Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Publicis: W Warszawie rynek e-grocery to 2,4 proc. handlu FMCG



dlahandlu.pl - 18 września 2019 10:45


Penetracja kategorii zakupów spożywczych online w Polsce to obecnie ok. 0,9 proc. rynku FMCG, jednak w samej Warszawie, która odpowiada za blisko połowę całej sprzedaży e-grocery w Polsce, jest to 2,4 proc. Co 10. warszawiak deklaruje, że to właśnie w internecie najczęściej dokonuje zakupów spożywczych. Według danych Euromonitor International, roczne tempo wzrostu e-grocery utrzymuje się na poziomie 15-20 proc. - wynika z raportu Publicis Group "Kręte ścieżki konsumenta e-commerce".

Prawie 1/3 kupujących w sieci chce w przyszłości zamówić produkty spożywcze przez internet, a dwie największe aplikacje zakupowe sieci, czyli Rossmann i Biedronka gromadzą już 25% procent ogólnej liczby internautów. Zdecydowaną większość klientów e-sklepów stanowią kobiety w wieku 25-45 lat. Klienci e-sklepów robią zakupy przeważnie raz w miesiącu (32 proc.) lub dwa razy w miesiącu (31 proc.). Najczęściej przez internet kupowane są napoje (34%) oraz ex aequo pieczywo, a także warzywa i owoce (25%). Wyłącznie produkty z długą datą ważności kupuje w sieci już tylko 13% e-klientów. Popularnością cieszą się również produkty ekologiczne, dietetyczne czy te związane z określonym rodzajem kuchni. We Frisco produkty świeże znajdują się już w ponad 75% koszyków, podczas gdy dla osób, które nigdy nie zrobiły zakupów spożywczych przez internet, to właśnie ten typ produktów budzi największe obawy. O wyborze konkretnego e-sklepu przesądza przede wszystkim atrakcyjna cena, a następnie: czytelność strony internetowej i atrakcyjne zdjęcia produktów. Wyzwaniem pozostaje specyfika rynku, bo Polacy chodzą na zakupy niemal codziennie, pięciokrotnie częściej niż mieszkańcy Europy Zachodniej. Zakupy są narzędziem okazywania troski o rodzinę.

Frisco.pl jest odwiedzany w ciągu miesiąca średnio przez 280 tysięcy użytkowników. Zakupami spożywczymi bardziej zainteresowane są kobiety stanowiące 66% z puli osób odwiedzających witrynę Frisco.pl. oraz osoby w przedziale wiekowym 18-44. Dominujący udział mają osoby młode, rozpoczynający swoją karierę zawodową będący w grupie wiekowej 25-34.

Użytkownicy z poza regionu warszawskiego stanowią już 49% całego ruchu w sklepie. Średnia wartość koszyka zakupowego w regionie warszawskim jest większa o 12% na tle wartości wszystkich koszyków zakupowych.

Najwięcej zamówień jest dokonywanych w godzinach popołudniowych, między 12 a 18 i późnym wieczorem. Najczęściej wybieraną i kupowaną kategorią produktową na witrynie Frisco.pl są wody.

Strona główna jest najsilniejsza przychodowo - generuje 75% transakcji i 76% obrotu wśród nowych użytkowników, mimo, że rozpoczyna się tu tylko 12% ścieżek. Wśród użytkowników powracających strona główna jest najważniejszą stroną wejścia (41%), przynoszącą 75% transakcji. Karta produktu otwiera w tym przypadku 27% ścieżek, przynosząc relatywnie niewielki obrót na poziomie 4%.

W znakomitej większości (75%) przypadków, ścieżka konwertująca na Frisco.pl rozpocznie się na stronie głównej i będzie dotyczyła powracającego klienta sklepu i potrwa nieco ponad pół godziny. Na drugim miejscu (po 7%) plasują się ex aequo ścieżki: startująca na stronach promocyjnych/contentowych i stronach kategorii/wyników wyszukiwania. Jedne i drugie odpowiadają po równo za 7% obrotów, jedne i drugie mają też wysoki średni czas spędzany na stronie.

W 51% ścieżek konwertujących użytkownicy wykorzystują do nawigacji drzewo kategorii, w 62% sesji jest wykorzystana wyszukiwarka. Użytkownicy korzystający z wyszukiwarki kupują częściej, za to miłośnicy menu i stron kategorii generują istotnie wyższe koszyki. Najwyżej sklasyfikowane zapytania o markę to Pampers, który często jest utożsamiany z nazwą kategorii produktowej.

Mimo rosnącej skali, ruch mobilny odpowiada jedynie za 25% transakcji w sklepie.

Ścieżka zakupowa w kategorii zdrowie i uroda jest relatywnie długa. Dane zebrane przez Criteo pokazują, że shopper generuje ponad 50 odsłon w ramach strony internetowej zanim złoży zamówienie. W rzeczywistości proces ten nierzadko bywa znacznie dłuższy, z przedziałem od kilku do ponad 100 podstron. Finalizacja zakupu dokonuje się po 8,5 dniach od pierwszej wizyty na stronie wybranego sklepu online. 1/3 Polaków, kupujących produkty z kategorii Zdrowie i Uroda w ogóle nie odwiedza strony głównej sklepu przed dokonaniem transakcji. Niektórzy kupujący trafiają bezpośrednio na strony produktowe. Podstrony dwiedza je 9 na 10 kupujących przed dokonaniem transakcji. Zazwyczaj spowodowane jest to wpisaniem słów kluczowych w wyszukiwarkę internetową lub kliknięciem w reklamę zewnętrzną. Mobile to 42% ogólnej liczby transakcji, co stanowi dużą nadreprezentację w porównaniu do średniej rynkowej.