Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Sieci handlowe motorem wzrostu rynku reklamy. Na czele zestawienia Lidl



Rzeczpospolita - 24 lipca 2018 10:46


Po latach rachitycznego wzrostu na rynku reklamy widać w tym roku długo oczekiwane ożywienie. W pierwszych sześciu miesiącach wydatki reklamowe brutto (bez rabatów) w mediach tradycyjnych (prasie, radiu, telewizji, kinie i outdoorze) wzrosły do ponad 16,4 mld zł, czyli o 5 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2017 r. – wynika z wyliczeń przygotowanych dla „Rzeczpospolitej" przez firmę badawczą Kantar Media.

Według nich liderem wzrostu był w tym roku handel, który zwiększył nakłady reklamowe aż o ponad 17 proc. Nieco mniej wzrosły wydatki lidera rynku reklamy, czyli branży farmaceutycznej. Były jednak znacząco – o niemal 12 proc. – wyższe niż rok wcześniej. Te dwa sektory odpowiadają za ponad jedną trzecią rynku reklamy w tradycyjnych mediach i zarówno tempem wzrostu, jak i wielkością wydatków zostawiły daleko w tyle kolejne z najbardziej aktywnych tu branż (sektory spożywczy i kosmetyczny).

Jak twierdzą eksperci, ten skokowy wzrost wydatków reklamowych w handlu to efekt zakazu otwierania sklepów niedzielę, który skłonił duże sieci do ostrej walki o klientów poprzez promocje cenowe. A te, jak zaznacza w rozmowie z „Rzeczpospolitą" Małgorzata Cichecka, dyrektor w firmie Nielsen, dodatkowo są szeroko komunikowane w mediach.

Najczęściej widać i słychać tam reklamy dyskontów, przede wszystkim sieci Lidl, która w I półroczu br. wydała na promocję w mediach tradycyjnych prawie 376 mln zł, o ponad jedną piątą więcej niż rok wcześniej. Ponad połowę tej kwoty sieć wydała w stacjach TV, ale jej reklamy słychać też niemal bez przerwy w stacjach radiowych.