Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Kaufland przyspiesza rozwój sieci. 300 sklepów możliwe szybciej niż deklarowano



dlahandlu.pl, PB - 18 września 2019 22:29


Sieć należąca do grupy Schwarz w ostatnich latach przechodzi w Polsce duże zmiany. Modernizuje sklepy, rozwija współpracę z firmami z sektora e-commerce, wprowadza nowe technologie w komunikacji z klientami, a także stawia na ekologię. Ostatnia decyzja dotycząca przejęcia pięciu lokalizacji po sklepach Tesco świadczy o tym, że Kaufland chce rozwijać się na naszym rynku. Zdaniem ekspertów, jego działania to bardzo nowoczesne zachowanie na rynku handlu w Polsce.

Przyspieszenie

Od początku tego roku Kaufland otworzył cztery nowe sklepy: we Wrocławiu, Lublinie, Nowym Sączu i Gliwicach i obecnie ma w Polsce 212 placówek. Jak mówi Daria Tworek z biura prasowego spółki, plany firmy zakładają roczny wzrost sieci marketów na poziomie 5-10 placówek.  

- W ramach rozwoju sieci nieustannie poszukujemy nowych miejsc pod inwestycję, w tym także w dużych miastach. Każda z potencjalnych lokalizacji jest przez nas dokładnie analizowana pod wieloma względami, tak aby w jak najlepszym stopniu uzupełniała listę naszych obecnych marketów, a także stanowiła atrakcyjne miejsce dla naszych klientów i lokalnych społeczności – mówi Daria Tworek.

W związku z zainteresowaniem pięcioma obiektami, które do tej pory były w posiadaniu Tesco, w dniu 30 sierpnia br. Kaufland Polska złożył wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie nabycia części mienia Snowfinch 19 II oraz Zodiac S.ŕ.r.l. Wniosek dotyczy placówek położonych w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Lublinie oraz Gdańsku. - Wniosek jest jeszcze analizowany przez UOKiK i czekamy na decyzję w tej sprawie, od której zależą nasze kolejne kroki. W związku z dynamicznym rozwojem stale monitorujemy rynek i nie wykluczamy kolejnych inwestycji w przyszłości – dodaje przedstawicielka biura prasowego Kauflandu.

Czy zatem rozwój sieci może przyspieszyć? Tak uważa Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

- Biorąc pod uwagę aktywne zachowanie się sieci w Polsce, procesy koncentracji i pogarszanie się prawno-fiskalnych warunków działania handlu, Kaufland znajdzie się raczej w grupie przejmujących niż przejmowanych i będzie się rozwijał, za stosunkowo niewielkie pieniądze, bo podaż firm i obiektów wzrośnie. Szybciej zobaczymy liczbę 300 sklepów niż kilka lat temu oceniano i deklarowano – mówi ekspert.

Jego zdaniem, przyczynić się do tego  może ewentualne wprowadzenie podatku handlowego oraz przesądzone już podwyższenie płacy minimalnej. - Tu nie ma wyjątków: każda firma handlowa (i nie tylko) odczuje oba czynniki. Do nich dochodzą inne – np. trwanie zakazu niedzielnego, opłaty i licencje, zapowiadane kary itd. Oczywiście osłabi to zapewne przychody i zyski, ale da też szanse na ekstensywny wzrost firm, bo firmy słabsze odczują i pewnie opuszczą rynek, co jak wiadomo jest okazją dla silniejszych. Kaufland zaś i cała Grupa Schwartz do słabych nie należy – tłumaczy Maria Andrzej Faliński.

To, że sytuacja na polskim rynku handlu jest trudna, potwierdza sam Kaufland. - Działamy na niezwykle trudnym i dynamicznie zmieniającym się rynku, czego jesteśmy świadomi. Wiele nieoczekiwanych zmian w 2018 r. przyniosła ustawa o ograniczeniu handlu w niedziele. Do tej pory skutki tych regulacji trudno jednoznacznie ocenić, ponieważ zarówno branża, jak i sami konsumenci wciąż dostosowują się do wprowadzonych zmian. Przeciwdziałanie negatywnym efektom ustawy wymagało szybkiego wprowadzenia rozwiązań dostosowawczych oraz poczynienia stosownych inwestycji z naszej strony – mówi Daria Tworek.

I zapewnia, że zarówno w 2016 jak i 2017 r. sieć uzyskała przychód przekraczający 10 mld złotych. - Wprowadzone rozwiązania oraz dostosowanie naszej oferty i różnorodne akcje promocyjne pozwoliły nam utrzymać stabilną sytuację sieci w Polsce. Obroty w naszych sklepach rosną rok do roku, ale w wyniku wykazania części przychodów pod inną pozycją w rachunku zysków i strat nasze przychody ogółem są mniejsze niż w ubiegłym roku. Nasze wyniki finansowe są natomiast w dalszym ciągu korzystne i pozwalają nam planować kolejne inwestycje i dalszy rozwój sieci w Polsce - dodaje.  

