Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Z sieci spożywczych najlepsze oceny Polaków notują Kaufland, Auchan i Piotr i Paweł



dlahandlu.pl - 6 sierpnia 2019 15:17


Polacy najbardziej pozytywnie odbierają kilka sieci handlowych. W różnych kategoriach (m.in. wygląd sklepu, jakość i dostępność artykułów w sklepie stacjonarnym i internetowym, czy jakość obsługi), najlepsze oceny zebrały: Kaufland, Auchan i Piotr i Paweł, a następnie Carrefour i Lidl – wynika z informacji Mobile Institute.

Firmy te znajdowały się w danej kategorii na jednym z trzech pierwszych miejsc przynajmniej kilka razy. Najrzadziej spośród tych marek, bo tylko dwa razy, pojawił się Lidl. Sieci: Biedronka, Delikatesy Centrum i Makro zajęły jedno z trzech pierwszych miejsc tylko raz.

W raporcie Customer Happiness Index, przygotowanym przez Mobile Institute, 2000 aktywnie kupujących internautów oceniło swoje doświadczenia zakupowe w sklepach stacjonarnych i internetowych m.in. pod kątem dostępności asortymentu, jakości produktów, jakości obsługi, wyglądu lub intuicyjności sklepów, a także promocji i reklamacji.  Respondenci zostali też poproszeni o ocenę możliwości pozostawienia opinii i sklepie. Na koniec ocenili, w jakim stopniu są skłonni polecić zakupy produktów danej marki.

Skłonność do polecenia, czyli tzw. wskaźnik poleceń NPS (Net Promoter Score) to różnica pomiędzy odsetkiem tzw. „promotorów” marki, czyli oceniających prawdopodobieństwo jej polecenia na 9 lub 10 w skali 0-10, a „krytyków” czyli takich, którzy marki raczej nie polecą, bo prawdopodobieństwo tego polecenia oceniają na od 0 do 6 w skali 0-10. Wśród sieci spożywczych, pod względem NPS uczestnicy badania najlepiej ocenili Kaufland, następnie Auchan i Lidl.

- W kategorii spożywczej konsumenci mogli ocenić 23 sieci sklepów. Zdecydowanie najlepiej ocenionym elementem, jeśli chodzi o zakupy stacjonarne, okazał się asortyment w sklepach. Ten obszar otrzymał średnią notę na poziomie 7,94, przy czym jeden z ocenianych sklepów - Kaufland - został w tym aspekcie oceniony na 8,17 w skali 0-10. Konsumenci dość dobrze oceniają także sklepy internetowe marek, które je już posiadają. Ten obszar uzyskał średnią ocenę 7,94. Reklamacje i możliwość pozostawienia opinii to dwa najgorzej oceniane obszary. W tej kategorii oceny kobiet i mężczyzn są dość wyrównane. Widać też zależność pomiędzy wiekiem, a poziomem odczuwanej z zakupów satysfakcji. Im dojrzalsi konsumenci, tym oceny na różnych obszarach są lepsze. Zjawisko to wystąpiło w większości badanych sieci sklepów – czytamy w raporcie.

Jak wynika z danych Mobile Institute, w kategorii wygląd sklepu najlepiej oceniony przez konsumentów został Kaufland, następnie Carrefour i Lidl. Pod względem dostępności asortymentu w sklepie stacjonarnym na pierwszym miejscu znalazł się Kaufland, następnie Auchan i Carrefour. Natomiast pod względem dostępności asortymentu w sklepie internetowym najwyższe podium zajął Piotr i Paweł, drugie miejsce przypadło sieci Auchan, a trzecie Carrefour.

Sieć Piotr i Paweł została najlepiej oceniona przez konsumentów także pod kątem intuicyjności sklepu internetowego oraz jakości produktów. W pierwszej z tych dwóch kategorii (intuicyjności sklepu internetowego) dwa kolejne miejsca przypadły: Auchan i Carrefour, a w drugiej z tych kategorii (jakości produktów) dwa kolejne miejsca zajęły: Kaufland i Delikatesy Centrum.

W kategorii profesjonalizm obsługi miejsce na podium zajęły: Kaufland, Lidl oraz Piotr i Paweł. Kaufland był także najlepiej oceniany w kategorii oferowane promocje (drugie miejsce przypadło Auchan, a trzecie Biedronce). W kategorii reklamacje pierwsze miejsce zajął Auchan, następne Kaufland i Makro. Za możliwość pozostawienia opinii najlepiej oceniono Auchan, na drugim miejscu znalazł się Kaufland, a na trzecim Piotr i Paweł.