Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Dobrze dobrane oświetlenie w sklepie może zwiększyć wartość koszyka zakupowego



dlahandlu.pl - 26 października 2018 12:22


Na zachodzie zdecydowanie wzrosła w ostatnich latach skala inwestycji w visual merchandising i oświetlenie placówek handlowych. Jak pokazują badania, wdrożenie systemu złożonego z oświetlenia ogólnego, pośredniego i selektywnie akcentującego dominujące barwy produktów pozwala wydłużyć czas spędzany przez konsumentów w sklepie o 8 proc. i zwiększyć średnią wartość koszyka o 5,5 proc.

Biorąc pod uwagę argumenty przemawiające za nowymi rozwiązaniami można spodziewać się, że trend zwiększonych inwestycji w oświetlenie sklepów wkrótce zapanuje także u nas.

Według opublikowanego w 2017 roku raportu EHI Retail Institute na temat wydatków na wyposażenie powierzchni handlowych w Niemczech w porównaniu z rokiem 2013 w 2016 zmniejszyła się skala inwestycji sklepów w projekty energetyczne (53 euro/mkw. w 2013 vs 34 w 2016 r.) i urządzenia chłodnicze (81 vs 73 euro/mkw.). Na tym samym poziomie, wynoszącym w 2013 r. 22 euro/mkw. pozostały inwestycje w umeblowanie. W tym samym czasie niemal dwukrotnie – z 14 do 26 euro na mkw. wzrosły natomiast wydatki na visual merchandising, a o 2/3 – z 31 do 52 euro na mkw. – zwiększyły się inwestycje w oświetlenie. Według przedstawionych w raporcie danych, na koniec 2016 roku w oświetlenie LED miało być wyposażonych w sumie 18 proc. sklepów segmentu non-food i 24 proc. sklepów spożywczych w Niemczech. Czy radykalny wzrost wydatków na wyposażenie służące lepszej ekspozycji żywności to uzasadniona biznesowo inwestycja? Wiele wskazuje na to, że tak.

Z badań prowadzonych przede wszystkim na Zachodzie Europy, gdzie duże firmy oświetleniowe mają swoje centrale i ośrodki badawcze, wynika, że manipulując aranżacją ekspozycji oraz oświetleniem ogólnym i punktowym można skutecznie wpłynąć na zachowania klientów, wydłużając ich pobyt w sklepie i zachęcając do zakupów. W piśmie Retail Scene opisano kilka przykładów wymiernych efektów takich wdrożeń.

W monitorowanym przez Uniwersytet w Hasselt eksperymencie przeprowadzonym w holenderskim supermarkecie PLUS wykazano, że wdrożenie systemu złożonego z oświetlenia ogólnego, pośredniego i selektywnie akcentującego dominujące barwy produktów pozwala wydłużyć czas spędzany przez konsumentów w sklepie o 8 proc. i zwiększyć średnią wartość koszyka o 5,5 proc. W realizowanych przez Retail Institute w Kolonii badaniach testowano z kolei wpływ zastosowania inteligentnych opraw dopasowujących barwę światła do eksponowanego produktu na ilość kupowanych owoców i warzyw. Wolumen ich sprzedaży wzrósł średnio o 4,7 proc. Z relacji ekspertów wynika, że efekt jest uniwersalny dla ogółu żywności świeżej, choć jego siła może różnić się w zależności od grupy produktowej.

– Obszarem, w przypadku którego właściciele sklepów zauważają szczególnie duże korzyści związane z przejściem z lamp wyładowczych wysokoprężnych (w tym tzw. białej sody) na specjalistyczne oświetlenie LED są lady chłodnicze z mięsem – mówi Filip Gabryelczyk, Menadżer Sprzedaży Segmentu Retail TRILUX Polska. – Jak wynika z doświadczeń naszych klientów, zastosowanie opraw z modułami emitującymi dopasowane do barwy mięs i wędlin różowawe światło może skutkować nawet dwucyfrowymi wzrostami sprzedaży – relacjonuje. Okazuje się, że w przypadku mięsa i serów zastosowanie nowoczesnych rozwiązań ma jeszcze jeden interesujący efekt. Naukowo dowiedziono, że odpowiedni dobór światła do mięsa i serów może pozytywnie wpływać na ich trwałość i - tym samym - długość życia na sklepowej półce.

– Otwarty w 2017 r. hipermarket E. Leclerc we francuskim Orvault chwalił się „promenadą żywności świeżej”, gdzie owoce, warzywa, ryby, mięso i wędliny zostały oświetlone oprawami LED zgodnie z najnowszymi zaleceniami – relacjonuje Filip Gabryelczyk. – O krok dalej jeśli chodzi o innowacyjność poszedł sklep Edeka Niemerszein w Hamburgu. Na tamtejszym stoisku mięsnym zainstalowano inteligentny system, pozwalający dbać o świeżość towarów i optymalizować oświetlenie pod kątem bieżącego asortymentu - dodaje.

Powyższe przykłady pochodzą z Zachodu, technologie te dostępne są jednak także w Polsce.