Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Raport: Polacy lubią marki które oferują wysoką jakość i są niedrogie



dlahandlu.pl - 18 lutego 2019 10:18


Ulubione marki Polaków należą najczęściej do kategorii odzieżowej (25 proc.), obuwniczej (20vproc.), jak również spożywczej (16 proc.) i urodowej (16 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się elektronika, sport oraz biżuteria i akcesoria. Najmniej ulubionych marek polscy konsumenci mają w kategorii artykuły dziecięce i edukacja – wynika z badania Mobile Institute Love 4 Brands.

Jak wynika z raportu, Polacy zdecydowanie najczęściej okazują markom sympatię za pomocą poleceń, rekomendując swoim znajomym produkty czy usługi danej marki (28%). Śledzą też profile marek w mediach społecznościowych (16%) i biorą udział w konkursach organizowanych przez markę (17%)

Marka, aby zasłużyć na miano ulubionej, musi zdaniem Polaków spełnić wiele wymagań. Przede wszystkim polscy konsumenci oczekują niskiej ceny (43%) a następnie wysokiej jakości oferowanych produktów i usług (36%).

Oczekiwania wobec marek dotyczą różnych obszarów związanych z jej funkcjonowaniem. Najważniejszym z nich jest promocja, na którą wskazało 31% badanych konsumentów. Na kolejnym miejscu znalazły się oczekiwania związane z produktami i usługami (20%), a na trzecim śledzenie opinii klientów (17%). Ten ostatni aspekt jest ważniejszy w przypadku mężczyzn (21%), którzy także zdecydowanie częściej niż kobiety cenią sobie także innowacyjność marki (22%)

Większość, bo 55% Polaków ma obojętny stosunek do współpracy pomiędzy marką a znaną osobą. Pozytywnie odnosi się do tego rodzaju działań jedynie 19% badanych. Są to przede wszystkim panowie (28% w stosunku do 19% w przypadku kobiet).

Dwa najczęstsze powody, kiedy Polacy decydują się na rezygnację z marki, to spadek jakości oferowanych produktów i usług oraz obsługi. Na trzecim miejscu znalazło się nieuwzględnienie przez markę reklamacji klienta. Mężczyźni częściej zniechęcają się gdy marka nie oferuje swoich usług lub produktów przez Internet, bądź nie posiada mobilnej lub responsywnej strony

Najbardziej niekorzystna dla marki w oczach jej klientów jest nieprofesjonalna obsługa (24%), która nie posiada wiedzy asortymentowej (20%). 22% wskazuje też, że do zakupów zniechęcił ich fakt, że ceny na metkach w sklepie różniły się od tych, które trzeba było faktycznie zapłacić.

Nieprofesjonalna obsługa zniechęciła 76% przedstawicieli pokolenia Silver Power, czyli w wieku 55+ lat. Z kolei najmłodsze osoby w największym stopniu zwracają uwagę na to, czy marka oferuje takie same ceny i promocje we wszystkich kanałach swojej sprzedaży.

- Okazuje się, że nie tak łatwo zaskarbić sobie sympatię pragmatycznych polskich konsumentów. Naszą lojalność wobec marek warunkujemy często nie tylko jakością produktów i ich odpowiednią ceną, ale też organizacją atrakcyjnych promocji, działaniami z obszaru CSR, czy dostępnością marki w wielu kanałach, między innymi cyfrowych. Nieprofesjonalna obsługa potrafi zniechęcić do dalszych nawet 75% konsumentów w niektórych grupach wiekowych, podobnie pogorszenie jakości produktów czy dezinformacja na poziomie cen, czyli np. różnice w cenach w sklepach stacjonarnych i internetowych – mówi Katarzyna Czuchaj-Łagód Dyrektor zarządzający Mobile Institute.