Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

2018 rok w Lidlu: 40 nowych sklepów, modernizacje, współpraca z siecią paczkomatów



dlahandlu.pl - 12 grudnia 2018 11:35


Otwarcie około 40 nowych sklepów plus modernizacja kolejnych kilkudziesięciu, strategiczne zmiany wprowadzone na skutek wprowadzenia ograniczenia handlu w niedziele, otwarcie nowego konceptu sklepu w Galerii Łódzkiej, czy rozwój sieci paczkomatów przy swoich placówkach – to tylko niektóre z działań podejmowanych przez sieć Lidl w mijającym roku. Rok 2019 również zapowiada się pracowicie – sieć planuje otwarcie dwóch nowych centrów dystrybucyjnych.

Sieć dyskontów, należąca do niemieckiej grupy Schwarz, tylko w jeden dzień grudnia – 13 – zamierza otworzyć aż 7 nowych sklepów. W sumie, od początku roku otwarć będzie więc około 40, a sieć powiększy się do ponad 670 placówek.

- Chcemy, by jak najwięcej klientów mogło robić u nas codzienne zakupy, dlatego rozwijamy naszą sieć w sposób organiczny, otwierając kilkadziesiąt sklepów rocznie. Zdecydowana większość naszych sklepów to obiekty wolnostojące z parkingiem. Sprawdzamy różne rozwiązania, dlatego część naszych obiektów zlokalizowana jest również w centrach handlowych – na przykład w październiku otworzyliśmy nowy koncept sklepu w Galerii Łódzkiej – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Communications Manager w Lidl Polska.

Sklep Lidla w Galerii Łódzkiej zajął miejsce po Tesco. Sieć już od pewnego czasu wchodzi do galerii i centrów handlowych. W tym roku w październiku ruszyła budowa Galerii Wiślanka w Żorach, której otwarcie przewidziane jest na przełomie 2019/2020 roku. Na blisko 20 tys. mkw. powierzchni najmu znajdzie się 80 sklepów i punktów usługowych, w tym najnowszy koncept sieci Lidl.

Obecnie Lidl ma w Polsce 9 centrów dystrybucji, jednak w przyszłym roku ich liczba również się zwiększy. - W pierwszym kwartale 2019 roku otworzymy dziesiąte centrum dystrybucji w Kałuszynie, w którym zatrudnienie znajdzie ponad 200 osób. Dzięki dogodnej lokalizacji, magazyn w Kałuszynie pozwoli na rozwój sieci we wschodniej części kraju. Wśród planów na przyszły rok mamy również uruchomienie centrum dystrybucyjnego w zachodniej Polsce – w Stargardzie, gdzie zatrudnionych będzie także ponad 200 osób – wymienia Aleksandra Robaszkiewicz.

Sieć Lidl nie stroni od innowacyjnych rozwiązań. W lutym w sklepie przy ulicy Wołoskiej w Warszawie, rozpoczął się test kącika kawowego dla klientów. W specjalnej strefie „Czas na kawę” klienci mogą kupić nie tylko espresso czy cappuccino, ale też ciastka. We wrześniu Lidl informował, że posiada już automaty do kawy w ponad 20 sklepach w różnych lokalizacjach, w tym m.in. w Warszawie, Poznaniu, Gdyni, Szczecinie, Stargardzie Szczecińskim oraz Gorzowie Wielkopolskim. Koszt kawy to ok. 2 zł.

Ważnym wydarzeniem dla sieci handlowych działających w Polsce było wprowadzenie w marcu tego roku ograniczenia handlu w niedziele. Lidl zmienił organizację i grafiki pracy swoich placówek, dostosował także do nowych przepisów swoją strategię cenową.

- W związku z wprowadzeniem niedziel wolnych od handlu przygotowaliśmy nasze sklepy na wzmożony ruch na początku weekendu. Aby zapewnić klientom wystarczającą dostępność do naszych sklepów, zdecydowaliśmy się wydłużyć godziny ich otwarcia w piątki i soboty do 22:00. W poniedziałki jak i w kolejne dni tygodnia sklepy są czynne od godziny 7:00 rano – przypomina Aleksandra Robaszkiewicz.

Aby przyciągnąć do sklepów klientów w dni poprzedzające niehandlowe niedziele, Lidl wprowadził między innymi „tanie soboty”. Na dzień przed zamknięciem sklepu można było wybrać ok. 70 produktów spożywczych, w cenach obniżonych nawet do 40%. W przypadku produktów przemysłowych i odzieżowych, rabaty wynosiły aż do 70%, a oferta obowiązywała do wyczerpania zapasów.

Sporym wyzwaniem dla sieci handlowych w 2018 roku był niedobór pracowników. Lidl starał się przyciągnąć nowe kadry oferując podwyżki i reklamując się jako solidny pracodawca.

Od marca 2018 pracownicy sklepów zarabiają od 2 800 PLN brutto do 3550 PLN brutto na początku zatrudnienia. Po roku pracy mają gwarancję wzrostu płacy do poziomu od 2 950 PLN brutto do 3750 PLN brutto, a po dwóch latach stażu pracy od 3 150 PLN brutto do 4050 PLN brutto. Poziom wynagrodzenia różni się w zależności od lokalizacji sklepu oraz związanych z nią kosztów życia.
Wysokość wynagrodzenia warunkowana jest przez zakres obowiązków, odpowiedzialność i staż pracy. Kobiety i mężczyźni zajmujący to samo stanowisko traktowani są równo i równe są ich pensje.
Każdy członek załogi Lidl Polska jest objęty prywatną opieką medyczną i może ją rozszerzyć na swoich najbliższych. Pracownicy mają też kartę Multisport i dostęp do ponad 4000 obiektów sportowych w Polsce. Lidl prowadzi też programy Wyprawka dla maluszka i Wyprawka dla pierwszoklasisty.

