Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

E-commerce ma 7 proc. udziału w rynku detalicznym w Polsce



dlahandlu.pl - 8 maja 2019 13:32


Według statystyk, w Polsce liczba użytkowników Internetu wynosi ponad 27 milionów. Według obliczeń eShopWorld, 19,5 mln osób dokonuje regularnych zakupów online. Co roku Polacy wydają w sklepach internetowych 416 USD. Wstępne prognozy mówią, że do 2022 r. liczba ta wzrośnie do 546 USD, a liczba kupujących w Internecie wzrośnie do 21 mln – wynika z Admitad Report 2018/2019.

Admitad Report 2018/2019 to zbiór statystyk, który demonstruje rozwój marketingu afiliacyjnego w Europie, Azji, Ameryce i na Bliskim Wschodzie.

Wynika z niego, że w Polsce udział e-commerce w ogólnym handlu detalicznym wynosi 7%. Według wstępnych prognoz, w ciągu najbliższych 2-3 lat liczba ta wzrośnie do 10%.

W 2018 r. przychody z handlu elektronicznego wyniosły 8,2 mld USD. Oczekuje się, że dochody z handlu elektronicznego w ciągu najbliższych pięciu lat będą rosły w tempie 8% rocznie i osiągną 12 mld USD do 2023 roku.

Średni przychód na jednego użytkownika online wynosi 338 USD. Największą kategorią polskiego e-commerce jest „Odzież i obuwie” o wolumenie 2,8 mld USD w 2018 r. Drugą najpopularniejszą kategorią jest „AGD i elektronika” z 2,01 mld USD. Popularne są również kategorie „Meble i urządzenia” oraz „Zabawki, hobby i majsterkowanie”.

Większość zakupów dokonywana jest na Boże Narodzenie. „Czarny piątek” i „Cyber poniedziałek” dopiero zaczynają zyskiwać na popularności.

Jednym z najbardziej obiecujących kierunków na rynku e-commerce jest sprzedaż artykułów spożywczych. Według prognoz, do 2020 r. wartość tego segmentu wyniesie aż 670 mln USD, co stanowi 458% wzrost w porównaniu z 2017 r. Od marca 2018 r. W Polsce weszła w życie ustawa zakazująca handlu offline w święta państwowe, która również zabrania sprzedaży w pierwszą i ostatnią niedzielę miesiąca. Obecnie możliwe jest dokonywanie zakupów w tych dniach tylko online.

Średnio co miesiąc dokonywano 187.000 zakupów. Maksymalna wartość została odnotowana w listopadzie - 421.000 transakcji. W marcu (208.000), sierpniu (193.000), październiku (224.000) i grudniu (197.000) liczba zakupów była również wyższa niż średnia. Minimalna liczba zakupów została dokonana w maju - mniej niż 130.000 transakcji. W styczniu liczba ta wyniosła 130.000, a w kwietniu - 132.000.

Największe obroty reklamodawcy zanotowali w serwisach cashback - 6 mln USD. Na drugim miejscu znalazły się sklepy partnerskie (2,5 mln USD), a serwisy społecznościowe i blogi przyniosły kolejne 2,1 mln USD. 

Polacy preferują towary z Chin, więc w segmentach e-commerce dominują zakupy z tej kategorii (2,1 mln transakcji). Na drugim miejscu po segmencie „Produkty z Chin” znajduje się segment „Turystyka i podróże” (39 tys. transakcji). Pierwszą trójkę zamykają „Supermarkety online” (30 tys.).