Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Weganizm wchodzi do mainstreamu: Branża modowa i kosmetyczna odpowiadają na trendy



dlahandlu.pl za Retail Detail - 21 lutego 2019 09:54


Popularność produktów wegańskich lub roślinnych szybko rośnie w handlu detalicznym. Badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii wskazują, że liczba wegańskich produktów w sklepach internetowych wzrosła w zeszłym roku o ponad 75 proc., podczas gdy ponad połowa wszystkich nowo wprowadzonych na rynek produktów kosmetycznych jest oparta na składnikach roślinnych i przyjazna dla zwierząt.

W Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Niemczech inwestycje w produkty wegańskie odnotowują zdumiewający wzrost. W ubiegłym miesiącu punkty sprzedaży online w Wielkiej Brytanii promowały o 75 proc. więcej produktów pochodzenia roślinnego, niż w styczniu 2018 r. Największy wzrost odnotowano w Niemczech, gdzie wzrost ten wyniósł aż 131 proc. Stany Zjednoczone mają największy asortyment produktów wegańskich: mimo że w tym kraju wegański wzrost wyniósł "tylko" 11 proc. 

Eksperci zauważyli także szybki wzrost zainteresowania ofertą dla wegan na innych rynkach: we Francji oferta produktów z tej kategorii wzrosła o 12 proc. w ubiegłym roku. Teraz, kiedy Paryż wyraził ambicję, aby stać się stolicą zrównoważonej mody do 2024 roku, rozpoczęły się prace nad projektem "Paris Good Fashion", co zapewne spowoduje dalszy wzrost popularności tego trendu.

Podczas modowego szczytu w Kopenhadze, jego uczestnicy domagali się większych inwestycji w dobrostan zwierząt i alternatywne zasoby. To działa: w ubiegłym roku liczba produktów z wegańską etykietą wzrosła czterokrotnie w porównaniu z rokiem poprzednim. Uwaga przemysłu modowego została skierowana na takie tematy, jak zmiany klimatyczne i zrównoważony rozwój.

Po stronie podaży, marki i producenci szybko zastępują swój asortyment bardziej zrównoważonymi alternatywami, szczególnie jest to widoczne w produktach kosmetycznych i obuwiu. W Wielkiej Brytanii 82 proc. wszystkich nowych produktów kosmetycznych powstało na bazie roślin. Na bardziej dojrzałym rynku USA było to 40 proc., a w Niemczech - 62 proc.

Amerykanie masowo kupują nieskórzane buty. O ile w ubiegłym roku 16 proc. wszystkich nowych wegańskich produktów stanowiły buty, wskaźnik ten wynosi obecnie 32 proc. Brytyjska sieć domów towarowych Marks & Spencer była pierwszą firmą, która otrzymała nagrodę od organizacji PETA za przyjazną dla zwierząt kolekcję obuwia. W 2018 r. odnotowano również spadek produktów futrzarskich o 41 proc.