Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Biedronka powiększyła się w ciągu 5 lat o 313 sklepów. Czy sięgnęła szklanego sufitu?



dlahandlu.pl - 14 marca 2019 11:06


Patrząc na tabelę przedstawiającą wyniki sieci Biedronka można odnieść wrażenie, że to wzorcowy przykład stabilnego wzrostu sprzedaży, zysku operacyjnego i przyrostu liczby sklepów. W ciągu ostatnich pięciu lat spółka powiększyła się o 313 placówek i zwiększyła przychody o 3,3 mld euro. Największy wzrost sprzedaży sieć zanotowała w 2017 roku, bo aż o 13,2 proc. Czy sieć sięgnęła już "szklanego sufitu"? Czy w Polsce jest jeszcze miejsce na kolejne Biedronki? Na przejęcia firma nie ma co liczyć, bo ma za duży udział w rynku, ale mniejsze placówki mogą pomóc w dalszym rozwoju. Pytanie brzmi: jaki scenariusz firma wymyśliła na kolejne lata.

Poniżej prezentujemy wyniki sieci na przestrzeni ostatnich pięciu lat:

Sprzedaż netto sieci Biedronka w 2018 roku wyniosła 11,7 mld euro (wzrost o 5,6 proc., wzrost LfL o 2,7 proc., rok wcześniej było to 11,07 mld euro (wzrost o 13,2 proc, a LfL o 8,6 proc.). W 2016 roku sprzedaż wyniosła 9,7 mld euro (wzrost o 6,3 proc., a LfL o 9,5 proc.), w 2015 r. 9,2 mld euro (wzrost o 9,2 proc. a LfL o 3,2 proc.), a w 2016 r. było to 8,4 mld euro (wzrost o 9,5 proc., ale LfL - 0,8 proc.).

Jeśli chodzi o liczbę sklepów Biedronka na przestrzeni ostatnich 5 lat rosła następująco: w 2018 r. sieć liczyła 2900 placówek, w 2017 r. było ich 2 823, w 2016 r. 2 722, rok wcześniej 2 667 a w 2014 r. 2 587. Sprzedaż na mkw. rosła tak: w ubiegłym roku było to 27 tys. euro, w 2017 r. 26,5 tys. euro; w 2016 r. 24,7 tys. euro; w 2015 r. 22,8 tys. euro; a w 2014 r. 22,6 tys. euro.

EBITDA Biedronki na przestrzeni ostatnich lat wyglądała następująco: 2018 r. - 850 mln euro, 2017 r. 805 mln euro, 2016 r. 707 mln euro, 2015 r. 641 mln euro, a w 2014 r. 573 mln euro.