Według sprawozdania finansowego, przychody spółki Kaufland Polska wyniosły w zeszłym roku 9,9 mld zł. co oznacza spadek o 3,3 proc. rdr. Zdaniem Marii Andrzeja Falińskiego, zmniejszenie przychodów może być efektem wprowadzania marek własnych i racjonalizacji oferty.

- Śledząc komunikaty sieci Kaufland można odnieść wrażenie, że szuka on nowej formuły pośredniej przenosząc cechy sklepu dyskontowego do dużego supermarketu, a w kilkunastu lokalizacjach nawet hipermarketu. Myślę, że z jednej strony chce on poszerzać gamę marek własnych a z drugiej strony - ugruntować obecność najlepiej rotujących produktów tzw. brandowych. To oznacza także uporządkowanie i segmentację powierzchni handlowej sklepów oraz zmianę struktury oferty, nie wykluczone też, że zmniejszenie ilości SKU. W efekcie tańsze produkty (marki własne) i racjonalizacja oferty (rotujące brandy) mogą poprawić rentowność, ale odrobinę zredukować przychód całkowity – tłumaczy ekspert.

- Sklepy robią coraz lepsze wrażenie, modernizują się i podnoszą standard, powstają nowe placówki. To znaczy, że firma ma środki, a więc zarabia, choć nie mogą to być fajerwerki w przypadku wyniku operacyjnego lub netto, bo nikt ich nie ma, przy aktualnych i zapowiadanych obciążeniach - dodaje.        

Transformacja

Od kilku lat Kaufland przechodzi w Polsce proces zmian. Firma postawiła na modernizację swoich placówek, aktywną komunikację marketingową, współpracę z firmami e-commerce (InPost, DHL), a także wchodzi w segment prozdrowotny. 

Usługa kurierska DHL Parcel dostępna jest w około 30 marketach. Przesyłki można odbierać i nadawać w punktach informacyjnych w godzinach pracy sklepów. Ponadto, przed Kauflandami sukcesywnie pojawiają się paczkomaty InPost.

Sieć wdraża też nowoczesne technologie w sklepach - instalowane są innowacyjne nośniki informacyjne - Digital Signage. Nowe ekrany umożliwiają personalizowanie reklam i informacji kierowanych do klientów. Wyświetlacze dostępne są już w 41 lokalizacjach i będą wdrażane w kolejnych marketach.

Kaufland postawił na ekologię. Do tej pory przy marketach z szyldem Kaufland stanęły dwie stacje ładowania pojazdów elektrycznych GreenWay - w Nowej Soli i Suwałkach. W wyniku rozszerzenia współpracy, w 2019 r. przy marketach Kaufland powstanie jeszcze pięć stacji GreenWay. To nie wszystko – sieć deklaruje redukcję plastiku, wprowadza kolejne produkty bio, a także tzw. Aleje Zdrowia, dzięki którym klienci łatwo odnajdą produkty niezbędne do prowadzenia zdrowej kuchni.

Zdaniem prezesa Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego, strategia Kauflandu to próba stworzenia syntezy najlepszych taktyk handlowych i sprzedażowych. - W takim eklektyzmie nie ma nic złego. Kaufland wprowadza elementy dyskontowe, nowoczesny marketing interakcyjny, słowem dąży do operacji handlowych w modelu omnichannel. To bardzo nowoczesne zachowanie w rynku – niewielu tak szybko wchodzi w nową epokę wszechstronności i wielostronności kierowania procesem sprzedaży – mówi Maria Andrzej Faliński.

Strategia Kauflandu przynosi dobre efekty, więc sieć nie zamierza na razie jej modyfikować. Jak informuje biuro prasowe firmy, sieci nie interesuje otwieranie mniejszych sklepów, tak jak robi to Auchan czy Carrefour, a ostatnio zadeklarowała Biedronka.

- Nasz model działalności związany z połączeniem hipermarketowej różnorodności asortymentu i dyskontowych cen jest kierunkiem, w którym nadal chcemy się rozwijać. Mamy wszystko to, co jest potrzebne, aby być sklepem pierwszego wyboru w lokalizacjach, w których działamy – mówi Daria Tworek. - Nasz model działalności w dalszym ciągu się sprawdza, więc nie mamy powodów do jego zmiany. Na chwilę obecną nie mamy więc planów budowy marketów o powierzchni poniżej 1000 mkw. – dodaje.

Firma deklaruje, że Polska jest dla sieci Kaufland jednym z najbardziej strategicznych rynków, zaraz po rynku niemieckim. - Polski rynek w ostatnich latach stał się wyjątkowo wymagający i w ślad za tym my również zaczęliśmy szybciej się zmieniać jako sieć. Patrząc na cały okres naszej działalności w Polsce, zmiany, które rozpoczęliśmy już niemal trzy lata temu są najbardziej spektakularne, ponieważ dotyczą one praktycznie każdego punktu styku klienta z siecią Kaufland – podsumowuje Daria Tworek.