Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

MAM: Nowy wymiar lojalności - motywacja



dlahandlu.pl - 13 czerwca 2018 15:20


Jak wynika z raportu „Różnorodność rynkowa w czasach nowego konsumenta”, dla 82% Polaków cena jest nadal głównym kryterium wyboru sklepu czy produktu. Jako łowcy promocji polscy konsumenci przyznają, że przed podjęciem decyzji porównują ceny w kilku sklepach. 65% z nas robi to w przypadku żywności, 61% sprawdza oferty szukając elektroniki, sprzętów AGD i RTV, 59% planując zakupy odzieżowe, a 58% wybierając miejsce zakupu kosmetyków i artykułów chemicznych.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia, blisko połowa Polaków (47%) przyznaje, że korzysta z programów lojalnościowych, to w przypadku aż 42% z nich mówimy o uczestnictwie w jednym programie. 38% respondentów deklaruje, że chodzi o PAYBACK. Badani dostrzegają wady tzw. tradycyjnych programów lojalnościowych. Dla 50% respondentów jest nią za mała wartość zbieranych punktów, a dla 39% nagrody odbierane za zgromadzone punkty są ich zdaniem za drogie (ich wartość jest zawyżona). Ponadto 23% badanych uważa, że zbieranie punktów wymaga od nich zbyt dużej systematyczności.

- Lojalność nabiera w dzisiejszych czasach nowego znaczenia i kształtu. Na rynku pojawiają się pomysły, rozwiązania i produkty, które stopniowo zastępują tradycyjne programy lojalnościowe. Stają się one jednocześnie początkiem nowej epoki w pozyskiwaniu konsumentów i transakcji zakupowych, w którym kluczową rolę zaczyna odgrywać nieco inny niż lojalność czynnik decydujący – motywacja - zauważa Tomasz Dominik, manager platformy MAM.

Firmy coraz częściej poszukują niestandardowych rozwiązań, by trafić do świadomości i serc swoich odbiorców. Klienci są bowiem coraz bardziej wybredni i chętnie czerpią z możliwości wolnego wyboru, jakie daje im dzisiejszy rynek. 

Na przykład aplikacje ride-sharingowe lojalizują swoich klientów promocjami oraz darmowymi złotówkami, które wracają na konto użytkownika, gdy ten poleci daną aplikację swoim znajomym. Polecony znajomy musi zamówić i zrealizować przejazd w konkretnej aplikacji. I tak w Taxify w ramach promocji „Daj -10 zł, odbierz -10 zł” użytkownicy otrzymują indywidualny kod promocyjny, który mogą przekazać komuś ze swoich znajomych. Po jego wykorzystaniu zarówno polecający jak i ten, który z polecenia korzysta otrzymuje bonusowe 10 zł na przejazd. Realna korzyść finansowa to jeden z najskuteczniejszych „wabików”.

Z kolei platforma MAM rozpoczęła ostatnio współpracę z innogy. W efekcie każdy detalista korzystający z platformy ma dostęp do klientów korzystających z usług innogy. Jednocześnie każdy użytkownik, który dokonuje zakupów w sklepach internetowych za pośrednictwem platformy MAM gromadzi środki, za które może obniżyć i opłacić swoje rachunki za media: prąd, gaz, internet, telewizję czy telefon.

W tym czasie Idea Bank stworzył dla swoich klientów darmowe biura. Tak powstały Idea Hub, biura dedykowane głównie małym przedsiębiorcom, którzy dopiero zaczynają swoją działalność. Drukarki, skanery, studia fotograficzne do robienia zdjęć swoich produktów, a nawet sale konferencyjne na spotkania z kontrahentami. Czy pomysł darmowego biura wpłynął na decyzje o otwarciu konta firmowego w banku oferującym taki benefit? Idea bank nie podaje takich danych, ale chwali się, że w pierwszym kwartale 2018 roku Idea Hub odwiedziło 5,5 tysiąca klientów banku.