Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Robert Krzak na FRSiH 2018: Nie można być premium i jednocześnie być wszędzie



dlahandlu.pl - 13 listopada 2018 10:32


Zdaniem Roberta Krzaka, eksperta rynku handlowego, sieci traktują hasło ,,przyjemność” wyłącznie jako marketingowy chwyt. – Te sieci handlowe, które rzeczywiście oferowały przyjemność zakupów, już nie istnieją albo są w trudnej sytuacji i mogą za chwilę zniknąć z rynku. Moim zdaniem istnieje rozdźwięk między deklaracjami konsumentów a rzeczywistością. Czy owo doświadczenie klienta faktycznie znajdziemy w dyskontach? – pytał ekspert podczas debaty "Pop czy jazz – jaki nurt zwycięży na krajowej scenie detalicznej?" na XI Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

Robert Krzak uważa, że przyjemność jako trend zastąpiła cenę. – Mówi się, że cena nie jest już ważna dla konsumentów, ale wyniki poszczególnych sieci pokazują, że jest inaczej – mówił.

Ekspert zauważył, że dystrybuując szerzej produkty premium, ich producenci muszą się liczyć z tym, że… przestaną być one premium. – Premium nie oznacza ,,dla każdego”. Sprzedaż takich towarów powinna być selektywna. Spójrzmy na dyskontera Aldi. Kiedyś miał dwa produkty brandowe, a resztę asortymentu stanowiły marki własne. Sieć zupełnie zmieniła tę strategię, by być lepiej postrzegana i ma obecnie wiele brandowych marek. Ale nie można być wszędzie i być jednocześnie premium. To sieć się pozycjonuje, a nie produkt, który często jest produkowany przez tego samego producenta. Trafia potem, w różnych opakowaniach, do wielu detalistów, gdzie jest sprzedawany w różnych cenach w zależności od zasobności portfela klientów – mówił panelista.

Robert Krzak odniósł się również do problemu branży z pracownikami. – Ten problem występował zawsze, choć z różnym nasileniem. Jest to ciężka praca, mało atrakcyjna z punktu widzenia pracownika. Większy problem z kadrami mają właśnie sieci delikatesowe. Klient oczekuje od nich wspomnianej już przyjemności i wysokiej jakości obsługi, a do tego potrzebni są ludzie – dodał.