Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Ekspert: Zakupy poprzez aplikacje mobilne wzrosną o 10-15 proc.



dlahandlu.pl - 9 października 2018 11:46


Obecnie w Polsce już co trzeci zakup jest realizowany za pomocą telefonu – wynika z danych firmy Croteo. Ogólnoświatową tendencję potwierdzają obserwacje firmy Media4U. Zdaniem Damiana Siniora z Media4U, w kolejnym roku nastąpi kolejny wzrost o 10-15 proc.

Aplikacje są ważnym motorem sprzedaży online, a wzrost ich udziału w transakcjach wynosi 30% rok do roku. Klienci częściej dokonują konwersji, gdy robią zakupy w specjalnej aplikacji zakupowej, zamiast korzystać z witryny mobilnej. Samo posiadanie aplikacji niekoniecznie musi oznaczać sukces. Według raportu najlepsze efekty osiągają te firmy, które aktywnie promują swoje aplikacje.

Zestawienie „Polska jest Mobi 2018” wskazuje, że aplikacjami zakupowymi o największych zasięgach są: OLX, Allegro i Rossmann. Każda z nich jest intensywnie promowana. Efekt? Z aplikacji Rossmann co miesiąc korzysta ponad 4 mln osób, podczas gdy responsywną stronę www odwiedza tylko 1,6 unikalnych użytkowników (dane z 2017r.). Tak dobre wyniki powodują, że kolejne sieci sklepów inwestują w tworzenie własnych aplikacji. W Ameryce Północnej i Ameryce Południowej wskaźnik konwersji w aplikacjach zakupowych jest trzykrotnie wyższy niż w przypadku używania stron internetowych na mobile. W krajach Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki mobile stanowi źródło 59% wszystkich zakupów online, z czego aplikacje to 26%. Mobile osiągnął najlepszy wynik w regionie Azja-Pacyfik, gdzie taka forma zakupu to aż 71%, z czego aplikacje to 46%.

Zestawienie procentowego udziału mobile w zakupach online otwierają cztery rynki europejskie: Szwecja, Norwegia, Wielka Brytania i Dania. Łączny udział mobile w sprzedaży internetowej w Europie stanowi aż 44%. Procent transakcji online na urządzeniach mobilnych w Polsce jest połowę mniejszy od lidera tego zestawienia. Nie mniej jednak z roku na rok ten trend jest coraz bardziej wyraźny.  Obecnie w Polsce już co trzeci zakup jest realizowany za pomocą telefonu. Ogólnoświatową tendencję potwierdzają obserwacje firmy Media4U.

- Analizując dane Media4U, pozyskane na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy, możemy zaobserwować analogiczne wnioski do raportu Criteo. Średni udział zakupów w wersji mobile wśród naszych klientów wynosi w tym roku około 30%. W porównaniu do poprzedniego roku wartość ta wzrosła o około 10%. Widzimy utrzymujący się trend i szacujemy, że w kolejnym roku zaobserwujemy kolejny wzrost o 10-15% – mówi Damian Sinior, Sales Director Media4U.

Sprzedawcy omnichannel, którzy analizują informacje ze źródeł offline i online, mogą wykorzystać ponad czterokrotnie więcej danych dotyczących sprzedaży, aby zoptymalizować działania marketingowe.  Aspekty, które warto poddać analizie to np. produkty sprzedawane razem. Może się okazać, że klienci stacjonarni kupując koszule męskie, dobierają do nich często krawat. W ofercie sklepu internetowego warto wtedy przygotować zakładkę „produkty polecane” lub „inni klienci wybrali też”, aby zachęcić do zakupu. Działając w drugą stronę, można z ruchu online wydobyć dane demograficzne o użytkownikach i ewentualnych klientach sklepu. Pozwala to lepiej dopasować ofertę dostępną w sklepach stacjonarnych.  Ważnym wnioskiem raportu Criteo jest 27% udział klientów omnichannel w całej sprzedaży, mimo że stanowią zaledwie 7% wszystkich klientów. Pokazuje to, jak duże znaczenie ma korzystanie z różnych kanałów dystrybucji i uważna analiza danych.

Raport Criteo potwierdza utrzymujący się od kilku lat wzrost transakcji realizowanych w internecie mobilnym, zwłaszcza na smartfonach, w Polsce i na świecie. Rosnącym w siłę trendem stają się zakupowe aplikacje mobilne, które coraz częściej konwertują lepiej niż internet mobilny.

- Aplikacje mają tą przewagę nad mobilnymi stronami, że są stale obecne w smartfonie. Nie dość, że klient widzi zapraszające do zakupów logo to dodatkowo otrzymuje motywujące do działania powiadomienia push. Kolejna przewaga wynika z faktu, że aplikacje w całości powstają pod dedykowane środowisko np. iOS lub Android. Dzięki temu są bardziej funkcjonalne i lepiej dopracowane pod względem graficznym niż responsywne strony internetowe. Ostatnią barierą przed całkowitą dominacją zakupów w sektorze mobile jest ograniczone zaufanie do płatności. Nadal co piąta osoba, która dokonała zakupu za pomocą smartfona, samą płatność woli wykonać korzystając z komputera – mówi Piotr Anuszczyk, Marketing Director w Media4U.