsze, to coraz precyzyjniejsze, samouczące się algorytmy odpowiadające za personalizację, segmentację, dopasowywanie do grupy odbiorców reklam oraz rekomendację produktów i usług. Po drugie, to rozwiązania odpowiedzialne za komunikację z konsumentem oraz jego obsługę. Po trzecie zaś – sztuczna inteligencja w handlu to cały obszar optymalizacji pakowania, realizacji zamówień, magazynowania oraz logistyki poprzez zastosowanie odpowiednich algorytmów oraz robotów.

Na świecie 10% badanych twierdzi, że posiada urządzenia oparte o sztuczną inteligencję, takie jak roboty czy asystenci osobiści. Z kolei niemal co trzeci badany przyznał, że planuje zakup takiego urządzenia. Co ciekawe, w Polsce 13% ankietowanych zadeklarowało, że je posiada urządzenia wspomagane sztuczną inteligencją, a 40% wyraziło chęć ich zakupu. Jaki może być ich wpływ na kształtowanie postaw konsumenckich? Zapytani o to respondenci z Polski deklarują, że wydają na zakupy tyle samo pieniędzy, ile przed ich pozyskaniem (49%), a zdecydowanie mniejsza grupa (18%) przyznaje, że wydaje więcej.

- Niezwykle ciekawy obszar AI to interfejsy głosowe nowej generacji, które szturmem podbijają domy i smartfony klientów. Komputery wreszcie rozumieją, co do nich mówimy i odpowiednio reagują na nasze komendy. Możemy na przykład głosem zamówić Ubera, „włożyć” produkty do koszyka, kupić dobra cyfrowe, wykonać przelew, a nawet sterować rozwiązaniami smart home. Inne zastosowania to rozpoznawanie oraz zrozumienie przez sztuczną inteligencję obrazu (computer vision), wykorzystywane zarówno do identyfikacji osób, jak i towarów w sklepach offline, odnajdywania podobnych produktów do tych ze zdjęć wykonanych smartfonem, a nawet prezentowanie powiązanych z produktami ze zdjęć inspiracji – mówi Michał Kreczmar, dyrektor ds. transformacji cyfrowej w PwC.

36% ankietowanych Polaków oczekuje dostawy następnego dnia po złożeniu zamówienia, zaś 35% respondentów chciałoby mieć w swoich rękach zakupiony towar w przeciągu dwóch dni od dokonania transakcji. Tego samego dnia swój zakup chciałoby otrzymać 11% respondentów.

23% polskich respondentów jest skłonnych dopłacić, aby przesyłka dotarła do nich w ciągu 3 godzin (to możliwe np. w dużych aglomeracjach miejskich), a za dostawę tego samego dnia dodatkową opłatę może ponieść 40% respondentów. 25% klientów dodatkowo zapłaci za dostawę kolejnego dnia po zakupie.

17% polskich ankietowanych zadeklarowało, że zaufałoby dronom i zgodziłoby się na dostawę każdego towaru za ich pomocą. 26% stwierdziło, że byłoby skłonnych skorzystać z usług drona tylko w przypadku mniej wartościowych produktów.

Raport powstał na podstawie badania PwC „Global Consumer Insight Survey 2018” przeprowadzonego metodą CAWI w 27 krajach na reprezentatywnej próbie 22 481 osób. Liczba polskich ankietowanych wyniosła 350 osób.