Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Jak walczyć ze zjawiskiem wardrobingu?



dlahandlu.pl - 21 marca 2019 11:54


Duża część sklepów z odzieżą i obuwiem oferuje swoim klientom możliwość zwrotu zakupionego towaru. Jednak część kupujących wykorzystuje taką politykę sprzedawców stosując praktykę wardrobingu. Polega ona na zakupie ubrań, noszeniu ich bez odrywania metki, a następnie zwracaniu do sklepu jako towaru nieużywanego w celu uzyskania pełnego zwrotu pieniędzy. W świetle prawa konsumenckiego wardrobing nie jest jednak uznawany za przestępstwo.

Zjawisko wardrobingu jest procederem dość powszechnym. Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez organizację National Retail Federation , problem ten dotyczy 31,8 proc. sklepów w Stanach Zjednoczonych. Natomiast w Wielkiej Brytanii 13 proc. konsumentów przyznaje, że zakupiło odzież z zamiarem jej noszenia, a następnie zwróciło ją.

Z wardrobingiem mamy do czynienia również w Polsce. Według najnowszego badania ,,Rynek mody w Polsce 2018" firmy badawczej KPMG , polski rynek odzieżowy należy do najatrakcyjniejszych i największych w Europie Środkowo-Wschodniej. Jego wartość szacowana jest aż na 29,1 mld. zł. Wraz z rosnącą sprzedażą proporcjonalnie rośnie liczba przypadków osób, które kupują ubrania, noszą je, a następnie zwracają.Problem dotyka również sklepów internetowych, których klienci okazję do przymierzenia towaru mają dopiero po jego zakupie. Sprzedawcy nie chcą, i nie mogą, rezygnować z możliwości oferowania kupującym wypróbowania produktu – obawiają się, że ich klienci wybiorą konkurencję –  mówi Ewa Pytkowska, Sales Director Poland w Checkpoint Systems Polska.

W jaki sposób walczyć z wardrobingiem? Z pomocą innowacyjnych technologii. Na rynku dostępne są estetyczne i niewielkie zawieszki, na których sklepy mogą umieszczać swój logotyp i inne oznaczenia. Przypinane są do ubrań w widocznym miejscu i mogą zostać usunięte jedynie przez klienta poprzez ręczne zerwanie mechanizmów blokujących. Chcąc minimalizować przypadki nadużyć, detaliści powinni rozważyć wprowadzenie zintegrowanych systemów bezpieczeństwa oraz rozwiązań RFID.