Ponadto, Lidl postanowił podkreślić możliwość pracy na niepełny etat. W lipcu w mediach społecznościowych pojawiła się reklama zachęcająca do pracy w Lidlu na 20 proc., 30 proc. lub 40 proc. etatu. Pracę w takim wymiarze Lidl przedstawiał jako sposób na podreperowanie domowego budżetu.

Spółka podkreślała, że jednym z najważniejszych wydarzeń bieżącego roku jest wprowadzenie akcji „Więcej na radość z życia”, która ma na celu dostarczanie klientom asortymentu bardzo wysokiej jakości w atrakcyjnej, niskiej cenie. Nowa komunikacja marketingowa ruszyła pod koniec kwietnia i objęła całość działalności sieci – sklepy, Lidl - Podróże oraz Winnice Lidla.

- Chcemy za pomocą tego hasła informować o tym, że robiąc zakupy w Lidlu, możemy uzyskać coś więcej. Możemy zaoszczędzić czas i pieniądze, dzięki czemu będziemy mieć więcej czasu i środków finansowych na naszych bliskich oraz na nasze pasje - tłumaczył Maksymilian Braniecki, prezes Lidl Polska. W spotach reklamowych wystąpili "zwykli" ludzie, którzy robią na co dzień zakupy w Lidlu.

Aleksandra Robaszkiewicz przypomina także, że siec Lidl w każdym roku przygotowuje akcje lojalnościowe dla naszych klientów, dążąc do tego, aby wywoływały zainteresowanie oraz zaskoczenie. - W 2018 roku oferowaliśmy m.in. Lidlaki oraz dwie książki poświęcone zdrowemu odżywianiu „Jeść zdrowiej” i „Jeść zdrowiej. Warzywa i owoce”. Druga z publikacji jest dla nas bardzo istotna, ponieważ została stworzona z największym autorytetem z  zakresu zdrowego odżywiania w Polsce – Instytutem Żywności i Żywienia – mówi Aleksandra Robaszkiewicz.

Manager sieci Lidl podkreśla, że sprzedaż tradycyjna jest w dalszym ciągu podstawowym kanałem dystrybucji, jednak spółka rozwija się także w segmencie e-commerce.

- Nieustannie doskonalimy nasze działania i testujemy nowe rozwiązania, również z zakresu  e-commerce. W ubiegłym roku wprowadziliśmy dwa innowacyjne projekty: platformę do rezerwacji win www.winnicalidla.pl oraz www.lidl-podroze.pl, czyli serwis internetowy, za pomocą którego nasi klienci mogą kupić wycieczki. Kolejnym krokiem na płaszczyźnie e-commerce są testy współpracy z InPostem i umieszczenie Paczkomatów przy wybranych placówkach sieci Lidl. Mamy nadzieję, że tak jak inne nasze koncepty, tak łatwo dostępne Paczkomaty przypadną naszym klientom do gustu i będą oni z nich chętnie korzystać w momencie dalszego rozwoju naszych usług – mówi Aleksandra Robaszkiewicz.

Ponadto, od grudnia br. we wszystkich sklepach sieci Lidl w Polsce można zapłacić za zakupy BLIKIEM. Dzięki temu wdrożeniu sieć akceptacji BLIKA zwiększyła się do 235 tys. punktów handlowo-usługowych oraz 350 tys. terminali płatniczych.

Aleksandra Robaszkiwicz zauważa, że Lidl stale udoskonala swoje marki własne – zarówno te z kategorii spożywczej jak i przemysłowej. - Jednym z udoskonaleń jest wprowadzenie tzw. czystych etykiet. Nasze wędliny pod marką Pikok Pure są wyprodukowane bez zbędnych dodatków takie jak wzmacniacze smaku, substancje konserwujące – są zdrowsze od innych produktów dostępnych na rynku. Rozwijamy również Ryneczek Lidla, w ramach którego sprzedajemy już ponad 150 owoców i warzyw. Coraz więcej z nich posiada certyfikat BIO – na Ryneczku Lidla klienci znajdą takie produkty jak BIO banany, BIO cytryny, BIO buraki czy BIO marchew – wymienia manager Lidla.

- Produkty BIO znajdziemy nie tylko wśród owoców i warzyw – oferujemy również m.in. BIO jogurty naturalne, BIO wafle ryżowe czy BIO dżemy. Śledzimy trendy obecne na rynku i stale rozszerzamy produkty przeznaczone dla wegan oraz wegetarian. Mamy coraz więcej napojów roślinnych, zamienników produktów z mleka krowiego – w tej kategorii hitem stał się PlantOn alternatywa dla jogurtu wyprodukowana na bazie mleczka kokosowego. Dla klientów z nietolerancją laktozy rozwijamy gamę produktów bez laktozy. Intensywnie pracujemy również nad ulepszeniem artykułów spożywczych naszych marek własnych poprzez obniżenie o 20% zawartości soli i cukru - dodaje. 

Według badania przeprowadzonego przez firmę Market Side, co drugi Polak (52 proc.) regularnie robi zakupy w Lidlu.

Analitycy IGD Retail Analysis szacują, iż przychody Lidla w Polsce w roku obrotowym 2017/18 wyniosły 3,3 mld euro, co oznacza wzrost o 7 proc. rok do roku. Podobnie jak na innych rynkach Europy Środkowej i Wschodniej, w Polsce Lidl osiąga lepsze wyniki niż rynek. Wzrost Lidla w Polsce jest napędzany zwiększoną ofertą produktową i asortymentową, w tym szeroką ofertą produktów typu „food-to-go” oraz inwestycjami w marki własne.