Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Na zakupach wyprawki szkolnej skorzystają dyskonty i sieci odzieżowe



dlahandlu.pl - 6 sierpnia 2019 12:55


Jak wynika z raportu przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, na zakupy po wyprawkę szkolną Polacy wybiorą się głównie do księgarń stacjonarnych, dyskontów (np. Biedronki, Lidla), sieciówek odzieżowych (np. H&M, Reserved, Zara) i hipermarketów (np. Tesco, Auchan).

Na pytanie „Które rodzaje sklepów zamierza Pan/Pani odwiedzić podczas tegorocznych zakupów związanych z powrotem do szkoły?”, 60 proc. respondentów wskazało księgarnie stacjonarne, 57 proc. dyskonty, 54 proc. sklepy należące do sieci odzieżowych, a 54 proc. hipermarkety.

Sklepy sieciowe tradycyjne i on-line ma zamiar wybrać 43 proc. badanych, księgarnie on-line 41 proc., a supermarkety (np. Carrefour Express) 38 proc.

Największą część budżetu zamierzamy zostawić w hipermarketach (16 proc.), sieciówkach odzieżowych (14 proc.) i dyskontach (11 proc.).

Co ciekawe, najważniejszym powodem wyboru sklepu przez rodziców planujących zakupy do szkoły będą: wygoda i konkurencyjne ceny. 56 proc. respondentów powiedziało, że zamierza kierować się wygodą przy wyborze sklepu (wygodny sposób zapłaty, kompletny asortyment, opcja „kup online, odbierz w sklepie”). 54 proc. osób ma zamiar kierować się ceną, przy czym ważna dla nich będzie: dostępność rabatów i liberalna polityka zwrotów.

W mniejszym stopniu będziemy kierować się kwestiami związanymi z produktem. Tylko dla 40 proc. badanych przy wyborze miejsca zakupów ważna będzie dostępność najnowszych produktów, a dla 36 proc. – dostępność pożądanych marek i modeli. Natomiast tzw. doświadczenie zakupowe będzie liczyć się najmniej – 23 proc. osób zwróci uwagę na dostępność informacji o produktach, a tylko kilka procent na opinie sprzedawcy.

Polacy wciąż traktują zakupy jako sposób wspólnie spędzonego czasu. Podczas kupowania wyprawki szkolnej maja zamiar spędzić w sklepach stacjonarnych przeciętnie 7,4 godziny, przy niemal jedna piąta (19 proc.) od 7 do 10 godzin. W przypadku sklepów internetowych średni czas spędzony na zakupach będzie znacznie krótszy (4,4 godziny).

W sklepach stacjonarnych chętnie robimy zakupy całą rodziną. Dzieci towarzyszą w 2/3 zakupów, a partnerzy – w 58 proc.

W tym roku polska rodzina na wyprawkę szkolną przeznaczy średnio 1 718 zł. Z tej kwoty najwięcej, bo 292 zł (17 proc.) pochłonie odzież i obuwie codzienne. 263 zł (15 proc.) wydamy na podręczniki i książki, 202 zł (12 proc.) na odzież i obuwie sportowe, a 155 zł (9 proc.)  na artykuły szkolne typu: zaszyty, długopisy, ołówki.

Sporym wydatkiem będzie także zakup komputera stacjonarnego bądź innego sprzętu (laptop, notebook). Na ten cel Polacy mają zamiar przeznaczyć średnio 262 zł, czyli 15 proc. ogółu wydatków.

Autorzy raportu wyliczyli, że jeśli na gospodarstwo domowe przeciętny wydatek wyniesie 1.718 zł, to na jedno dziecko będzie to średnio 1.140 zł.